Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Nå snakker jeg om ei på 2 år og 3 måneder. *Hun greier ikke kle på seg noe selv, hun greier ikke holde i bukselinningen og få foten inni. Men dersom jeg trer den på, kan hun sitte å dra litt og få tærne igjennom hullet på buksa. Men det er vanskelig, for hun il dra med bare 1 hånd. *Hun sitter IKKE på do, ei heller på potte. *Hun kan ikke å smøre brødskive selv, *Hun greier ikke komme seg opp på dissa på egenhånd *Hun greier IKKE å klatre inn i bilen sel, hjelper jeg henne oppi, greier hun ikke sette seg opp i setet selv, * Føler at det er masse jeg "burde" lært henne.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Hæ? tuller du eller? smøre skive selv? 2 år? komme seg opp på disse? ??
2nj♥ Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Høres da ikke uvanlig ut. Jeg har en gutt på 2,5 år og han kan heller ikke kle på seg selv....får genseren over hodet og ene benet inn i buksa, og så gir han opp.... Han vil av og til sitte på do, men gjør ingenting der.....-enda. Han tar smør på kniven selv og tar det over på brødskiva, men vil ofte ha hjelp til å smøre det utover. Han greier ikke å komme seg opp på huska alene. -Men han klatrer inn i bilen og setter seg i setet selv......
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 ta det med ro,ikke stress jenta ihvertfall...og for guds skyld ikke vis ovenfor henne at du syns hun er sein...bare vær oppmuntrende og hjelpsom,så kommer resten av seg selv når HUN er klar for det...akkurat som med fødsel det der...
Ranveig R Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Guten vår er 2 1/2 denne mnd. * kler ikkje på seg sjølv. Kan prøve litt, men git fort opp * tissa masse på do i sommar, men vil IKKJE no, så det stressar vi ikkje med * Har akkurat begynt å prøve på å smøre skjeva, men er langt unna å klare det sjølv * Kjem seg heilt klart ikkje opp i dissa sjølv * Klatrar inn og ut av bilen sjølv --------- Og så kan eg legge til: * Klarar ikkje å hoppe (dvs. lette med begge beina samtidig) * generelt sett ikkje veldig tidleg motorisk Men han har begynt å komme med skikkelig lange setningar, og det er kjempegøy! (F.eks. "Thea ikkje klare si Ask, Thea sier bare Ak, Ak." og "Vent litt mormor, lastebilen starte, kjøre vekk først!" Synest ikkje noko av det du skriv høyrest unormalt ut eg. La jenta ta dette i sitt eige tempo.
Lille Lu Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har også ei jente på 2 år og 3 mnd, og hun kan vel nesten ikke noe av det du nevner, men det forventer jeg ikke heller. Synes du har store forventninger til jenta di. Hun er sikkert flink til mye annet. Det går i rykk og napp. Ofte kommer språk, finmotorikk og grovmotorikk i faser - en stund konsentrerer de som om det ene som går på beskostning av noe annet.
-Lane- Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Hæ! Tuller DU eller? Hva er problemet anonym? Min 2 åring smører skiva si sjøl og ho kommer seg helt fint opp i disse. Ho kler seg selv også utenom strømpebuksa, ho er slutta med bleie og tisser på do, og ho setter seg inn i bilen og i setet sitt selv. Barn er forskjellige og det er mye din jente gjør som sikkert ikke min gjør. Jenta mi kan f.eks ikke leke alene. Ikke 10 sek engang
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #9 Skrevet 6. mars 2008 Okey, sorry. Jeg er første anonym som skrev hæ? Men det er fordi jeg mener at ei på to ikke skal være nødt til å gjøre alle disse tingene ennå. Jeg stresser i alle fall ikke med det. Jenta mi er veldig flink til masse, men jeg har ikke tenkt tanken på at hun skal kunne klare å smøre på ei skive. Jeg har ei som er større også, og kanskje sammenligner jeg litt. Hun var nemlig sent ute med alt. selv om jenta mi kanskje ikke klarer å kle på seg selv, gå på do, klatre på disse eller smøre skive, så snakker hun nesten flytende og i setninger og kan sikkert over 10 sanger Så unnskyld, det var ikke meningen å være frekk egentlig. Synes ikke du skal stresse med at hun skal gjøre slike ting. La hun leke og ha det gøy, og når hun sier "gjøre selv" så la henne prøve ha en fin dag.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Gutten min er like gammel som jenta di, og kan heller ikke det du skriver, unntatt å smøre brødskiva si.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 mi jente på 2år og 9mnd kan dette: - kle på seg alt selv, trøye, genser,strømpebukse,sokker,bukse, dress, lue, sko.. - hun kan smøre brødskive - på dissa må hun ha hjelp.. - inn i bilen og opp i sete klarer hun selv. - hun sitter av og til på do, men bruker mest bleie.. - ballanserer rundt på kanter - hopper og spretter med begge føttene samlet - klatrer ut av grindseng.. (gjør ditt barn det? isåfall kan det også komme seg inn i bil og sete selv.. hva me å komme seg opp på stol??) Ikke stress.. hvis dere kan bruke litt ekstra tid på klær om morgenen så er det en start.. du kan hjelpe barnet i gang.. men ikke tvinge er sikker på ditt barn kan mange ting andre barn ikke kan heller..
