RompeRock Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 ... ordner dere da noe annet med en gang? Eller tilbyr dere noe annet litt senere, evt. venter til neste måltid? Frøkna er litt småspist til tider, og jeg lurer litt på dette da )
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har også en jente som har vært mye småspist til tider. Det har variert litt hvordan jeg har gjort dette, men det er først og fremst avhengig av hvor mye hun er interessert i å spise. Tar hun bare et par tygg av brødskiva/middagsmaten, venter jeg som regel en 1-1,5 time før jeg tilbyr på nytt. Spiser hun mer og virker rett og slett mett, drøyer jeg til neste måltid. Men du ble kanskje ikke så mye klokere av dette:-)
Mamma til verdens beste barn Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Min var også veldig småspist og ja, jeg ordnet noe annet med en gang for å se om han var sulten og bare ikke ville ha det jeg satt frem... Hs mente at jeg skulle bestemme hva han skulle spise og han hvor mye, men det har jeg ikke fulgt. Det viktigste for meg var at han fikk i seg den maten han trengte, og han er utrolig flink til å sile ut mat han bla. ikke tåler. Barn er mye mer instinktive enn oss voksne sånn. Det viste seg like etter 1 årsdagen at han faktisk har intoleranse for melkeprotein, og da var det ikke så rart at mye av maten ikke falt i smak egentlig. Men guri som jeg har vrengt hodet mitt for å komme opp med alternativer for den lille rakkeren å spise...
Tingelingelate med to tomater Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Vi har aldri ordnet til annen mat enn det som blir servert til verken 3 åringen eller 1 åringen. Men i det siste så har tuppa på 1 år blitt litt dårlig til å spise kveldsmaten sin, noe som resulterer i at hun våkner i 4-5 tiden om morgenen og er kjempesulten. Så det vi gjør nå er at vi gir henne pålegg vi vet hun liker + banan (hun elsker det) og andre ting vi VET at hun kommer til å spise til kvelds. Så får hun nok mat til å sove gjennom hele natta. Ellers får de ikke servert annen mat fordi de ikke vil spise.
RompeRock Skrevet 6. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. mars 2008 Takk for svar alle sammen Det har blitt litt lettere her i det siste, fordi det er enklere å skjønne hva hun liker og hva hun ikke liker (så godt). Men av og til kan vi tilby mat vi vet hun egentlig liker. Og spiser hun ikke så mye da, har vi begynt å vente med å tilby noe nytt. Før var det rett i skap/kjøleskap, for å finne noe annet hun kunne få. Men jeg tror dette fungerer greit. Fint å høre hvordan andre gjør det med sine småspiste bebbiser )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå