Totettitett Skrevet 6. mars 2008 #1 Del Skrevet 6. mars 2008 Vi venter nr 2 i mai, og jeg skal være fulltidsstudent fra aug.08. Jeg har også opptjent rett til fødselspenger fra NAV. Kan jeg motta fødselspenger til jeg begynner skolen i august, for så at far tar gradert uttak fra da av? Hvor lenge kan far da få permisjon? Da blir saken slik fra august: Mor: Fulltidsstudent og mottar fødselsstipend. Far: Gradert uttak og jobber 2 dager i uken. Kan jeg motta fødselspenger for de dagene han er på jobb da? Blir ikke klok av hverken NAV eller Lånekassen sine sider. Skal ha møte med NAV, men føler at jeg må sette meg inn i ting selv først, for de har ikke peiling i det hele tatt!! Håper noen kan hjelpe!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/
tiger82 Skrevet 6. mars 2008 #2 Del Skrevet 6. mars 2008 sånn jeg har skjønt det så vil din permisjonstid være: 3uker før fødselen (la oss si du føder 31.mai) altså fra og med 10.05. så kunne du hatt permisjon til og med 31.07 for da begynner du på skolen. og i denne perioden fått fødselspenger fra Nav og fødselstipend fra lånekassen. Da har du brukt opp 12 uker av permisjonen og det er 32 uker igjen. Har du jobbet mer enn 50% stilling har pappan rett på fedrekvoten 6 uker som dere da ikke kan dele. Hvis pappan tar 2 av dagene og du resten får han 40% utbetalt fra NAV og du får 60% utbetalt fra nav - tilsammen 100%. Du får 60% utbetalt i 26 uker (32 uker dersom din sambo ikke har rett på fedrekvote). Din sambo får utbetalt 40% i 26 uker (eventuelt 32 uker) og 100% i 6 uker(ved rett på det). Håper noe av dette var forståelig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137067745
Totettitett Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 6. mars 2008 Takk for grundig svar! Men jeg blir bare mer og mer forvirret jeg.. Jeg har opparbeidet rett til foreldrepenger. Men kommer da fedrekvoten oppå de ukene med gradert uttak til far? Og er disse 26 ukene et visst antall dager som man kan fordele som man vil over en periode på 3 år? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137068944
Tromsøstudent Skrevet 8. mars 2008 #4 Del Skrevet 8. mars 2008 Hei. Når du skal bli heltidsstudent får far rett til å overta hele foreldrepengene, med unntak av 9 uker som er forbeholdt deg. Sannsynligvis så lønner det seg stort for dere at du kun tar ut engangsstønad, og lar far ta de resterende 35 ukene (29 om du har jobbet i mindre enn 50% stilling før fødselen). Engangsstønaden er for tiden på 33854,-. Engangsstønaden er skattefri. Dersom du har studert (vært berettighet til studielån) 6 måneder før fødselen, vil du få kunne få fødselsstipend i to semestre. Vilkåret for at du får dette mens far tar ut foreldrepengene, er at far tar de ut som gradert uttak (tidskonto). Jeg har skrevet en fullstendig artikkel om dette som ligger på www.rettskilde.com Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137080934
Totettitett Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 8. mars 2008 Tuuusen takk! Nå holder jeg på å lese artikkelen, og jeg må si det var godt å endelig få klarhet i ting! Utrolig bra skrevet! Denne skal jeg ta med meg når vi skal ha møte med nav! Flott at det er henvist til lover og regelverk. Har jeg forstått det rett hvis far kan få 35 ukers permisjon hvis jeg er fulltidsstudent? Kan han ta deler av denne permisjonen når jeg er i jobb i sommer også? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137085756
Tromsøstudent Skrevet 9. mars 2008 #6 Del Skrevet 9. mars 2008 Dersom du før fødselen har jobbet i minst 50% stilling, kan far få 35 uker. Dersom du har vært fulltidsstudent før fødselen så får han kun 29 uker. Jeg anbefaler likevel at dere framsetter et krav på 35 uker om du ikke har jobbet nok. Årsaken til dette er at jeg har tatt vårt avslag på 35 uker til rettslig behandling (mor fulltidsstudent og deltidsarbeidende i ca. 20%, fikk innvilget 29 uker). Dersom jeg får medhold i mitt krav av retten, så må NAV endre praksisen. Dette vil da få virkning for alle som har levert en klage på vedtaket, og de som søker etter at NAV har endret praksisen. Jeg må samtidig presisere at sjansen for at jeg får 35 uker, og ikke 29, anser jeg til å være kun 30-40%. Til det andre spørsmålet ditt, når den kan avvikles. Han kan begynne avviklingen tidligst 6 uker etter fødselen. Om du er i form til å dra på jobb 2 timer etter fødselen (noe du ikke er...), så er det helt greit for NAV. Når du får engangsstønad, så kan du gjøre akkurat som du vil. Så han kan ta den permisjonen når du har jobb i sommer, så framt det skjer 6 uker etter fødselen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137089572
