Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 hvordan ser dagen deres ut? når spiser de og sover? har de fått noe rutine enda?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 har ikke noen fast rutine enda, men spiser ca hver tredje time (untatt på natta). Ellers prøver jeg å ha våkentid etter hvert måltid. Da er hun blid og fornøyd, også synes jeg det greit at hun får en fast rutine på det. Spise, bleieskift, våkentid og sovetid. Men jeg er ikke så konsekvent på det da.
lykkeligste Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Spiser annenhver time stort sett på dagtid, er litt våken på formiddagen og korte stunder utover dagen. så er hun gjerne lenger våken på ettermiddagen, før hun ca ni/ ti roer seg for natten. Ammer rundt 2 og fem. Skriker en del etter mat på dagtid da hun svelger så mye luft, så har så vondt av henne..
Håpefull mamma Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 spiser som regel med 3 timers mellomrom (innimellom litt oftere), men sover svært lite. som regel kun 10-30 min i gangen. men har fått konstantert kiss-kidd, hun har fått høreapparat, og er kraftig forkjølet, så hun sliter litt med å få sove. natten var bedre før. da hadde hun 1-2 måltider, mens nå våkner hun en god del mer. ingen spesielle rutiner enda her nei
månestråle32 Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 nå har jeg ei jente på 7.5 mnd, så håper ikke det blir feil å "blande" meg inn her.....er bare godt ment Min erfaring er at det ikke er så lett å få noen skikkelig gode rutiner som sitter når de er så små. spesielt følte jeg det da jeg fullammet(frem til 4 mnd), for da må babyen spise så ofte og litt uregelmessig fordi det er så lett fordøyelig mat. Blir lettere med spiserutiner når de får fast føde, for den maten ligger lengre i magen. Mer forutsigbart MEN når det er sagt, så tror jeg det er veldig lurt å ha noen tanker om, og jobbe mot de soverutinene men ønsker. Alle er jo forskjellige, men vi startet veldig tidlig med at vi gikk inn på soverommet som var mørkt/kjølig rundt 19-19.30(ikke helt nazi i starten) når hun skulle legge seg. jenta vår hadde kolikk de første 10 ukene, men vi satt og bysset og sang inne på soverommet i mørket likevel. Vi så litt mørkt på det en stund......men anbefales Akkurat dette kommer jeg til å gjøre med nestemann også!!! Nå har vi ei jente som vil legge seg klokka 19, og som sovner av seg selv(med sutten i munnen) og sover trygt og godt i senga si på eget rom fram til klokka 7 på morran. Men alle foreldre må finne sine ting som er riktig og alle babyer er forskjellige også
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 bare svare deg her månestråle32 er helt enig med deg,dette gjør jeg oxo,dog dette er barn nr 2, har trappa ned fra 23 tida og helt ned til at han bades når det er barnetv og spiser etter det,da får storesøster se barnetv i fred og minsten får skikkelig kvalitetstid med masse kos på badet før natta. tar han deretter med inn på rommet hvor det er mørkt og nå vet han at det er natta fungerer kjempefint her i huset og jeg vet at det å være konsekvent skaper trygghet for mine små i tillegg er det stas for storesøster som nå får være oppe lenger enn lillebror som ho ikke har vært heeeelt tilfreds med da han ble lagt i 22 tida i begynnelsen kan nevne at han får mme da jeg fikk brystbetennelse,og han spiser på dagtid alt fra 2- hver 4.time,samme om natta,men tar det hele med full ro og ser ingen grunn til å stresse så lenge bleia er tørr og han er blid og fornøyd syns jeg det er det viktigste vil oxo si at det er litt lettere med nr 2,da man har vært gjennom det ei gang før og lærer lissom hva som fungerte og ikke fra førstemann,dog barn er forskjellige og det er oxo mine to mannen min jobber offshore 4 uker på og 4 av så her i huset er det jeg som styrer alt,funker greit syns jeg
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 6. mars 2008 #8 Skrevet 6. mars 2008 åi glemte skrive at minsten er 10 uker til fredag og storesøster 4 år
ulydia Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Eg startar førebuinga til kvelden i halv 8-8 tida med å gi mat av begge puppene. Tar deretter kveldsstellet (eventuelt bading) og går ned i stova og gir flaske med mme (har litt lite melk om kvelden, og mme-en metter også godt). Når tuppa har spist og rapa går vi på soverommet (som er kaldt og mørkt), der eg synger nattasang og pakker tulla inn i helsepledd og legger ho i vogga. Eg vogger ho i ca 5-10 min (noen ganger lenger). Rundt 9 sovner ho då. Tulla sover da til en gang mellom 3 og 5. Pupper frå begge bryst og legger jenta tilbake i vogga og vogger ho i 5 min. Ho sover vidare ca. 3 timar. Våkner som regel i 7-8 tida. Då får ho pupp på ny, og eg prøver å legge ho på nytt - nokre gonger funker det, andre gonger ikkje. Så vi står opp ein gong mellom 8 og 10 som regel. Etter morgenstell og litt påfyll av pupp i stova, er jenta trøytt igjen og eg legg ho ut i vogna. Der sover ho som regel i 2-3 timar (som regel må eg putte smokken inn eitt par-tre gonger). Slik går resten av dagen også, med soving i nokre timar og så pupp og litt våkentid. Når klokka er over 5-6 på kvelden sover ho mykje kortare intervaller, kanskje berre 15-20 min i slengen, før ho vil ha pupp igjen. Litt langt svar - men sidan du spurte...
