Gå til innhold

"Lyver" dere når dere sier at barnet deres ikke tar flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser stadig vekk her inne at noen hevder at barnet ikke tar flaske. Dette gjelder særlig dere som er imot å "gi" permisjon til fedre grunnet langvarig amming. Dette synes jeg høres så merkelig ut. Det skal jo være mye enkelere å drikke av en flaske enn å suge av en pupp, og hvis barnet er sultent skulle man tro de tok flaken etter litt trening? Ingen barn vil jo heller spise med skje i begynnelsen, men man ammer da ikke barna til de blir konfirmenrt fordi de ikke vil spise med skje?

Er dette egentlig en (muligens underbevisst) motvilje fra mødre for å ha en unnskyldning til å være hjemme å amme lengst mulig? Barn er jo veldig sensitive for non-verbal kommunikasjon og hvis du ikke VIL at barnet ditt skal ta flasken så er det kanskje stor sjanse for at barnet blir stresset og ikke tar den..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både på pleierne på sykehuset og min helsesøster (samt andre folk jeg kjenner) sier at mange barn ikke klarer å ta flaske,så at det skal være så mye enklere å drikke av flaske enn å ta pupp tviler jeg sterkt på. Hvor har du fått tak i denne opplysningen?

Og hvis barn er så sensitive for non-verbal kommunikasjon, hvorfor nektet min sønn å ta puppen da? Etter 3 mndr amming nektet han plent, og ville bare ha flaske. Og tro meg, jeg VILLE fortsette ammingen. Og at ingen barn vil spise med skje i begynnelsen - ja, da er visst sønnen min et unntak igjen, for han spiste fint med skje. Jeg har visst et fryktelig spesielt barn, kanskje jeg kan tjene penger på dette?

Skrevet

På sykehuset sa de til meg at dersom amming er vanskelig skal man pumpe å gi på kopp, IKKE flaske fordi det er mye enklere å suge melk ut av flasken enn av puppen og da vil babyen synes det er for slitsomt med puppen etterpå. Det var i allefall det de sa til meg, men nå sier dem kanskje mye rart....?

Skrevet

Min yngste jente tar ikke flaske... Og har har det ingen ting med permisjon og gjøre, for jeg er alene.... Jeg har prøvd og prøvd, for flaskemating er min eneste "billett" til noen timer for meg selv. Men hun blånekter. Vi har prøvd alt, forskjellige flasker, flaskesmukker, forskjellig type mme og vanlig mm. Men hun nekter å ta den selv om hun for lengst er gått forbi "mattid".... Og for meg er det fryktelig frustrerende....

Når jeg hadde bare eldste som tok både pupp og flaske fint fra første stund hadde jeg aldri i verden forestillt meg at det skulle være noe problem. Men minsen har vist noe annet. Og jeg har virkelig prøvd, for jeg savner sårt noen timer for meg selv.

Skrevet

Tror du virkelig alle som skriver inn innlegg om problemer med flaske lyver???

Først må jeg bare si at jeg er absolutt ikke er av dem som er imot å gi mer permisjon til fedre, men mener samtidig at dette er noe man bør få lov å bestemme selv!! Ikke at det har noe med DETTE å gjøre, for det er da ingen som fullammer utover 6 mnd uansett!!!

Ble faktisk litt provosert av innlegget ditt... ;-) Fordi vi har virkelig prøvd å få mini til å ta flaske!! Jeg vil jo ikke at han skal være så avhengig av meg! Og ikke minst har jeg lyst til å kunne være borte fra han mer enn et par timer om gangen!!!!! Pappaen hans har tatt han med seg til svigermor og hatt med seg flaske for å komme vekk fra mammalukten, men det ender i krise og rally hjem for å få slutt på sutringen. Og han er absolutt ingen sutrebaby!! Bare når han blir veldig sulten!

Fint for deg at babyen din tydeligvis har hatt lett for å ta flaske. Kanskje du da har et råd å gi oss som "lyver" om at våre ikke gjør det? Vi har prøvd forskjellige flasker, kopp og det er sef ikke jeg som prøver å servere han det...

Skrevet

Jeg har aldri sagt det her inne, men jenten vår tok ikke flaske når hun var mindre. Nå i ettertid har vi prøvd (prøvde vel rundt 7 mnd) og hun tok den. Men de første månedene var det ikke snakk om, ikke tok hun smokk heller, det gjør hun fortsatt ikke.

Skrevet

Ja, det var jo meningen å provosere litt, da :). Men skriver jo "lyver" i anførselstegn fordi jeg ikke mente bevisst lyving. Og i motsetning til mange andre innlegg her inne var dette faktisk et oppriktig spørsmål og ikke min mening pakket inn som et spørsmål. For du har rett, jeg har egentlig ikke peiling, mitt barn har kun hatt problem med pupp, aldri flaske..

Skrevet

Skjønner det, ikke så vanskelig å provosere oss "hormonbomber" heller da...

Men som du sier, så har du hatt problemer med pupp selv. Da sier det seg vel selv at det er forskjellig teknikk på flaske og pupp??! Noen sliter med den ene, noen med det andre og noen fikser begge deler!! Må si jeg er vil heller at han skal ta puppen enn flasken hvis jeg må velge... ;-)

Skrevet

Nei, jeg tror ikke folk lyver om det. Jeg har ikke prøvd med flaske en gang så jeg kan ikke si om han tar den eller ikke men første mann tok ikke flaske og ikke smokk. Det var ikke kjekt. Jeg var kjempesliten og vi fikk beskjed om at faren skulle ta babyen noen netter men det gikk ikke siden han nektet flaske og nektet kopp.

En venninne av meg har en gutt som får for lite mat. Hun ville begynne med mme siden gutten bare er 3 1/2 mnd. Men etter 3 uker med trening på flaske, mye slit og tårer måtte hun gi opp. Gutten fikk begynne med grøt.

Skrevet

Jeg tror kanskje de ikke lyver, men at de ikke prøver hardt nok! Er jo greit å skylde på det.....

Min jente måtte begynne med mme, men ville ikke ta flaske. Jeg prøvde og prøvde, hver eneste dag til hvert måltid. Fikk i henne maks. 10 ml. Prøvde alle mulige flasker og smokker.

Etter ca 3-4 uker med masse tårer (fra oss begge), slit og frustrasjon så begynte hun så vidt å drikke av flaske.

Nå drikker hun kun fra flaske + grøt osv.

Jeg kunne rett og slett ikke gi opp flaskedrikkingen, da hadde jenta mi sultet ihel.

Skrevet

Lyver absolutt ikke. Jenta mi tok flaske da vi kom fra sykehuset (var prematur så hadde fått pumpemelk der). Hun gikk dårlig opp i vekt med bare amming, så jeg ga en flaske pumpemelk på kvelden og en om natta.

Plutselig da hun var rundt 3-4 måneder var det en dag pappaen var hjemme og hun slett ikke ville ta flaska. Da var det noen uker siden sist vi hadde prøvd flaske. Vi prøvde mange ganger over flere måneder, at jeg ga, at pappaen ga, at mormor ga. Hun ville ikke drikke av flasken.

Vi dro på samlivskurs (3-4 timer) på dagtid to dager på rad, barnevakten fikk henne ikke til å ta flaske. Da hun var rundt 6 måneder overnattet hun hos mormoren sin, da tok hun ikke flaske hverken om kvelden eller om morgenen, selv om det var over 12 timer siden hun hadde fått melk og hun må ha vært skrubbsulten. Alle sa at bare hun blir sulten nok, tar hun den sikkert. Vi hadde prøvd mange typer flasker og smokker, alt nytteløst.

Etter den ganske mislykkede overnattingen ga vi opp å prøve flaske. Vi strevde også veldig med innføring av fast føde, så hun ble i praksis fullammet frem til hun var ca 9-10 måneder. Dette var ikke noe jeg eller faren ønsket, hverken underbevisst eller på noen annen måte. Jeg trengte ingen unnskyldning for å ha lyst til å være borte fra jenta mer enn et par timer.

Abigail, før du selv får et barn som ikke tar flaske, synes jeg ikke du skal uttale deg om akkurat dette. Du aner ikke hva du snakker om, og hvor j'**lig frustrerende det er når ungen din ikke vil ta til seg mat. Og så skal du beskylde folk for å lyve fordi de egentlig ønsker at det skal være sånn? Dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne. Og det sier ikke lite.