Totettitett Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 9. mars 2008 Men blir ikke disse 6 ukene trukket fra fars permisjon selv om jeg får engangsstønad? Så det blir 29 uker på han uansett? Eller blir det faktisk 35 uker på far? Tror det blir slik nå at jeg søker om engangsstønad og de 35 ukene for far. Da får jeg jo fødselsstipendet i tillegg. Det blir nok mest lønnsomt. Tror det skal bli greit med at jeg har jobbet 50% også, mottar nå svangerskapspenger ut fra arbeid som ikke er ført i stillingsprosent. Og i forbindelse med forrige fødsel (da jeg hadde samme jobb) fikk far fedrekvote (6uker). Og det vil vel si at jeg har jobbet minst 50% stilling og vi har rett på 35 uker da eller Lykke til med saken din! Håper du når frem! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137091295
Tromsøstudent Skrevet 9. mars 2008 #8 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg gir konklusjonen først. Så lenge du mottar engangsstønad, vil NAV redusere fars permisjonstid fra 35 uker til 29 uker. Far vil altså kun få 29 uker. Når dette er sagt så er deres sak mer juridisk tvilsom enn vår, det gir større grunn til å klage på vedtaket. Fars rett til fedrekvote finnes i en bestemmelse, og antall uker far får når an avvikler fødselspermisjon utenom denne i en annen bestemmelse. Vilkåret for fedrekvote, utenom fars yrkesaktivitet, er kun at mor skal ha arbeidet i minst 50% stilling. Dette gjør at om han skulle avviklet kun fedrekvote ville han fått denne. Når far skal avvikle fødselspermisjonen utenom fedrekvoten er det en annen bestemmelse som regulerer dette. Lovteksten sier at når BARE far har opptjent rett til foreldrepenger får han 29 uker. Videre sier den at når BÅDE mor og far har opptjent rett til foreldrepenger så får far 35 uker. Etter lovteksten er det da klart at han skal ha 35 uker. Problemet er at rikstrygdeverkets rundskrive, som styrer NAVs praksis, sier at når mor får utbetalt engangsstønad skal dette regnes som om bare far har opptjent rett til foreldrepenger, altså far får da bare 29 uker. Så lenge dette styrer NAVs praksis, vil dere få et vedtak som sier at dere får 29 uker. Derfor anberfaler jeg å klage når dere får dette. Det som gjør deres tilfelle mer juridisk tvilsomt enn vårt, er mors stillingsstørrelse. Min kone arbeidet i kanskje 20% stilling, men hadde utvilsomt opptjent rett til foreldrepenger. I NAVs saksbehandling har de argumentert på to ulike grunnlag. I noen brev så avviser de det begrunnet i at jeg ikke har rett på fedrekvote. I andre brev så begrunner de dette i runskrivet som sier at der en får engangsstønad, skal dette regnes som at mor ikke har opptjent rett til foreldrepenger. At de kan argumentere på to ulike plan, styrker deres sak. Noe som minsker min sjanse til å vinne igjennom. Dersom jeg ikke vinner fram, og dere anker så er det en viss mulighet til at dere vinner fram med deres sak. Dette fordi NAV bare vil kunne argumentere på et plan. Siden jeg har satt meg litt for mye inn i dette, så kan det hende at jeg ikke klarer å forklare det på en forståelig måte. Så bare spør igjen. Når/om dere får avslag på de 6 ukene, og vil klage, så kan jeg hjelpe dere med den saken. Det er jo langt på vei bare å skrive om på min klage. Om det skal være nødvendig, så kan jeg nås på telefon 918 29 777. Lykke til med barna. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137094243
