Gå til innhold

Gravid på videregående

Mathilde18

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg fant netopp ut at jeg er gravid, jeg går 2 året på videregående, og jeg har termin i november en gang sånn ca.

nå er jeg bare veldig usikker om jeg skal beholde det eller ikke, jeg har ikke lyst til å fjerne det, men jeg føler det er det som er det rette, med at jeg ikke er ferdig med videregående engang.

jeg er sammen med pappan, og vi har det strålende sammen :) jeg er redd forholdet vårt vil bli ødelagt av alt dette, men han sier han støtter meg uansett, han er forresten ferdig med videregående nå til våren.

så han er et år eldre en meg.

jeg har lest om mange unge som beholder barnet, og klarer seg utmerket, men jeg er bare så redd.

hvordan gjør jeg det emd skole? må jeg ta igjen det siste året? er det noen som har vært gjennom noe lignende? jeg trenger noen råd..

på forhånd takk :)

Fortsetter under...

Hei Mathilde!

det vil si at du er 18 eller blir 18 i år sant??

I alle fall, då er eg like gammel som deg, bare at jeg går 1vgs om ijen i år.. Jeg er gravid, er 19+6 idag, så er snart hallveis i svangerskapet. Jeg har termin 26.juli, så jeg kommer til å ta meg fri fra skolen neste år, så begynne på skolen igjen når babyen er 1 år..

Vil egentli si at det er opp til deg å bestemme hva du skal gjøre! men det er ikke umuli å klare seg hvis du beholder! Er ganske så gode støtteordninger..

Når det gjelder skole, så må du nok ta igjen deler av siste året, du kan jo evt slutte på skolen rundt oktober,(ta permisjon), så får du begynne på igjen der du slapp etter et år. Da er babyen 1 år og kan evt gå til dagmamma eller barnehage!

Bare send meg en PM her inne hvis du lurer på noe!=D

Lykke til!

Hei :)

Jeg ble gravid sommeren mellom gk og vk1 og valgte å begynne på skolen og beholde barnet.. Jeg hadde termin i April og var alene!

Jeg snakket med lærerene mine om dette og de hjalp meg til å komme frem til en bra løsning.. Jeg gikk på skolen og tok alle faga frem til jeg var 20 uker på vei.. da ble jeg litt sliten, så jeg kutta ut allmenfaga og tok kun studieretningsfaga... det ble 19 timer i uka..

Tentamen jeg skulle ha var to dager før termin min.. Og veene mine startet den dagen tentamen startet.. Så den fikk jeg ikke tatt.. Det var dagen før påskeferien.. Så jg lå på sykehuset hele påska.. etter to dager hjemme dro jeg tilbake på skolen.. jeg hadde med meg tulla mi :) hun sov og spiste bare, så var ikke no stress.. Jeg fullførte året og var alene om omsorgen for tulla! Så jeg vet at det funker å gå på skole samtidig..

Ser at du har termin i november.. Da bør du kanskje ta deg et friår.. fortsett på skolen nå og ta siste året når barnet er 1 år og begynner i barnehagen.. Jeg gikk på skole til jeg fødte og fullførte.. jeg tok opp allmenfaga tre dager i uka året etter og begynte på nytt året etter der igjen og gikk på videregående fra jeg ble gravid til hun var 4.5 år..

Så dette klare du nok :)

Om du skal beholde det eller ikke må du selv bestemme.. Der er det ingen som skal fortelle deg hva du skal gjøre..

Lykke til med valget ditt :)

Jeg vet du kommer til å klare det hvis du velger å beholde!

Eg er i same situasjon som deg (eg går vg2 og han vk2, men vi har begge gått to grunnkurs, så er 18 og 19 no men har bursdag i juli begge to). Plutseleg var eg gravid, trass i p-pillane, så sånn kan det gå.

Termindatoen i dag er satt til 4.okt, og det vil då vere i mitt siste år på vgs. Men, eg har tenkt å søke, men ta eit friår. Dette på grunn av jobb mogelegheiter heime, og fordi vi har litt "spesiellt" skuleopplegg her.

Eg vurderte sjølvsagt å gå på skulen så lenge som råd, men trur at det kan føre til problem, pga ei linje med varierte utfordringar, som ikkje alltid er like gunstige for ei som er gravid. Hadde eg gått ei meir teoretisk linje, hadde eg nok fortsatt så sant eg hadde helse til det.

Etter eit år (skuleår) skal eg begynne igjen. Her er barnehage tilknytt skulen, der elevar og annsette sine ungar har første prioritet. Veldig gunstig synest eg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...