Gjest Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg synes at all mine penger går på mat, er innom butikken nesten hverdag og bruker minst 300 kr.....noen andre som har det sånnt? Hvor ofte handle dere inn mat utenom kjøtt? Og hva kjøper dere da? Jeg må alltid til butikken før jeg skal lage middag jo, det er ikke bra og må ha hjelp. Gi meg ideer plz
Mojo med trollungen Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 jeg pleier å handle inn stor 1-2 ganger i uken, fylle opp med kjøtt, grønnsaker, jucie, melk, alle store tunge ting, frukt, hermetikk osv. planlegge en 3-4 middager og ha extra i fryseren. Kjøper brød og pålegg etter behov å slipper å gå i butikken hver dag. Skriv opp en handleliste og fyll opp fryser og kjøleskap så skal du se du slipper de 300 hver dag
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 vi handler inn innimellom.. og spiser det vi har i skap og frys.. handler om vi vi lha noe annet.. Men nå som jeg er sykemeldt orker jeg ikke sette meg i bilen og handle.så da lager jeg av det vi har i frys og skap. Hadde det som deg før , men plutselig tenkte jeg at kanskje bruke det jeg har i skap osv?? Spart MASSE penger på å tømmeskap og lignende. Så "bygger" man opp igjen.. så tømmer man igjen:)
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Er innom nesten hver dag pga melk og brød, men vi pleier ha en sånn stor handling før helga som oftest, da skriver jeg oppalt jeg trenger av middager for ei uke og det jeg trenger til de forskjellige middagene så kjøleskap og fryser er temmelig fulle, men er mye billigere og da slipper jeg disse småturene på butikken hver dag som fort blir kjempe dyre bare for noen små ting.. Var på butikken i dag og handla ikke så veldig mye og det kom på over 500 kr.. Og når vi har storhandling kommer det på mellom 1000-1500 kr og da har vi 7-9 handleposer, i dag hadde jeg 1.. Og da kjøper vi ofte bleier og slikt også.. Men nå drar vi på rema og gjør stor handel og små handlinga på bunnprisen som ligger rett neddi veien og der er det stor prisforskjell ja, ikke mye til bunnpriser nei..
Makko med to små gutter Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 solrik... vi kjørte kjempe strukturert på dette en stund. Hadde en liste på pc'n som vi printet ut og handlet inn på obs hver 4-6uke! Da måtte vi bare innom å handle litt melk og grønnsaker engang eller to i mellom (brød baker jeg). Siden vi gjorde det så sjelden kunne vi fint handle det samme hver gang. Pga lista går handlinge effektivt litt over en time kanskje? så brukte vi kanskje to på å rydde og klargjøre at vi hadde kjøpt. Vi skar opp og marinerte alt av kjøtt i posjonspakker etc. Kjempe enkelt og vi sparte masse penger på det. Må vel begynne på igjen før mini kommer, orker ikke butikkstyret med småbarn!
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Alt det dere sier høres så fornuftig ut, om jeg bare ikke hadde denne joker butikken rett foran huset. Og alt koster nesten dobbelt så mye som kiwi eller rimi, men skal prøve å planlegge 2-3 middager på forvei. Tusen takk jenter
Randi86*Salt og Pepper' Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Lønner seg veldig og dra på de litt billigere butikkene og handle litt mere i slengen en all små handlinga, er det som koster.. Vi gikk ned fra en 7-8000 i mnden på mat o.l 4-5000 ca etter vi begynnte med stor handling og det utgjør litt, for små handlinga er svindyr, men med en 2-300 kr dagen går det jo fort 1000-1200 kr uka + det du kjøper når du handler mye..