junijente fikk julijente Skrevet 11. mars 2008 #9 Del Skrevet 11. mars 2008 Hvorfor lønner det seg å ta ut engangsstønad og ikke foreldrepenger? Jeg jobber nå ca 20-30 % ved siden av fulltidsstudier. Til høsten har jeg tenkt til å melde meg opp fullt, men ikke fullføre alt. Dette har jeg forstått at er ok for Lånekassen, og at far da får krav på permisjon, noe han ikke gjør om jeg tar permisjon fra studiene. Stemmer dette? Mannen min jobber fullt, men kan pga jobbsituasjonen ikke være hjemme sammenhengende i flere uker, vi tenker derfor at han kan ta gradert permisjon 1 dag (kanskje 2 om nødvendig) i uka, så kan jeg være på skolen, evt jobb denne dagen. Men er dette egentlig mulig? Far får da foreldrepenger fra nav? Jeg har ikke pratet med nav enda, er redd jeg vil få litt ulike svar der etter hvem jeg prater med, har opplevd det før. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137112514
Tromsøstudent Skrevet 11. mars 2008 #10 Del Skrevet 11. mars 2008 Nå er det litt vanskelig å vite hvor mye du får netto utbetalt. Om du tjener 5000,- og så betaler litt skatt, så får du utbetalt 4500,-. Når jeg regner på uker, så tar jeg utgangspunkt i 100% utbetaling. I deres tilfelle vil dere ha krav på 38 uker. Fars 6 fedrekvote faller bort fordi du har for lav inntekt. Din dagsats (inntekt på 5000X12/260) blir på 230 kr. 38 uker X 5 dager er 190 dager med betalt permisjon. Antall dager ganget med dagsatsen gir en samlet utbetaling fra NAV på 43700. Av dette må du så betale litt skatt. Slik at du etter skatt får utbetalt ca 38.000 (bare et gjett...). Dersom du får utbetalt engangsstønad på 33854,- så vil du altså i kroner å øre tape 5000,- på å ta ut engangsstønad. Spørsmålet blir da om dette kan kompenseres. La oss se på far i deltidsarbeid. Dersom far er i deltidsarbeid med samme stilling (25%) og lønn som du så vil han få utbetalt de samme 38.000, dersom han tar ut graderte fødselspenger og samtidig arbeider i gradert stilling. For far vil det da komme en utbetaling på 38.000 på topp. Dette vil gi et overskudd på 33.000 til dere. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke er sikker på om denne siste utregningen er riktig. Dette må dere sjekke med NAV før dere baserer dere på den. Den andre måten å kompensere det på er rett og slett muligheten til at begge kan være hjemme. Dersom far arbeider i full stilling og ikke tjener over 400.000 i året (eller er offentlig ansatt, der inntektstapet kompenseres av arbeidsgiver), og så reduserer til 50% stilling, så vil han i 58 uker (altså 38 uker, minus mors 9 obligatoriske uker er 29 uker. Når disse utbetales i 50% dobles utbetalingstiden fra 29 uker til 58 uker) motta full lønn, og ha fri fra arbeid i halve tiden. At far kan være hjemme, mens du studerer litt, vil være en god kompensasjon for et tap på 5000. Videre så kan det kompenseres ved at du begynner å arbeide litt. Dersom du 7 måneder etter fødselen (altså etter 30 uker, og ikke 38 uker) gjennopptar din deltidsstilling, i samme størrelse, så vil du på de 8 ukene tjene inn mer enn de 5000,- du gikk glipp av ved engangsstønaden. Det var svaret på det første spørsmålet. Det andre spørsmålet, så stemmer det at far får rett til permisjon, når du er oppmeldt student. Til det tredje spørsmålet, så kan far ta ut graderte foreldrepenger som i eksemplet mitt. Dette er forøvrig et vilkår for at du skal få fødselsstipend fra lånekassen, så dette må dere gjøre. Håper det var oppklarende. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137113534
junijente fikk julijente Skrevet 11. mars 2008 #11 Del Skrevet 11. mars 2008 Hmm... Hvorfor skal det være så forvirrende regler om dette da?! :-) Jeg forsto da noe, i alle fall at jeg må ta meg en tur på nav og håpe på å få prate med et fornuftig menneske der ;-) Er litt vanskelig å regne på nå merker jeg, for det er litt mange ukjente faktorer, bl.a at jeg bare er tilkalingsvakt, og derfor jobber litt varierende fra uke til uke. Kommer også til å jobbe mer fra mai og fram til fødselspermisjonen, siden jeg da er ferdig med eksamen på skolen. Men takk i alle fall, kjempefint at noen har tid og ork til å svare så ordentlig :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137062101-gradert-uttak-til-far-hvor-lenge-egentlig/#findComment-137115091
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå