Gå til innhold

Litt forvirret.... når kan man høre hjertelyd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde at man kunne det (med doppler) så fort hjertet begynte å slå?

Skal på førstegangskontroll neste uke og er da akkurat i min 10. uke. Jeg ringte legekontoret i ste og lurte på om legen kom til å lytte på hjertet for da har jeg lyst å ha med kjæresten slik at han også kan få høre. Men de sa at det ikke var mulig før etter 12. uke!

Syns jo å ha lest her inne at andre har hørt hjertelyden før da, eller er det bare jeg som surrer?

Skrevet

Jeg mener jeg var i uke 9 ved første mann da jeg fikk høre hjertelyden med doppler hos legen. Han sa dette var veldig veldig tidlig og hadde ikke regnet med å finne hjertelyd. Tror det er vanlig å vente til uke 12, for hvis de ikke finner hjertelyd før kan dette skape veldig uro for mor selv om legen sier det er normalt. Hvis du skjønner?? Grunnen til at han lyttet på meg, var pga jeg mistet i uke 4, og ble gravid igjen med en gang uten å få mens mellom.. Så jeg visste ikke helt hvor langt på vei jeg var og var redd for at jeg skulle være lenger på vei enn det jeg trodde. Særlig da siden jeg fikk veldig mange gravid-symptomer veldig tidlig.. Men termin viste seg og stemme den med 5 dagers mellomrom mellom Ul termin og mens termin.. Lykke til på lege kontrollen. Du får høre med legen når du kommer, og se hva han vil gjøre. Men som sagt så forstår jeg det slik at det er veldig vanskelig å finne hjerte lyden så tidlig, selv om den er der og alt er som det skal..

Skrevet

du kan høre med dopler hos legen i uke 12 ikke før for da kommer livmoren opp av bekkenet..klem

Skrevet

HI har nok blitt forvirret fordi vi som er på tidlig UL får høre om hjertet slår fra 6 uke:)

Skrevet

Jeg fikk høre det i uke 10 hos jm sist jeg var gravid. Ikke alltid de finner det så tidlig da.

Skrevet

I mitt forrige svangerskap er det registrert bra med liv (dopler) i uke 6.Dette var min første kontroll og i 6 uke ifølge menstermin. På ul i uke18 ble terminen utsatt en uke. Så ifølge denne så var jeg 5 uker på vei da jeg var på kontroll.Jenta vår kom forøvrig 2.5 uker tidligere. Jeg må nevne at jeg i tillegg hadde noe ekstra glasur på mangen fra før også. Jeg hadde kontroller hver 14 dag i første svangerskap pga blodtrykket og hver gang fikk jeg høre hjertelyd med dopler. Hvorvidt det stemmer det med hjertelyden uke 5/6 aner ikke jeg men det er det som står i helsekortet mitt ihvertfall.

Skrevet

Takk for svar til alle sammen. Nå skjønner jeg litt mer. :) Det er jo forståelig at livmoren kanskje må komme opp av bekkenet før man kan høre noe. ;) Når skjer det egentlig?

Jeg vil nok vente til jeg er 12 uker uansett for jeg hadde nok blitt redd og bekymret hvis legen/jordmor plutselig ikke hørte hjertet.

Skrevet

Forrige svangerskap hørte jeg den selv i uke 10 med babywatcher med volumet på fullt.

Skrevet

men husk det er ikke sikkert du får høre den i uke 12 heller....med førstemann fikk jeg først høre den i uke 15! var sikker på at jeg fikk høre den uke 12 og var sikker på at det ikke var noe inni der! nestemann hørte jeg det i uke 11 da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...