Jannamor Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Vi handler som regel 1 gang i mnd. Da handler vi all husholdningsartikler, hermetikk, kjøtt/fisk og metningsgarnityr som vi trenger og grønnsaker for den første tiden (vi spiser KUN ferske grønnsaker) Så når vi drar på butikken igjen da, er det kun for påfyll av melk, juice, grønnsaker og evt hvis det var noe ekstra. Kan hende vi har en litt større tur en gang til i mnd (slik at det blir hver 14 dag) men det spørs på pengene, og om vi har feilberegnet, får middagsgjester vi ikke har regnet med o,l --- Det er veldig lett å spare penger. nr 1!! handle så sjeldent du kan 2. Vær butikkbevisst! Man kan spare opp til 2 kr literen på melka fra butikk til butikk. For ikke å snakke om prisforskjeller på kjøtt. 2 kg fryst kyllingfilet 130 kr (ca) fersk kyllingfilet fra prior 750 gr. rett under 100 lappen... Slik er det med de fleste matvarer. 3 sett deg inn i prisforskjellene, ha en fryser og handle på tilbud. Det lønner seg veldig. 4. en mnds meny kan hjelpe på, da vet ma hva man skal ha (man kan selvfølgelig bytte om på dager, ikke det som er poenget) men da vet du hva du trenger og handle. 5. skriv en handlelliste med alt du trenger og følg den. Vi bruker mellom 1000 og 2000 i mnd på mat. Meg, mannen og en vov. Vi lager alt fra bunnen og bruker bare gode og ferske råvarer (kokk vettu) så det går fint an på lite penger
sekstisjuer Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er innom butikken hver dag, bortsett fra søndager. Synes jeg bruker alt for mye penger på mat og husholdningsartikler. Dessuten kaster vi alt for mye mat også. Det skjærer meg i hjertet at vi sløser slik med maten. Vi er en stor familie og det går med masse pålegg blant annet.
simba>>>3gutter Skrevet 6. mars 2008 #10 Skrevet 6. mars 2008 Vi pleier og ta en tur til sverige ca hver tredje mnd og storhandle inn kjøttdeig, kylling, pasta osv for ca 2000kr. Også handler vi inn engang i uke det andre vi trenger som melk, grønnsaker, pålegg osv det er skjelden vi ukeshandler for mer enn 500 kr. Tar oss 2 timer å kjøre til sverige så det er ikke sikkert at det blir noe billigere enn å handle hjemme, men det er jo godt å få seg en tur også. Og det er mye mere spennende ting der enn her hjemme.
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Jeg må le litt når jeg leser over her på jennamor sitt innlegg... Hvordan kan du påstå at dere er så super bevist at dere bare bruker FERSKE grönnsaker, samtidig som du velger kyllingfilet som er fryst og derfor inneholder mer vann og andre konverseringsmidler enn den ferske? Kun 2000 kr på mat fordi dere er så beviste fordi dere er kokk??!! Herregud! Mannen min er også kokk! Om han skulle få det som han ville med kjött og grönnsaker skulle vi ikke bruke penger på annet enn mat! Fordi skikkelig mat som er krav merket koster penger! Men det er vel forskjell på kokker og kokker.....
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 enig med kristin over her. Jeg er også kokk, selvfølgelig er jeg bevisst på gode rådvarer. Men om man spiser ferske grønnsaker eller fryste. eller fryst kjøtt eller ferskt . Har da ingenting med å være kokk å gjøre! Og hvis dere bruker 2000 i mnd på mat så kan dere langt i fra kjøpe de beste råvarene. Tekninsksett UMULIG. Da ferske grønnsaker og kjøtt er dyrere enn fryste. Så om dere ikke spiser spagetti og kjøttdeig hver dag ...
Tredje bolla i magen :) Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Følg med på kampanjer. Kjøpte findusprodukter for flere uker når det var 40% på ica. Fikk nettopp to gratis bleiepakker i cooptilbud. Mange bekker små gjør en stor å vet du :-) Setter av et fast beløp hver mnd til konto med eget kort. Dette brukes kun til mat og husholdning, og hvis vi trenger småting til ungene. Brukes alltid opp, men da har vi en grense å forholde oss til. De første mnd med denne ordninga måtte vi virkelig ta oss i nakken, når vi så hvor fort kontoen tømtes. Etter hvert har vi blitt vant til å handle inn litt større på rema, og ikke handle så dyr mat bestandig. Går utrolig mye tid bort også hvis vi skal innom butikken hver dag. Har vi alt klart hjemme og har tatt opp kjøtt eller fisk fra fryseren dagen før går det ganske fort å lage middag når vi kommer hjem. Vi spiser mye frukt og grønt, og dette er en prioritering vi velger å bruke penger på. Prøver å sette opp meny for to uker i slengen. Følger den ikke slavisk men har et utgangspunkt. Så handler vi inn slik at vi har det meste vi trenger i kjøl og frys. Blir ofte til at vi tar storhandel en gang i uka og fyller på med melk og frukt hvis det er nødvendig. Frukt og grønt syns jeg blir veldig fort dårlig så dette handler vi ca to ganger i uka. Baker brød sjøl og fryser ned halve brød, slik at vi ikke tar opp mer enn vi faktisk spiser. Brød er faktisk ganske dyrt å kjøpe. Lager også middag av rester. Prøver å planlegge slik at hvis jeg har potetrester kan det brukes i bondeomelett eller ertesuppe dagen etter osv... Rester av søndagssteika er veldig lettvindt og godt på mandag... Syns fremdeles kontoen blir fort tømt, så denne mnd har jeg tatt vare på alle kvitteringer slik at jeg kan se hva vi har handlet unødvendig denne mnd. Blir veldig fort mye ekstra til sammen på en mnd hvis man røsker med seg mange ting som ikke står på lista. Holder hardt denne mnd men det skyldes mest at jeg har handlet reimadress til eldstemann av denne kontoen. He he.. Men den var i alle fall på halv pris ;-)
Jannamor Skrevet 6. mars 2008 #14 Skrevet 6. mars 2008 hva i himmelens navn mener du med det???? Jeg kjenner at jeg blir j... forbanna på deg kristin23blablabla De vi kjøper er det ikke vann i og de krymper ikke og inneholder ikke konserveringsmidler. Tror du jeg er dum? Man må da teste ut jente! Man skal selvfølgelig spise ferske grønnsaker, det er smaker best og ja jeg regner med du vet hvorfor selv. Så klart vi kjøper bambusskudd, vannkastanjer og bønner hermetisk det er ikke det, men ved å teste ut forskjellige varer, å være prisbevisst kan man HELT FINT klare seg med 2000 og spise indrefilet en gang i uka!! Vi spiser akkurat det vi vil, men vi bruker ikke all verdens fordet. og ikke våg og kritiser, eller still tvil ved det engang! kjerring! kokk og kokk. En god kokk og ha en viss forretnings og økonomiinnsikt. Matlagingskunnskaper blir ikke målt i økonomisk sans! vi kan stille opp til kokkekamp og handlekamp anyday! BASTABOM!!
Nå kommer nr. tre Skrevet 6. mars 2008 #15 Skrevet 6. mars 2008 Jeg fikk fnatt av å gå i butikken hver dag, så vi bestemte oss for å gjøre noe med det. Så i lang tid nå har vi handlet hver mandag og torsdag. Da handler vi så det holder til neste gang, er jo ikke mange dager imellom så det går jo bra. Så stort sett blir det hovedhandlingen på torsdag og melk og brød og div. da på mandag. Dette gjør også at vi må planlegge middagene, og det syns jeg er ålreit. Da vet vi hva vi skal ha og må ikke tenke og planlegge dette for hver dag. Også fikk jeg brukt kokebøkene mine, de blir jo stående stort sett i hylla eller i skapet, til å finne "nye" tips til middager.
Gjest mphs Skrevet 6. mars 2008 #16 Skrevet 6. mars 2008 Jeg er også kokk og hadde ikke klart det på så lite. men det har kankje også med at hos oss går det med minst 400 kr i mnd bare på melk. Mannen drikker minst 1 liter om dagen + det som går med til meg, ungen og matlagingen. Brukte horrible 8000 kr i forige mnd så her vet jeg at vi kan gjøre det bedre. Blir skjerpings fra nå.
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 6. mars 2008 #17 Skrevet 6. mars 2008 ÅjÅj!! Så sinna. Usikre mennesker blir jo fort sinna når de får kritikk. Jeg kan ikke fatte hvorfor du uttaler deg om kokkekamper osv... Etter hva jeg har lest her inne er du jo etter dine egen utsagn både utdannet det ene og det andre... Skal vi se... kokk, bryllupsplanlegger,pedagogisk läret, barnehage tante.... you name it! Jeg trodde det var typen din som var kokk og ikke deg! Uansett så trenger jeg ikke stille opp i noen kokkekamp mot deg.... jeg har jo allerede oppnådd det jeg ville....å få deg forbanna fordi du fikk kritikk. Jeg har vel lov til å mene det jeg vi om hva jeg vil!?
Axus' girlfriend Skrevet 6. mars 2008 #18 Skrevet 6. mars 2008 vi har også begynt å handle kun to ganger i uken, og sparer masse penger på det. I tillegg har vi skiftet nærbutikk, fra ultra til rema1000. Tidligere var vi å handlet hver dag og for minst 150kr hver dag. Blir ofte ekstra handling når man er der hver dag. Nå planlegger vi middager for de dagene (man-tors / fre-søn), handler inn alt av grønt og frukt osv. Så slipper vi disse turene. Ofte blir da total summen 300-500kr på hver tur. dette utgjør mye i det store! Vi kunne sikkert ha spart enda mer om vi hadde løpt etter tilbuder osv, men så langt har vi enda ikke kommet oss:)
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 6. mars 2008 #19 Skrevet 6. mars 2008 Må bare le litt. Syns knapt jeg ser et eneste uskyldig spørsmål her inne uten at det ender i personlig kritikk og sinte kommentarer Litt moro med hormonelle damer, det får meg til å føle meg så mindre hormonell selv For å svare på spørsmålet: Vi reiser som regel til Sverige en gang i måneden og handler inn stort. Karbonadedeig, kylling, kjøtt, pasta, og annet vi har lyst på. Når vi er flinke handler i bare en gang i uka utenom det (brød og melk går det mye av så det må vi minst handle inn annenhver dag i tillegg). Men nå har vi vært mindre flinke og handler nok flere ganger i uka, pluss handler mer unødvendig i tillegg. Vanligvis kan vi klare oss på 4000 i måneden (2 voksne, 2 barn som spiser mye + kaninmat og høy). Men blir nok fort 6000 hvis vi ikke er bevisste ja. Og enda mer i måneder hvor vi har mye besøk (bor langt unna alt av slektninger, så spesielt desember, rundt påske og på sommeren har vi kanskje overnattingsbesøk 3 av 4 helger i måneden. Det koster)
Jannamor Skrevet 6. mars 2008 #20 Skrevet 6. mars 2008 til kristin23 Hvis du er så skrudd i hodet ditt at du finner glede i å få meg forbanna så gratulerer. Du må kritisere meg så mye du vil, men å kritisere mannen min gjør meg eitrande forbanna!! så enkelt! hormonene raser! Jeg er ikke usikker, men sint fordi du mener at det jeg vet funker ikke funker! Og INGEN kritiserer min mann (som det streng tatt er) uten å få sinnalemmensprekkersnartjannamorbehandling! Ja min mann er kokk og som du skjønner etter din "grundige" backgroundcheck, jobber vi sammen i et eventfirma (om du vil) med event (som bryllup) hvor vi og har catering og utleiekokker. Der lager vi begge mat og gjør alt. Jeg skal aldri påberope meg et kokkefagbrev, for det har jeg ikke, men det betyr ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om fordet. Erfaring er et viktig ord! Og ja jeg er sanger, skuespiller og utdannet med dette som spesialfelt innenfor pedagogikk med barn. Hvilket er min hovedjobb, og min utdanning. Mer du lurte på? Greit og kunne mer enn en ting og! Så men hva du vil, men ikke si at min mann (eller vi) har feil! Si heller at dere ikke har kontroll nok til å klare det hehe
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 6. mars 2008 #21 Skrevet 6. mars 2008 At jeg har problemer med å få barn har vel ikke noe med innhandlig av mat å gjöre.... Men siden det er det eneste du kommer på så greit.... jeg håper fler her inne ser hvor tåpelig du er som går til angrep på meg når jeg går gjennom noe som er veldig vanskelig for alle som går gjenom det! Jeg kan ikke fatte at du ikke har mer mennesklig respekt enn som så! at du kan ta deg så när av at jeg sier min mening om innlegget ditt at du faktisk beveger deg inn på saker som er direkte sårt og vanskelig synes jeg er rett og slett er utrolig barnslig av deg!