lilja70 Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Hei hei. Jeg har ei på to år og en måned. Hun kan klatre opp i bilsetet selv, men det tar tid. Hun klarer også å kle på seg mange plagg. Hun kan ingen av de andre tingene du nevner. Hun kan hoppe. Hun kan si setninger med max to ord, og det er sjelden at begge ordene er "riktige". Min jente går i barnepark, og hun har en storebror på fire, som inspirerer henne, hun vil være akkurat som ham. Jeg har tre unger, og det jeg vet, som du bør ha i bakhodet, er at dette er en alder med rivende utvikling, noen bruker energi på å lære språk, andre strever mer med motorikk, atter andre mest med motivasjon. Vent til i fire-fem-årsalderen før du begynner å bekymre deg for de tingene hun ikke kan. Dessuten; det er ikke andre som lærer dem å gjøre disse tingene, jeg har ikke aktivt lært mine gutter noe om brødskiver, men de klarer det helt supert likevel, små unger lærer mest av å se på andre, mindre av direkte instruksjon. Selvsagt bør du bruke litt tid på pottetrening når jenta di er klar for det, det merker du når hun begynner å fortelle hva hun gjør i bleia når hun gjør det. Omtrent da, eller litt senere, er det på tide å begynne å stille små ledende spørsmål; må du tisse, vil du på potta? -Ta et nei for et nei, før eller siden vil de gjerne, men for noen er det nifst i begynnelsen. Pass på at jenta får leke seg med leker som "krever litt" av henne, klatring, hopping, ball-lek og løping, men ikke krev av henne du, hun lærer disse tingene helt av seg selv. Du er en helt super mamma som passer på at datteren din lærer det hun skal, la henne ta den tiden hun trenger.
mooch Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Sønnen min på 2 år og 2 mnd kan ikke kle på seg annet enn lua. Han kan ikke klatre opp i bilsetet og i hvert fall ikke ut av huska. Men han har spist selv med skje og gaffel, nesten uten søl, siden i fjor sommer. Han snakker, med fullstendige setninger (ikke alltid riktig uttale, men man kan fint føre en samtale med ham). han kan telle til 10 og noen ganger litt lenger. Han kan mange, hele sanger. han kan leke alene -lenge- og sitter gjerne og gjenforteller hele bøker for kosedyrene sine :-) barn er forskjellige, og de fokuserer på ulike ting. Ofte så har de "prosjekter" hvor de har fullt fokus på en ting (feks prate), og da stopper det meste andre opp. Når de siden feks fokuserer på å hoppe eller klatre så kan språket gå noe tilbake fordi fokuset er et annet sted. Siden gutten min har vært litt sen ift grovmotorikk så har vi brukt helgene til å gjøre morsomme ting som utfordrer ham på det (feks hoppe loppe land). Det har hjulpet masse, og gjort ham mye tryggere i barnehagen.
Pappa til to troll Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Ærlig talt... Håper virkelig at du ikke er seriøs. Er du sikker på at du kan alt dette selv?
Gjest NydeIig Skrevet 9. mars 2008 #16 Skrevet 9. mars 2008 vel, vel, min gutt på 2 år 2 mnd -kan heller ikke kle på seg selv, men han kan sparke av seg skoene og dra av seg hua, slik at jeg må på leiting -han kan heller ikke smøre skivene sine selv, men han kan smøre mat utover hele bordet -kan heller ikke komme seg oppå dissa selv, men han kan synge disse på lisse, og liste opp navnene til hele familien og slekta -han kunne sikkert ha klart å klatre oppi bilsete, men han skyr det som pesten, for han er fint i stand til å klatre oppå spisebordet, oppi vindusarmen og rope høyt og tydelig FANTETE! og han sitter fint på potta med bleia på :-)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 9. mars 2008 #17 Skrevet 9. mars 2008 Virker som du har store forventninger til jenta di. Det er nok ikke "vanlig" å kunne alt du skriver om i innlegget ditt, når de er så små. Min sitter ikke på do, men på potte. smører litt på brødskiva selv, men klarer det ikke helt uten min hjelp. kommer seg ikke opp på dissa alene klatrer ikke inn i bilen selv, har aldri prøvd heller. Men hva med å fokusere på hva hun faktisk KAN. Jeg vedder på at hun kan utrolig mye!! Min er fryktelig flink til å snakke. Og det lar jeg han høre ofte! Han er veldig flink til å rydde opp leker etter seg. Og det lar jeg han høre ofte! Han er kjempe flink til å prøve ut nye ting (aktiviteter) Han er kjempe flink til å telle, og skrive bokstaver (han prøver å skrive bokstaver;) ) Han er veldig flink til å oppfatte hva andre mener og sier. Derfor er det skummelt å vise at du er bekymret for at hun kan lite, forran henne;) Barn utvikler seg så forskjellig. Det et barn er "flink" til, er ikke like interesant for andre barn akkurat der og da. Men alt kommer seg. Barn har masse og lære, og trenger at vi voksne gir de TID:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå