Gå til innhold

Detaljer, detaljer... Til alle som stadig sier; "det var ikke så nøye før i tiden, og det gikk jo bra med oss..."

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir litt frustrert. Husker fra "barn i magen" at mange ga blaffen i å kutte potensiell farlig mat fra kosten under svangerskapet (eks. gravlaks og upasteurisert ost), for "før i tiden visste de ikke dette, og vi overlevde jo..." Sikkert de samme som ikke er så nøye med å koke flasker, som gjerne varmer gammel MME flere ganger for å spare penger, og som ikke er så nøye på å la barnet sove i egen seng selv om mor/far røyker. Hørt om listeria, toxoplasmose, melkebakterier og kybbedød?!

Når skal dere våkne opp??? Det er NYERE forskning som har vist at disse tingene/handlingene kan være farlige for barnet, og denne vitenskapen HADDE MAN IKKE da vi/våre foreldre/besteforeldre etc etc var små!! Hvorfor i alle dager skal man ignorere fakta når det øker sjansen for at noe kan gå galt? Det er ikke snakk om å være paranoid, det er faktisk snakk om sunn fornuft!!

Der, nå fikk jeg sagt det, deilig å få ut litt frustrasjon!!

Takk og god natt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå var det ikke gravlaks som var temaet for dette innlegget, da... Men for ordens skyld, Stinepine: Enkelte bearbeidede matvarer med lang holdbarhetstid som spises uten videre varmebehandling, er mulige risikoprodukter. Slike matvarer er vakuumpakket kjøttpålegg, gravlaks, røkelaks, rakefisk og upasteuriserte meieriprodukter, spesielt mykoster og blåmuggoster. (Fra Matportalen.no)

Skrevet

i know... jeg fikk hvertfall beskjed om at så lenge de akkurat var åpna, elle ferske da, så var det ikke farlig!! men er nok ganske lurt å ikke ta helt av med alt man leser og hører heller.. ALT med MÅTE! min mening!

god natt ja:o)

Skrevet

Min samboer er sånn. Det er ikke så nøye med noe, og kaller meg for veldig hysterisk fordi jeg ikke vil gi gutten på 7 mnd kumelk eller fordi jeg ikke vil trykke i meg peanøtter mens jeg ammer. Og han har atopisk eksem, men det er ikke så nøye om han må ut litt i masse vind. Nei for det er ikke sambo som må smøre og behandle ham i 2-3 uker intensivt etterpå viss han er ute i vind litt lenger enn det tar å gå fra bilen og inn..

Jeg blir rett og slett litt forbanna på sånne likegyldige folk jeg! Mener alså min samboer nå bare sånn for å ikke få noen på nakken!

Vil vi ikke det beste for våre barn da?

Skrevet

det er klart man vil det beste for sine barn, men alle er forskjellige og har forskjellige meninger om hva som er det beste. jeg gjør sikkert mye anderledes enn deg, men det viktigste er jo at foreldrene er enige i hva som blir gjort! skjønner godt at du vil gjøre hva du kan for å averge eventuelle eksem "utbrudd", men i og med at vi ikke har noe sånt tar jeg sikkert lettere på sånne ting enn deg.. jeg mener heller ikke at man skal spise det man vil når man er gravid og ammer ol, jeg mener bare at man må skille ut noe informasjonen man hører og leser overalt, ellers kan man ikke spise eller gjøre noe.. til syvende og sist må man stole på seg selv og gjøre det man føler er riktig for seg selv og barnet sitt!

letter å forstå hva jeg mener nå??

huff.. burde vært i senga..

klems

Skrevet

Nå spørs det litt hva man henger seg opp i også da.. men tenk f.eks på det med at de helt minste ikke skal sitte i bilstol mer enn 20min. Hvis du da bor 2timer unna sykehuset du fødte på, hva gjør du da? Hvis du er sydd fra a til å, ungen sover dypt, og du bare vil rett hjem. Vekke ungen da? Om han sover som en stein..Begynne å amme f.eks 2-3 ganger på vei hjem fra sykehuset, når du såvidt klarer å sitte selv.

Eller hvis du får forskjellig beskjed fra 3forskjellige HS innen samme kommune, hvordan vet du hva du skal følge da? Jeg og venninner har spurt om nøyaktig samme spørsmål, og fått TOTALT forskjellige svar på noen ting. Ikke så greit å følge det som er anbefalt da, hivs du til slutt ikke vet hva de mener. Eller hvis du allerede på barsel blir proppet full av "nå gjør du riktig," "nå gjør du feil," "sånn kan du gjøre", "sånn kan du ikke gjøre..." Til slutt må man bare finne egne løsninger. Kanskje de i ditt distrikt er mer samkjørte, men her er det helt vilt hvor lite enige de er om helt basic ting de første månedene.

BabyBjørn: Aldri hørt noe om det fra HS, og jeg er førstemann ut med barn i vennegjengen. Prøvde derfor den før han fylte 3mnd, men han trivdes ikke der, derfor la jeg den vekk. Først i etterkant jeg har fått vite at han ikke bør bruke den med en gang.

Hvis jeg sku sjekke på nettet om alt jeg gjør er anbefalt eller ikke, så hadde jeg måttet sitte her 24/7, og det funker dårlig.

Dessuten, så må man filtrere litt av hva NYERE forskning også sier. Mye av det de kommer fram til er også motstridende. Hvis du hører om en artikkel hvor en ting er rost opp i skyene, så kan det i neste artikkel være bannlyst. Da går det an å tenke litt at man har da overlevd før også, når man ikke hadde internett og hadde like lett tilgjengelig informasjon. Mener ikke at man bevisst SKAL gå imot forskning for enhver pris, men når ting ikke fungerer i praksis, så må man kunne gjøre det som passer best for en selv. Og hvis du gjør det du vil for ditt barn, hvorfor kan ikke bare det være greit da, også gjør jeg det som passer her..Det var mitt svar, som jeg sikkert får hauger av kjeft for. Velger derfor å være:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...