Yrha Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Det står i en bok om barnets utvikling (fra bokklubben) at babyen skal begynne å kjenne igjen navnet sitt og kunne følge enkle beskjeder når det er mellom 7 og 9 mnd. Babyen min kjenner ikke navnet sitt, og gi han beskjed om å GJØRE noe?? Ikke sjangs... Ikke forventer jeg at han skal skjønne noe heller! Er det han som er kjempetreig, eller syns dere at boka er litt vel optimistisk?
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jenta mi er 10 mnd nå, ho reagerer på navnet sitt, snur seg mot oss om vi sier det. (det har ho vel gjort en mnd tid.) Tar koppen selv hvis vi holder den forann henne og sier at ho må holde selv. Sånne småting som det.
Nusse_83 Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 snuppa mi er 7mnd og kjenner navnet sitt og kan fint løfte opp noe hun holder på opp forran ansiktet når jeg sier vi skal leke borte, bø.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Jenta mi er åtte måneder. Ho kjenner navnet sitt, snur seg mot oss når vi seier det. Ho snur seg også og ser etter personen når vi spør "kor er mamma/pappa/navnet til storebroren" og lyser opp når ho då ser den personen. Ho løfter ting foran ansiktet og leiker borte - titt. Begynner å klappe når vi synger "klappe,klappe søte" Når vi spør "kor stor er ****?" strekker ho armane over hodet. Henter ballen sin når vi spør kor den er (om den ligger like i nærheten) Leiter viss eg gjømmer ein ting under handa mi foran ho og spør "kor er ***?" Ho seier mamma, pappa og hei. (Bruker det heilt bevisst) Unger er forskjellige. Din er ikkje treig. Unger utvikler seg i forskjellig tempo.
peanut:) Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Min baby på 8 mnd følger IKKE beskjeder;-P Hun snur seg etter navnet sitt, men hun snur seg etter alle andre navn også;-) Så du er ikke alene med å ha en baby med "fri vilje" , hehe;-) Mi lille er så sta at hun kommer sikkert aldri til å følge beskjeder, hihi:) Og snakke??? Hun er nettopp bynt å si dadadada, så dette tar tid;)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Akkurat navnet har han kjent igjen lenge. Kan også finne "kjente" personer som mamma, pappa og besteforeldre. Gir fra seg det han holder på hvis man spør "Kan mamma få". Kan klappe. Spise skive selv og litt med skje (blir mye gris ,-) Og han forstår absolutt ordet nei men som regel bare flirer han, rister på hodet og fortsetter med det ulovlige til han blir fjernet. Kan finne favorittleker som ball, bil og kosedyret. Tror også det er stor forskjell på barn etter hvor mye foreldre "trener" dem, ikke at det er nødvendig for de lærer seg ting etterhvert. Men som med å spise selv, jeg hadde ikke tenkt over det men leste i en bok at det var fint å starte å trene på det. Så da ga jeg ham tilgang til matfatet og han var jo kjempeflink fra første stund. Så man må slippe dem til innimellom.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Lillemor er snart 9 mnd, og kjenner igjen kallenavnet sitt hun. Vi bruker nesten aldri navnet hennes til henne. Hun elsker hvor er ....-leken! Og når vi roper på henne kommer hun. Hun skjønner at nei betyr "mamma kommer og plukker meg vekk fra det jeg holder på med og sier noe jeg ikke forstår". Hun skjønner at "ut på tur" betyr nye eventyr Hun forstår når vi spør om hun er tørst. Når vi sier "pip pip", ser hun ut av vinduet, og sier vi "katten", ser hun ned på bakken. Jeg merker mer og mer at hun forstår mye av det som skjer rundt henne. Blir som hun over sier, kan se hvor fort de lærer seg noe nytt om vi gir dem muligheten og ser etter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå