Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Idag har jeg vært på NAV og fikk høre følgende.

For å ha krav på det som kalles foreldrepenger, må man jobbe minst 6 måneder i en strekk i løpet av de 10 siste månedene nesten før fødselen (mer konkret før tre uker før fødselen). MEN!!! Det viktigste er at bruttolønn skal være MER enn ca 38000 kroner i det siste året (f.eks. fra 01.01.2007 til 01.01.2008).

De, som ihhe har opptjent foreldrepenger, har krav på engangsstønad.

Når det gjelder foreldrepenger, kan de fåes i 44 uker (100% lønn) eller i 54 uker (80% lønn). Fordelen med å velge 44 uker med full lønn er at den totale pengesummen blir større enn hvis du skal velge å være hjemme med barn i 54 uker. Dvs. vil du sitte hjemme med bærn lenger - velg 80%, Er det penger som gjelder - velg 100%.

Far til barnet har krav på noe som kalles fedrekvote (6 uker maksimum). Dvs at når faren endelig velger å være 6 uker fra jobb for å nyte samvær med så godt som nyfødt barn, så faller foreldrepenger til moren bort akkurat i denne perioden (i dette eksempelet er det snakk om 6 uker). men det er ingen fare, så lenge far får 100% lønn eller 80% lønn da han er hjemme med kona og barnet i de 6 ukene.

Fortsetter under...

Annonse

• 3 uker senere...

Men far får 100% eller 80% av mors lønn i sin pappaperm! Det syns jeg er helt latterlig! min mann tjener dobbelt så mye som meg, og det betyr at vi ikke får råd til at han tar ut pappaperm når huslån osv skal betales også i de 6 ukene...

nei mannen får av egen inntekt men det begrenses opp til 6 G ca kr 400 000 i året.

Må jobbe 6 av 10 mndr før permisjon ikke sammenhengende. Ikke akkurat gambling det da.

4 av månedene blir jo mens man er gravid. Da vet man jo når termin er (ul termin som gjelder) Om du vet du er gravid så jobber man det man trenger og har man feks et vikariat som går ut så kan man begynne permisjonen inntil 12 uker før termin. Melde seg arbeidsledig kan man også om det røyner på

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...