Gå til innhold

Kan dere snille damer vær så snill å se hit litt? Når kan en kutte ut nattmaten? Vil ha meninger og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener, hva er forutsetningene for å kunne kutte nattmaten? (Tenker på: Hvilken alder? Hvor mange faste måltider på dagtid? etc.)

Noen mer erfaringer?

Her nemlig ei tull på 5 mnd. Hun tar hverken smukk eller flaske..... (Kan til nød gi henne vann fra tutekopp.) Spiser grøt hver kveld. Legger GODT på seg ;o) (Hun er rund og god.) Nå spiser hun alt fra 1 til 4 ganger på natten. (Hun sover på eget rom, hvis det har noe med saken å gjøre.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann gutten min på 1,5 år ville ikke ha mere pupp da han va 4 1/2 mnd,begynnte selvfølgelig med flaske på dagtid,men hørte med helsesøstra å når dæm e så stor så har dæm egentli ikke behov for nattmat,så æ tilbøy han pupp på natta,men han ville ikke så da orka æ ikke å varm flaske på natterstid,så det va tre kvelder/netter med litt skriking så sov han hele natta... Tilbøy han vann å da,men ikke populært ;-)

Skrevet

Hei!

Vi sluttet umiddelbart etter seks-mnd kontrollen da HS sa at det var ingen grunn til å gi nattmat når h*n er rundt seks mnd, spiser og legger på seg godt. Hun sa ingenting om x antall faste måltider, men jeg har lest flere steder at det bør være to faste måltider. MM er jo lettere fordøyelig enn fx grøt, så derfor trenger de små påfyll oftere. Prøv med en avvenning, det ville jeg gjort! Vi brukte en mild ferber (også anbefalt av HS, og etter 2,5 natt med litt skrik, sov vi hele natten gjennom (20.00- ca07.00) alle tre. Det gjør noe med livskvaliteten!:-)

Lykke til

Skrevet

Tullemor er 5 mnd nå og har fått litt litt tillegg på kvelden. Etter dette har hun sovet godt, våknet en gang, men ikke vært typisk sulten kl 01.00 Derfor har jeg bare kost henne i søvn, og regnet med at hun kom til å våkne igjen etter noen timer og vært sulten da. Det gjorde hun ikke, men sov til 06. Så derfor har jeg ingen problemer med å prøve med avvenning nå, selvom vi ikke har begynt med fast føde. Når snuppa er sulten er det ingen tvil om at det er sulten hun er!!! Dersom hun gir beskjed om at hun er sulten, får hun selvfølgelig mat!!

Skrevet

Hei du :)

Gutten vår sluttet å våkne om natta av seg selv da han 7 mnd.Da var vi oppe i 4 faste måltider, og først da var han ikke sulten om natta lenger.

Vi prøvde flere ganger å roe han ned uten å gi mat, og vi holdt på lenge. Ingenting hjalp bortsett fra flaske.

Han var rett og slett sulten om natta, og da fortsatte vi å gi til han selv fant ut av at han var klar for å slutte med nattmaten.

Skrevet

min datter på 7 uker sluttet å våkne om natten for et par uker siden. Dvs, hun sover ca 6-7 timer i strekk hver natt. Jeg var redd for at dette var alt for tidlig, men HS sa at det var supert hvis jeg var komfortabel med det. Så lenge hun vokser som hun skal er det greit.

Så tror ikke det er for tidlig å kutte ut nå nei :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Flere med erfaringer? Hvor viktig er det egentlig at barnet spiser mer fast føde tidlig på dagen, før en avvenner? For dette mener jeg å ha lest andre plasser.....

Skrevet

Nar barnet er seks måneder og spiser et par faste måltider om dagen er det ingen grunn til å serve mat på natta også. Snart kommer tennene, og det blir verre og verre å avvenne jo større de blir.

Med førstemann avvente vi da han var 6 mnd. Litt sutring et par netter, så sov han greit natta igjennom. Lillebror fikk grøt fra 4 mnd, og sluttet ganske av seg selv å forlange nattlig servering. Han sov natta igjennom fra 4,5 mnd.

Såfremt man er sikker på at vektoppgang og tilstand ellers er tilfredsstillende, bestemmer man dette selv. Det er bare unntaksvis at dette ikke lar seg gjennomføre - selv om enkelte hevder de MÅ nattamme 10 måneders gamle barn... (Nå blir jeg vel halshugd, men det driter jeg i. Dette er min mening basert på egen erfaring og med støtte fra MANGE beskjente).

Skrevet

Støttes forresten av helsesøstre og jordmor Siri...