månestråle32 Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Så fint å høre at vi er flere som deler det å være konsekvent og troen på å skape trygghet ved det Kom på et par-tre andre ting vi også har vært konsekvent på, og som har gjort det lett for snuppis å skille natt og dag: Hun sover aldri i senga si på dag/ettermiddag- da er det bare soving i vogna uta.Hun ville ikke sove i vogga inne, for varmt for henne. Senga er for natt-soving med sutt, koseklut og soveskinn. Når hun legges får hun smokken(dag og natt). Når hun sover i vogna ute så står hun alltid slik at hun får lys inn(slik at hun skjønner at det er dag-soving og ikke natta). I mørketida her i nord, så stod vogna slik at ute-lampa lyste i vogna. Dette er også ting jeg kommer til å fortsette med på neste- det gjør det så klart og tydelig for babyene
shimonie Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 lillegutt pleier som regel å våkne alt mellom 5 og 9. men han sovner igjen som regel hvis han våkner tiiiiidlig da. han får mat, og så ligger vi ofte i sofaen og koser. enten sovner han, eller så legger vi oss på leketeppet eller setter han i vippestolen en liten stund. så bader vi eller vasker han. (bader på kvelden innimellom og.. prøve å få rutine på det snart). så er det snart tid for mat igjen. prøver å gå tur rundt 11-12. han sover fint lite om dagen, en liten halvtime eller time her og der, med mindre vi kjører tur. da kan han sove LEENGE! men vil jo ikke ha han for lenge i bilsetet heller.. han pleier å bli trøtt rundt kl 18, og da kan han sove fram til midnatt ca.. noen ganger skifter vi bleie for å vekke han, så han får mat litt tidligere. så spiser han en gang om nattan mellom 2-5. noen ganger sover han fra kl 21-08 og da! det er stor variasjon! men han sover hvertfall godt om nattan heldigvis=)
aragon Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Står opp mellom 8.30-9. Morgenstell og amming. Deretter litt våkentid og en liten dubb på 20-30min. Amming rundt 11.30 igjen og deretter trilletur el. gjøre innkjøp/besøk osv. Han sover da som regel 2,5 - 3 timer i vogna ute. Når han våkner er det amming og ut å gå tur med hunden med babyen i bæresele. Deretter lager jeg middag mens han ligger i babygym el. huske.Tar gjerne to dubber til utover kvelden på 20-30min. og ammer 2-3 ganger før leggetid (ca1,5 -2timer mellom på kvelden). Begynner legging med stell/evnt bad ca 20.00 og som regel sovner han mellom 20.30-21 engang. Skal som regel ha pupp ved 1-2tiden og 4-5 tiden og noen ganger ved 7-tiden også. Han ligger i ammeseng i senga våres så lettvint med ammingen da.
ann-k 82 Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Gutten min ble to mnd i går,har ikke fått noen ordentlig rutine enda. Bader ham annenhver kveld fast,og han legger seg i elleve tiden(samtidig som oss) Vet ikke når man skal begynne å legge dem tidlig på kvelden liksom..Men han sover natta gjennom,våkner mellom 06.30 og 07.30 en gang(uten å spise om natta). Vet ikke hvordan det er i forhold til melkeproduksjonen min da,men han legger fint på seg! Får da pupp,så sovner han igjen og sover et-par tre timer før vi står opp(som regel i ti-tiden). Han sover ikke så mye på dagtid,noen små-dupper bare. Sover hvis vi triller tur da,eller kjører bil. Ellers spiser han når han vil ha mat,varierer litt,men som regel hver 3.time. Spiser hyppigere på kvelden,da kan han henge jevnt i puppen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå