Gydamamma Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg skal lage ostekake til en venninne, men trenger en skikkelig god oppskrift. Litt kjedelig å lage fra en sånn pakke..... liker det best fra bunnen av :-) Håper dere kan hjelpe meg!
*En rosa og en blå* Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Her er en oppskrift jeg har fått fra en venninne som er kjempegod! Til bunnen trenger du: 1 pk digestive kjeks (el annen lignende kjeks) 100 g smelta smør Knus kjeksa og bland sammen med det smelta smøret og trykk det til en bunn. Sett den til side. Til fyllet trenger du: 1 pk kremfløte 1 beger lettrømme 2 pk kremost (Tine smøroster, godt å blande m 1 pk naturell og 1 pk appelsin/mandarin) 180 g melis 1 pk gul gelè (el annen type om du vil det) 2,5 dl vann til gelè Kok først opp 2,5 dl vann og bland i gelèpulveret. Rør godt og la stå til avkjøling. Pisk fløta til krem Bland rømme, ost og melis. Ha i kremfløte og den avkjølte gelèmassen. Når alt er godt blandet sammen så heller du det over bunnen og lar det stå i kjøleskapet til det har stivnet. (noen timer) Jeg synes det er veldig godt med jordbær eller bringerbærsaus til. Da bare tar jeg en pk med bær og rører sammen med sukker. (smak bare til) Serveres på siden slik at folk bare heller litt saus over ostekake-stykket sitt etter de har skjært opp. Kjempegodt! Mmmm...
Nå kommer nr. tre Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Har nesten samme oppskrift som den over, men med en vri: Jeg bruker en pakke kornmo kjeks istedet, og 175 gr. smør Samme fyllet, men jeg bruker bare naturell ost. Og når alt er stivnet så tar jeg to pakker med kiwi-gele (fortsatt 1/2 mengde vann) oppå der igjen. Veldig god denne også varianten også ! Du har sikkert laget ostekake før, men nevner hva jeg gjør allikevel: jeg tar springformen (uten bunn) og plasserer denne rett på et kakefat, så når kaka er ferdig står den allerede på fat. Er jo umulig å ta den av det "brettet" som følger med springformen!!! Du får lage begge ostekakene, lykke til !
2 søte små gutter Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Dette er verdens beste ostakake, har fått så mye skryt for den : 1 pkk bixit kjeks knuses og blandes med 5 ss smelta smør og trykkes i en form. 200 g melis og 2 beger kremost naturell blandes godt sammen. Tilsett så !/3 l pisket kremfløte og 1 ts vaniljesukker i ostebalndingen og ha dette over kjeksene. Topp det hele med kirsebærkompott like før servering.
yvve73 Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Den oppskriften som står bak på pakken med sitron-gele er kjempegod. Bruk enten Digestive el. Kornmo-kjeks..
Gurine Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Det er knallgodt med litt kanelsmak i bunnen på ostekake. Bruker oppskrifta fra boksen med kremost naturell vi. Frisk ostekake: Bunn: 200g bixit 100g Tine smør 1ts kanel Fyll: 2 beger kremost naturell (250g) 3dl kremfløte 1ss sukker 1pk sitrongele 1dl kokende vann brun knust kjeks, smør og kanel lett i stekepannen. Press massen i en rund form med løs bunn (24cm). Settes kjølig. Visp fløte med sukker stivt, bland i kremosten. Løs gelepulveret opp i vannet, og avkjøl noe. Røres inn i kremblandingen når den er litt avkjølt. Helles over bunnen og settes kjølig til kaken er stivnet (ca.2t). Pynt gjerne kaken med å lage gele av en boks med gelepulver og hell over kaken, så blir det stivnet gele på toppen. Likte ikke ostekake før jeg kom over denne knallgode
BellaSuz Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Hvis du liker ostekake som ikke er så "mektig" i smaken, men litt frisk og syrlig er denne kjempegod! Bunn: 1 pk bixitkjeks 60 gr smeltet smør (helst meierismør, men jeg bruker margarin) Kjeks knuses og blandes med smør, trykkes i bunnen av en bakepapirkledt kakeform. (kun papir i bunn da) Fyll: 1 bx pisket kremfløte saften av 1 sitron 3 ss sukker 1 pakke sitrongele (lages av 1,5 dl vann), avkjøles 1 pk philadelphia naturell (200 gr) Sett bunnen i fryseren mens du lager fyllet, alt piskes sammen og helles over bunnen. Settes litt i fryseren slik at du får avkjølt fyllet til toppingen skal på. Topping: 1 pk jordbærgele (lages av 3- 3,5 dl vann) frosne/friske bær, gjerne skogsbærblanding Start med geleen først, så går dette unna raskt og enkelt:-)
Gydamamma Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2008 Tusen takk for alle gode oppskrifter dere har gitt meg. Jeg har tatt det beste fra alle og håper det blir en suksess :-)
mastermind Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Vil bare dele min oste-iskake. 4 eggeplommer og 2dl sukker piskes til eggedosis. pisk inn 1 beger med philadelpfiaost pisk 3dl fløte og 1ts vaniljesukker til krem bland osteblandingen lett inn i kremen Knus digestivekjeks til smuler og legg et lag i bunnen av en paiform eller lignende. kan også bruke små porsjonsformer eller to mindre former. hell over isblandingen, og strø knuste kjeks på toppen. frys. la kaken stå ca 20 min i romtemperatur før servering. smaker nesten som softis.
Mamman til 2 Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Denne er fantastisk!! http://www.kvinneguiden.no/magasin/baking/ostekake/28681 Jeg bytter ut digestive kjeksen med marylandcookies i steden og det blir knall. Du må bruke seterrømme ikke lettrømme for ellers stivner ikke det midterste laget ordentlig. Gi hvert lag tid til å stivne skikkelig for seg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå