Gå til innhold

Hvilke farger er kalde farger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått høre at jeg kler kalde farger best,- men hvilke farger er egentlig det? Og er det slik, at man enter kler kalde eller varme farger?

Skrevet

Alle farger kan være kalde eller varme (unntatt oransj, den kan kun være varm). Det er fargetonen i hver farge som avgjør om den er kald eller varm. Stemmer også det at man kun enten kler varme eller kalde farger.

Hvis du ser på fargen rød da, så vil en dypere rødfarge ofte være kald (mot burgunder), mens en blodrød farge ofte være varm (mot oransj).

Flaskegrønn og gressgrønn er kalde mens limegrønn er varm. Mørk brun, som f. eks sjokoladefarget er kald, men lysere brun som kamelbeige er varm. Hvis du tenker på farger som passer til en isbre f.eks er kalde. Alle fargene du ser ute om høsten er varme.

Hehe, vanskelig å forklare det der, men man får et trenet øye etterhvert. Jeg kan bare gå i butikken og se på klær og det tar meg 1 sekund å avgjøre om plagget er varmt eller kaldt.

Skrevet

Jeg er forsåvidt ikke helt enig i at de mørke rød fargene nødvendigvis er kalde, eller de brune. Jeg oppfatter de ikke slik. De rødfargene som er nesten lilla kan ha kalde toner i seg, men synes en del lilla farger kan være varme også.

Skrevet

Blå, grønn, lilla ol.

Men.. det forutsetter at det ikke er for mye gult i den grønne og rødt i den lilla.

Blå er den kalde fargen,

Gult og rødt er varme farger og det meste som inneholder mye av disse er varme farger.

Skrevet

Hvem sier at du kler kalde farger?

Fagfolk eller venninner?

Skrevet

Det var ei på et parfymeri...

Men tenkte kanskje å ta en sånn fargeanalyse, synes det er spennende:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...