Skrevet

Det var dette jeg selv trodde også. Da skal vi herved innføre ett måltid til på dagen, og starte avvnning fra neste uke når hun har fått et måltid til i en ukes tid. Men jeg er fremdeles lysten på å høre fra flere! :o)

Skrevet

Hei, vi tok den kampen da hun var 6 mndr og spiste et godt måltid om dagen (det holdt sa helsesøster). Jeg ammet da 3 ganger om natten. Vi kuttet ut et og et måltid om gangen. Det første måltidet i 12. tiden var det letteste å kvitte seg med, det siste (i 5 tiden) gikk tregere- også fordi jeg ikke var helt konsekvent når jeg var trøtt om morgenen. Vi flyttet henne over på eget rom samtidig som vi kuttet ut måltider, og det gjorde nok ting noe enkere.

Vi ga henne vann og lot henne gråte (Ferber). Det tok 2 netter å kvitte seg med måltid 1- så ventet vi noen dager før vi tok fatt på måltid 2. Det tok et par dager det også. Vi ventet så en mnds. tid før vi tok fatt på det siste måltidet. Det kan lønne seg å legge disse kampene til fridager slik at man får hvilt litt ekstra dagen etter.

Det er mange som sier at de vil slutte å amme om natte av seg selv. Det er nok av de som forteller historier om dette og sier at man bare skal vente. Men snuppa vår er 16 mndr. og er ennå helt vill etter puppen (river og sliter sund alt jeg har av gensere), så aldri i livet om hun hadde gitt seg om natta av seg selv.

Lykke til!

Skrevet

Forresten,

Dersom du gir mat om natta venner barnets mage seg til å få mat om natta. Noe av det vi merket tidlig var at når vi kuttet ut nattmåltider begynte hun å spise mer om dagen, og det er jo bare positivt. Bare tull at de skal få store deler av kosten om natta på den alderen dersom de veier det de skal.

Skrevet

Du er hjerterå, gammel røy.

Enkelte barn trenger nattmat lenge etter 6 mnd.

Og FERBER for å få de til å slutte å spise på natta????? Ensomhet OG sult? Hjelp... håper du er 100% overbevist om at det ikke er skadelig.

Skrevet

Hei!

Tror faktisk dette er veldig forskjellig fra barn til barn... ;-)

Min eldste sluttet med nattmat da han var 2-3 mnd, dvs ble lagt i 21-tiden og fikk et måltid da vi la oss ca 23-24 og sov til morgenen. Etterhvert kuttet vi det sene måltidet også.

Nå har vi en baby på 6 mnd og han oppførte seg på samme måte, var under 2 mnd da han begynte å sove ca 6-7 timer i strekk. Deilig!!

Men så kom den atopiske eksemen snikende, og lillegutt klør, våkner og kløøøør, - og da er det bare pupp som trøster! Vi var fort oppe i nattmåltid hver tredje time igjen :-(

Nå smører vi godt, men han er nå vant til å få grøt+pupp i 19-1930 tiden, sove, våkner og vil ha mat i 2-3-tiden, så er det morgenpupp kl 06 og frokostgrøt+pupp i 9-tiden.

Hadde vært godt å kuttet det siste nattmåltidet, men venter at han begynner å sover rundt av seg selv.... ?? Hvis ikke får vi prøve avvenning når han begynner med middag.

Tror det er viktig at de får i seg det meste av maten om dagen, da blir behovet for nattmat mindre. Tar ikke flaske, så å tilby vann blir med kopp - ser for meg at det blir masse søl om natten!

Skrevet

Jeg tror barn er forskjellige, akkurat som voksne. Noen har høy forbrenning og trenger påfyll ofte, andre klarer seg flere timer uten mat.

Det er sikkert forskjellig fra barn til barn, men jeg hører godt forskjell på når Jr. er sulten og når han bare vil ha kos. Hvis babyen er sulten bør h*n få mat selv om de tilmålte 6 mnd. er passert.

Skrevet

Tusen takk for så mange svar folkens!! :o)

Skrevet

Gruet meg for nattavvenning og var ikke lysten på skrikekur..........!!

Begynte vurdere nattavvenning når han hadde to grøtmåltider for dagen (5,5 mnd), og han fortsatt spiste to ganger om natta. Men valgte å se an litt, og når vi begynte med tre måltider ble det faktisk mindre nattespising:-)

Nå er vi oppe på 4 måltider (han er nå passert 6 mnd), og han har flere netter sovet fra 19-1930 tida til 0730 -0700 tida. Helt uten skriking, utrolig deilig!!

(bank i bordet!! håper dette varer for det er jo nydelig å sove hele natta!)

Så det kan kanskje være en ide å iallefall vente til du er oppe på 3-4 måltider før du tar den harde skrikeveien??

Lykke til:-)

Skrevet

hmmmm.... Det hørtes hærlig ut i alle fall! :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...