Gå til innhold

At man blir tynn av amming... Fakta eller fleip?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har merket at kiloene renner av pga. amming?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

eg mener det er fleip.. eg har aldri ammet.. men mener det er fleip. pga at når en ammer passer en mye bedre på hva en spiser og slikt.. men når en ikke ammer så kan man spise hva en vil.

Skrevet

Ja, veier midre nå enn før jeg ble gravid. Har slank benbygning da. Kjenner jeg blir tørst og spiser mye av amming. Man bruker mye energi på det, så jeg har tro på at man lettere mister vekt av amming. De som ikke gjør det, sliter sikkert med vekten fra før.

Skrevet

Fakta.. gjelder både meg og venninner som har ammet..

Skrevet

Jeg tror det er litt individuelt. Men amming krever hvertfall energi. Så en går gjerne lettere ned i vekt når en ammer. Selv la jeg på meg et par kg etter jeg sluttet å amme. selv om jeg trente og spiste det samme.

Skrevet

Det er fakta. Har både ammet og ikke ammet. Og da jeg ikke ammet, var jeg mye rundere enn nå.

Skrevet

Fleip.

Men jeg er kanskje en av de få som ikke gikk ned under amming. Kroppen tviholdt på kg. Gikk derimot ned etter endt amming.

Skrevet

Varierer fra person til person tror jeg. Hvis man ikke raser ned under ammingen , så har det ingenting med at man har ett vektproblem fra før å gjøre, som en antydet her. Stemmer iallefall ikke på meg.

Jeg er en av dem som går sakte ned i vekt under amming. Spiser sunt, og trener. Etter at jeg sluttet å amme etter ca ett år sist, så gikk jeg ned ca 10 kg på ganske kort tid. Veide da ca 45kg. Er veldig tynn til vanlig, men når jeg blir gravid virker det som om kroppen får en helt annen forbrenning. Jeg legger på meg mye, selv om jeg spiser som før. Og går sakte ned igjen mens jeg ammer. Virker som kroppen holder tilbake litt fett, så jeg skal ha litt å tære på.

Skrevet

Fakta! Gjelder ikke meg, men det er fordi inntaket med søtsaker desverre er mye større nå som jeg går hjemme, enn det noen gang har vært tidligere... Men veier det samme som før jeg ble gravid. Hadde jeg ikke ammet hattd jeg garantert veid mye mer!

Skrevet

Som så mye annet tror jeg det er individuelt...

Ammingen krever ca 500 kalorier i døgnet, med en normal forbrenning, og et vanlig inntak av mat vil en jo gå ned i vekt når en får et kaloriunderskudd på 500 cal i døgnet.

MEN, mange har en lavere forbrenning når de ammer, kroppen "holder litt" på kaloriene, nettopp for å ha nok til melkeproduksjonen. Når ammingen i tillegg gjør at en er tørst og sulten i mye større grad enn ellers er det vanskelig å gå ned i vekt.

Jeg har tre barn, og de siste 5-6 kiloene etter svangerskapet forsvant ikke før jeg sluttet å amme, men da forsvant de fort...

Skrevet

jeg kan bare snakke utfra meg selv.. har spist normalt og dessverre en god del snop... har hatt sånn behov for energi.

La på meg 17 kg i svangerskapet... og nå er har jeg gått ned 21 kg. så 4 kg ned ifra utgangspunktet... Så for meg så har ammingen krevd energi.

5 mnd siden jeg fødte.

Kan også nevne at jeg hadde en del kg sittende når jeg kom hjem fra sykehuset... (hadde bare gått ned 5 kg da)...

Skrevet

Fakta, jeg veier nå 4 kg mindre enn det jeg gjorde før jeg ble gravid. OG jeg har ikke slanket meg bevisst, spiser stort sett det jeg kommer over :)

Skrevet

Det er bevist at amming krever en del ckal. så teoretisk sett er det lettere å gå ned i vekt til mer man ammer. Dette stemte også på meg, gikk ned flere kg under startvekta mens jeg fullamma. Ammer bare noen ganger pr døgn, og kg har komt sigende tilbake. Håper det retter seg når jeg begynner i jobb:)

Skrevet

jeg gikk ikke ned noenting når jeg ammet selv om jeg passet på kostholdet og trente!

Ikke pokker om det skulle av en eneste kilo, la heller på meg litt.

Har nå ikke ammet på en mnd og nå går jeg ned i vekt.

Skrevet

FEIL! ikke gått ned noe mens jeg har ammet.

Og mamma la på seg av ammingen. Gikk ikke ned et gram før hun sluttet å amme.....

Skrevet

Ikke hos meg:-)

Gikk ned 13 kg rett etter førsel, thats it!

Skrevet

man blir ikke nødvendigvis tynn, men amming hjelper bla livmoren til å trekke seg raskere sammen. -og jeg selv samt alle de andre jeg kjenner som har ammet, har rast ned i vekt mye fortere enn de som har gitt mme på flaske...

Skrevet

Det må være fakta!

Jeg ammer ikke og det vises i så tilfelle.he he

Skrevet

Tror det er individuellt, jeg. Kiloene raste av meg mens jeg satt på rævva og åt og ammet:) Spiste absolutt ikke bare sunne saker heller, nei...:)

Men så er det jo også slik at jo oftere man spiser jo høyere forbrenning får man, så siden jeg var sulten og spiste hele tiden, gikk vel forbrenningen opp samtidig som ammingen også krevde mye energi.

Skrevet

Jeg har lagt på meg, jeg. Veier mer nå enn rett etter fødselen! La på meg veldig lite da jeg var gravid, da.

Grunnen er rett og slett at jeg har fått en utrolig matlyst (og søtsug - sukk) som følge av ammingen.

Satser på å stabilisere meg etter endt ammeperiode.

Og jeg har forøvrig ikke et vektproblem i utgangspunktet - eller nå for den del - slik en anonym over her antyder.

Har venninner som har gått ned mye når de har ammet - nesten for mye, så dette er individuelt, som det meste annet.

Skrevet

vet ikke helt jeg altså. her i gården gikk jeg opp 23kg totalt (vann det siste da). gikk jevnt og greit ned de første 18-19 kg, men de siste sitter som støpt. jeg får riktignok på meg mine gamle klær, og ser nesten lik ut som før, men er bare tyngre. nå har jeg jogget tre ganger (intrevall og mengdetrening) i uka i over en måned og...ingenting har skjedd, selv om jeg ikke spiser noe mer. men jeg ammer fortsatt (jenta er 11mnd snart) så jeg håper de siste går når jeg slutter å amme om en måneds tid:) jeje.

Skrevet

Renner ikke av noen kilo her i gården ihvertfall... :o(

Skrevet

Kommer nok av på hvilken type du er.. Jeg har akldri ammet, men gikk allikevel ned 10 kg, altså; vektforskjellen min ble 10 kgmindre enn jeg veide 2 uker FØR jeg ble gravid :D

Skrevet

De renner ikke akkurat av, men etter tre måneders amming merker jeg at vekta daler i alle fall - og jeg spiser faktisk utrolig usunt for tiden. Masse godteri... Huff, ikke bra - så jeg tror at hvis jeg hadde klart å spise sunt så hadde kiloene gått fortere ja... Så på meg stemmer det.

Skrevet

bare tull for min del! synes heller kroppen min tviholdt på de siste kiloene...men nå sluttet jeg å amme for ca 3 uker siden så nå håper jeg de kan forsvinne fortfort:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...