Gå til innhold

Synger og leser du for barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...jeg prøver så godt jeg kan og det morsomme er at tulla mi har kost seg med det siden hun var nyfødt. Så det er tydeligvis ikke noe som heter for tidlig! Nå er hun drøye sju mnd og elsker å sitte på fanget og se på bildene i boka mens jeg leser, eller dælje løs på tamburinen sin mens vi synger. Det anbefales!! Som en god ekstrabonus får barnet stimulert ordforrådet og den musikalske sansen + at det legger et godt grunnlag for lesetrening. I tillegg venner barnet seg til å roe seg med bøker/musikk, OG det gir en god kulturell kompetanse barnet får stor glede av resten av livet.(PJUHHH! hehe, det var propagandaen!:) )

Men er det mange av dere som leser/synger fast for barnet deres? Kunne vært interessant å vite:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja!! Har gjort det siden hun ble født. Jeg driver også en del propaganda på dette området, hehe.

Skrevet

Synger stort sett hele dagen, men har ikke fått til lesing ennå. Hun er 5 mnd.. Helene harefrøken er favoritten, og da smiler hun uansett hvor sur hun er på forhånd eller om det er midt i påkleningen!!! Koser meg med det. Har ikke verdens beste sangstemme, men terskelen for å synge offentlig har krympet betraktelig nå!!!

Skrevet

...noen flere?

Skrevet

Klart vi synger for tassen på 4mnd! :-) Gjør ikke alle det? Leser ikke så mye enda, men finner på historier til bildebøkene hans.

Jeg er veldig glad i barnesanger og kan veldig mange. Har noen faste som jeg synger for ham hver dag, som han kjenner igjen også sper jeg på med de jeg føler for å synge etterpå... :-) Også er vi med på organisert babysang annenhver uke.

Synger mest på dagtid, ikke ved leggetid.

Skrevet

Sunget har vi gjort fra hun var nyfødt, "vi har ei tulle" og "nøtteliten" er favoritter her. I det siste har jeg også tatt henne mye på fanget og lest og sett i billedbøker. "Se!", en bok fra go'boken er kjempe grei å lese for de små. Hun er 5mnd

Skrevet

...så bra å høre! Hehe, men siden det kun er dere som har svart, betyr det kanskje at det står dårlig til med resten av gjengen?;-)

Skrevet

vi synger mye ;)

hun har lært seg å klappe til sangen" klappe klappe søte"

olle bolle digger ho..

men dette med lesing. når begynnte dere med det?

Skrevet

Jepp, har sunget for han siden han var nyfødt, og han lsker det :) Har begynt å lese for han også nå den siste mnd. Bruker bøkene fra go'boken, men det er mer spennende å ta tak i boka og tygge på den enn å høre på det mamma leser ;)

Skrevet

Jeg har lest for min lille tulle omtrent siden fødselen. For så små er det fint å lese bøker med rim og rytme + sterke farger og bilder, gjerne av babyer. Vi er medlem i babybokklubben "Go'boken", og synes stort sett at de bøkene der er koselige. Anbefales!

Skrevet

Her synges det også mye! Har gjort det fra han var nyfødt. Nå er han 6 mnd og favoritten er helt klart "klappe,klappe søte" ! Veldig stas å klappe hender og dyppe i sukker og vann! hehe "Ro din båt" er også veldig stas.(ror med armene hans og vugger) Han er også medlem i goboken,liker godt å se på bilder av dyrene og høre hva de sier :o)

Skrevet

vi synger å titter i bøker hver eneste dag. hun er spesielt glad i sang og musikk da. er helt med og synger og ler selv også. Det har hun satt pris på siden hun var nyfødt. under kolikk perioden så kunne vi roe henne med musikk på sterioen. og dette har bare fortsatt. hun elsker musikk.

Har også noen bøker som er favoritter. akkurat nå er det dyrebøker og dyrelyder. En poppis her i gården.

Skrevet

Ja, jeg synger og leser for begge mine hver eneste dag. For meg er det like viktig som alt det andre barnet skal stimuleres til/læres ....

De elsker begge å bli lest og sunget for. Sønnen min er skolegutt og begynte å lese og skrive da han var 4 år. Datteren er 2 og kan allerede alle bokstavene, og å stave nesten alle enkle ord vi spør henne om hun kan stave.

De elsker å synge og har også så smått begynt å spille gitar og piano -nå er ikke jeg så flink med instrumenter (spiller litt gitar) så det er vanskelig å lære dem noe der annet enn noen få noter/grep ;-))

Moro å se hvor flinke barna er iallefall, men jeg tror litt på engasjerte foreldre/lærere

Skrevet

Så utrolig gøy og inspirerende å høre! Jeg spiller piano og synger selv, så det hender stadig vekk at jeg sitter ved pianoet sammen med tulla mi. vi har også brukt musikk til avslapping. Jeg er helt enig i at dette er en veldig viktig del av stimuleringen! Godt å gi en god ballast mot tv og resten av den kommersielle popkulturen...

Skrevet

Ja synger mest, dagen lang egentlig, hehe :) Når jeg er hjemme til foreldrene mine spiller jeg piano for henne også. Leser litt men det blir vel mer om ei stund... Men vi synger å danser mye :)

Skrevet

ikke sånn fast nei. Men de siste dagene har det blitt mye "hode skulder kne og tå kne og tå" (hun er 3 mnd). Hver gang vi kommer til "kinn å klappe på" smiler hun stort. Det er så morro! (Jeg tar på kroppsdelen som vi synger om, hun klarer jo ikke det selv enda). Og så gjør jeg babymassasje og da forteller jeg litt historier mens jeg masserer. Men det blir mye tull og tøys og ikke helt sammenheng i de historiene. Gjør det vel mest for at det skal bli gøyere for meg selv :)

Skrevet

Synger veldig mye for han igjennom hele dagen.

Kommer til å begynne å lese for han med en gang han er interessert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...