Skrevet

MIn sønn tok flaske da han var 1 mnd., ga han det for å prøve. Siden det gikk så fint så tenkte jeg ikke mer på det siden jeg fullammer. Så ønsket jeg å gi han flaske igjen med pumpet melk. Total nekt. Jeg skulle ønske HS hadde fortalt meg at barn kan begynne å nekte å ta flaske for da hadde jeg gitt han det ofte. Jeg er alene og har ingen mulighet for å få fri nå. Jeg er ivrig og prøver litt hver dag. Presser dråper ut til flaskeprøving. Hver dag. Prøver også med vann. Lar han holde flaska og leke, men ingenting hjelper. Har også prøvd å legge han i ammestilling og gi han flaska. Han hyler og skriker som om han blir mishandlet.

Jeg er glad jeg har muligheten til å amme for jeg føler det er det beste for mitt barn, og jeg skal gjøre det så lenge jeg klarer. 7 mnd. nå. På en måte ja så har jeg tenkt å fortsette å amme etter at jeg begynner på jobb. Igjen fordi jeg føler det er det beste for mitt barn, ikke bare pga. melka men også pga. ammefri så han slipper å være så lenge i barnehagen.

Skrevet

ler litt når jeg leser det innlegget jenta mi tok flaske i de første 2 mnd deretter har ho plent nekta, ikke snakk om.

Og jeg har da overhode ingen grunn til å ikke ville at ho skulle ta flaske, siden hofaktisk fikk flaske ibegynnelse.

Men det er mer kos for barna med puppen derfor vil mange ikke ta flaske.

Plus at det er en helt adeledes måte å suge på som noen barn ikke forstår å bytte.

Jenta mi er nå 10 mnd i de siste 2 mnd har viinnført kopp og det drikker hun av men kommer jeg med flaske blir ho grinete. Og ikke snakk om at ho viol drikke om jeg så putter på noe ho syntes er kjempegodt men ikke får normalt, nemelig litt saft.

Skrevet

NÆI æ lyg ikke når æ si at micro ikke vill ta flaske. han e 8 mnd no å han nekte fortsatt. ingen av mine 2 har ikke villa hatt flaske.kunn pupp. dæm vill heller ikke ha mm som har logge i frysern vess æ tar d i glass..

Skrevet

Jenta mi nekter flaske.

Vi prøvde flaske en gang da hun var 2 mnd og det gikk helt fint. Da prøvde vi det bare for moro skyld fordi pappaen hennes hadde lyst.

Etter dette gikk det et par mnd før vi prøvde å gi henne flaske igjen, og da var det ikke snakk om. Hun tygde litt på tuppen før hun spyttet den ut. Vi øvde gaske lenge siden jeg skulle på en reunionfest. Hun nektet fremdeles og når jeg dro på fest måtte moren min gi henne melk fra skje. Nå er hun snart ti måneder, og hun nekter fremdeles å drikke melk av noe annet enn pupp.

Faren har hatt perm i snart to måneder, og skal ha i to måneder til. Når jeg er borte spiser hun kun fast føde og drikker bare vann.

Jeg synes det er frekt av deg å antyde at folk lyver om ungene sine om noe som faktisk er et ganske stort problem for mange. Jeg kan for eksempel ikke være borte på kveldstid, ogh du skal vite jeg har lyst. To ganger har jeg vært ute uten lillebop etter klokka halv syv på kvelden, og det på nesten ti måneder og begge de gangene har det vært helt krise her hjemme men en baby som har hylt i timesvis i strekk. Jeg må dessuten fortsette med nattamming lenge til for at hun skal få i seg den melken hun trenger.

Jenta mi drikker forresten vann av tutekopp, men den spyttes også rett ut igjen dersom det er melk i den.

Kanskje ikke så rart at det å ha barn som er flaksenektere ofte sammenfaller med å være mot deling av permisjonen? Her gikk det med et nødskrik ettersom hun endelig begynte å ta til seg litt mer føde når hun ble 8 mnd, men det var en god stund vi lurte på om jeg måtte droppe å gå ut i studier dette halvåret. Hadde deling av permisjonen betydd at jeg måtte gått ut i jobb når hun var bare 6 måneder hadde det blitt veldig veldig vanskelig ettersom hun på den tiden nesten ikke fikk i seg noe mat i det hele tatt.

Skrevet

Det er mange barn som ikke tar flaske. Hvorfor i alle dager går du ut i fra at mange lyver om dette? (gåsetegn eller ikke)

Og du som mener at man ikke prøver hardt nok: Vi prøvde i flere måneder med alle slags typer flaske, med mm og med mme, lot pappa mate osv. osv. Resultatet var en sulten og hysterisk unge som gråt og gråt til hun nesten kastet opp.

Nå, når hun er snart 8 mnd, har hun faktisk begynt å ta noen bittesmå slurker med vann fra flaske. Melk er fortsatt uaktuelt.

Hmpf, nå ble jeg faktisk litt provosert.

Skrevet

Selvsagt lyver vi ikke! Har trent med flaske i mange måneder. Går ikke!!

Skrevet

Jeg har måtte gi begge mine barn flaske fra fødselen av pga at jeg ikke får nok melk + diverse andre ting...

Har pumpet og ammet og pumpet og ammet.. annenhver time og noen ganger oftere hele døgnet i 2 mnd...

MEN har klart det... Når melka kommer så kommer det i massevis.. førstemann ammet jeg i 17 mnd og andremann fullammet jeg i nesten 6 mnd..

Førstemann fikk flaske etpar ganger etterpå også og gikk stort sett greit...

Denne gangen har jeg nok fått ekstrem motvilje mot flaske... Den har blitt symbolet på mine startproblemer... og jeg blir gjerne sammen med barnet 24 timer i døgnet resten av ammeperioden om jeg må...

For meg har ikke dette noe med permisjonen å gjøre.. nå ønsker ikke jeg at far skal ha mer permisjon, men det er pga livssituasjonen vi er i nå.. det hadde ikke gått.. og far ønsker det ikke selv heller... og for at jeg skal klare å amme har han måtte stått på og gjordt alt ellers.. vasker hus og lager middag.. steller barna slik at jeg for sove.. osv.. jeg har kun ammet de første mnd jeg..

Men du syns det er rart at noen unger ikke vil... syns ikke det jeg.. det å suge fra flaske og fra pupp er to forskjellige ting.. når ungen er nyfødt kan flaska tvingens i og man kan få de til å suge pga refleksen.. (jeg vet fordi jeg har måtte lære det)

men når ungen blir større går det på vilje... og har de ikke brukt flaske før så kan du ikke gi en unge på 4-5 mnd flaske og ikke forstå hvorfor den ikke tar den... den vil ha en mors kjærlighet og pupp...

samme om du har et flaskebarn som aldri i sitt liv har prøvd pupp.. du kan ikke legge den til brystet når den er flere mnd og tro den suger... den vil rett å slett ikke forstå at dette er mat...

Skrevet

Vesla er nå 6 mnd og 2uker gammel først nå tar hun flaske men bare inni mellom. Hun tar forsatt ikke smokk! Noe som hadde vært fint ettersom vi snart skal kutte ut matingen om natten....

Skrevet

Nå ble jeg så kraftig provosert, må nesten grine! Jeg har prøvd og prøvd og prøvd i mange måneder fra han var 6 uker gammel til nå (6 mnd). I begynnelsen skrek han utrøstelig hvis han fikk melk på flaske, nå tygger han bare på smokken. Han har aldri skjønt at han må SUGE på flasken. Han klarer ikke smokk heller. Jeg lengter så etter å gå ut en tur uten babyen, kunne gå på fest, kunne være borte en dag eller helg. Men jeg er låst fast til babyen. Tror på meg, jeg har prøvd 7 forskjellige flasker og ingenting fungerer. Håper du skjønner hvor kraftig provosert jeg ble av innlegget ditt. Denne flaskenekting har jeg brukt SÅ mye krefter og penger på. Den har skapt fortvilelse hos meg og mannen og noen ganger til og med tårer hos meg. Så hvis du påstår at jeg sier noe slikt fordi jeg ikke vil "gi" en del av permisjonen til min mann så tar du fullstendig feil. Bare fordi ditt barn tar flaske uten problemer betyr det ikke at det er like lett for alle barn å ta flaske. Tenk om noen hadde spurt "lyver" du når du sier at barnet ditt ikke sover gjennom natten? Bare fordi noen barn sover gjennom natten betyr det ikke at alle barn sover gjennom natten. Jeg ønsker det beste for barnet mitt, og i mitt tilfelle betyr det at jeg må amme til han klarer å drikke på annen måte og det betyr at jeg blir nødt til å være i permisjon til han klarer det. Jeg har ikke lyst på "fri" fordi jeg ikke føler at jeg har fri under permisjonen, jeg kunne godt tenkt meg å gå tilbake på jobb. Det er krevende å være i permisjon. Så vær så snill og vær litt mer støttende overfor dine med-mødre istedenfor å tro at vi lyver for å få mer permisjon.

Skrevet

Ikke hos meg iallfall. Slet og måtte gi opp ammingen med førstemann, som da var flaskebarn, og hadde ikke forestilt meg at nr 2 ikke ville ta flaske! Har prøvd det jeg har kommet over av typer flasker og tutter, men hun nekter plent. Tutkopp fra Avent uten ventil eller vanlig kopp er det eneste som går sånn noenlunde her. Hun liker heller ikke MME, verken på flaske eller i grøten. Både pappan og jeg har brukt mange timer på flasketrening, med det resultat at hun nå hyler bare hun ser flaska og skjønner at den er til henne.

Jeg begynner å jobbe fulltid igjen når hun er 8 mndr så det er definitivt ingen motvilje hos meg for at andre skal mate henne, har heller ikke vært, det, snarere tvert imot. Liker ikke å føle meg fullstendig låst, skulle veldig gjerne ha hatt en "fridag/kveld" snart.

Så hvis det ikke blir noen ordning på flaske så blir det tutkopp på dagtid når jeg er på jobben. Kommer til å gå fint det, hun er jo på såpass med fast føde da at jeg ikke kan skjønne at det skal være nødvendig med pupp midt på dagen. Bare man er innstilt på det så går det meste bra er nå min mening.

Skrevet

Jr. tok faktisk ikke flaske. Prøvde 3-4 forskjellige flaskesmokker, men det gikk ikke. Jeg var på sykehus og det var et døgn der jeg fikk noen medisiner som jeg ikke kunne amme på. Det var temmelig stressende. Heldigvis kunne han spise med skje (2 mnd) så mannen min fikk i ham litt.

Her i huset var det altså motsatt av hos dere "Abigail". Skje gikk helt greit fra første forsøk, men flaske gikk ikke. Likevel tror jeg ikke at det er din skyld at ditt barn ikke vil spise med skje, jeg tror faktisk det er fordi barn er forskjellige.....

Skrevet

Spiller da liten rolle om hvordan man velger å gi barnet mat, men syns ikke det skal være bestemt av at man må ut i jobb igjen etter kort tid. Jenta mi på 5,5 mnd tar flaske, men syns det er litt av et styr å pumpe meg. Greit en gang i blant, men hadde ikke orket det hele tiden for at jeg må tilbake på jobb. Dessuten så suger tulla mye bedre enn jeg klarer å pumpe + at utdrivningsrefleksen har blitt et problem pga pumping. Dette må da være hver enkelts valg. Det er tross alt anbefalt av helsedirektoratet å fullamme i 6 mnd, så da bør virkelig mor ha mulighet til å følge anbefalingene uten å bli pålagt å pumpe seg. Det er da virkelig mye lettere å slenge fram puppen enn å først pumpe seg og så gi av flaske.

Skrevet

Tvilker på at folk LYVER, men tror nok at adskillig flere barn hadde tatt flaske dersom man hadde prøvd litt mer. Jeg har alltid sagt om førstemann at han nektet å ta smokk, men i etetrtid ser jeg at jeg bare prøvde littegrann halvhjertet. Han hadde sikkert tatt den om jeg hadde prøvd litt til.

Skrevet

Jeg gir både fra flaske og pupp og han ble introdusert for det tidlig, da jeg har hørt at jo lenger du venter jo verre er det å få dem til å ta flaske. Vi sliter med amming så thanx for flaske :) Det finnes jo flaske med ulike suge opplegg, så hvis en er redd for ammingen bør en jo bare kjøpe tupperware sine flaske så kan en regulerer det slik at babisen må suge like hardt på flaska som på pupp:)

Jeg er imot den nye foreldre permisjonen som de styrer med men det har og med at jeg synes mor skal få lov å være hjemme med barnet det første året, men jeg vil også at fedre skal få mer permisjon men ikke på bekostning av mors permisjon. Vi har tross alt bært de fram og født dem:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...