junijente fikk julijente Skrevet 6. mars 2008 #22 Skrevet 6. mars 2008 Vi bor "heldigvis" ca en mil unna sentrum og butikker. Har en coop marked her i bygda også, men utvalget (har blitt bedre etterhvert faktisk) og prisene der gjør at vi bruker den stort sett bare om vi trenger noe der og da, eller for andre småting vi har glemt. Siden jeg ikke gidder kjøre den ene mila bare for å handle blir det nødvendigvis litt større handleturer færre ganger i uka. Det er i hovedsak jeg som handler i uka, mens vi handler sammen i helgene, fordi det er jeg som passerer butikken på vei hjem fra skolen (hvor jeg er maks 2 dager i uka, derfor ikke småhandel hver dag). Jeg prøver da å handle for 3-4 dager om gangen, men er ikke alltid jeg har handleliste, selv om det er en genial ting. En annen fordel med dette er at det er mat i huset om mannen min kommer først hjem fra jobb (om jeg også har vært på jobb/skole), slik at han ikke har noen unnskyldning for ikke å lage mat - ingen av oss er så glade i å gjøre det ;-) Vi kunne nok vært flinkere til å følge med på tilbud, men orker heller ikke å dra innom fem forskjellige butikker for å spare noen kroner på hver vare. Vi har både trumf- og coop-kort, så det blir jo litt å få med seg der og (dette tar vi gjerne ut som "lommepenger" når vi skal på ferie). Og så har jeg av erfaring lært at jeg i alle fall ikke skal handle når jeg er sulten! Da er jeg heller innom et annet sted og kjøper en banan, sjokolade e.l. først, hvis ikke er det helt utrolig hva jeg kan få med meg hjem ;-)
LilleBjella Skrevet 6. mars 2008 #23 Skrevet 6. mars 2008 oioioi Jennamor, det der var rett og slett et forkastelig slag under beltestedet, skam deg! Var helt med på det du sa, frem til "kan-ikke-få-barn-kan-det-være-en-grunn-til-det?"-uttalelsen. Fysjom. Å påberope seg hormoner er en tåpelig unnskyldning i så måte. Vi har alle hormoner. Barnslig!
Gjest mphs Skrevet 6. mars 2008 #24 Skrevet 6. mars 2008 Det er helt utrolig hva noen klarer å spy ut av seg og jeg har ingen som helst respekt for Jannamor . Jeg har tenkt på dette innlegget flere ganger i dag og tror over hode ikke at noen klarer å holde seg til 1000-2000 kr i mnd for alt av mat og i tilett spise rene produkter og ferske gr.saker. Hadde vært utolig morro å sett handlelisten for den mnd og hvilken priser dere regner. Bare indrefilet 4 ganger i mnd koster ca. 500 kr for to personer. Og da er det fortsatt 25-26 dager igjen + tilbehøret til indrefileten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå