Prins05&07C",) Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 ... merker jeg har mindre og mindre melk til gutten min på 5 mnd. Det ble merkbart mindre da han sluttet å amme på nettene, og det fortsetter slik... Nå vil han ikke suge dersom det tar lang tid før melka kommer, da gir han opp og nekter tilslutt. På morningen går det fint, da har jeg nok melk selvom jeg ikke er like sprengt som før. Men videre utover dagen træler vi veldig, må gå MINST tre timer ml hver amming, ellers er det for lite melk. Da virrer han og snur seg bort og gråter. Skjønner han godt, blir vel frustrert når melka lar vente på seg i to-tre min - slik er det faktisk til tider...Har forsøkt å legge han til ofte, men han vil ikke... Så lurer på om jeg skal slutte å amme, blir jo mindre melk når jeg ammer så sjelden også. Dessuten blir vi lei oss begge to når det er så vanskelig å få det til. Blir mer stress enn kos.Må legge til at det ikke alltid har vært sånn, men jeg merker virkelig at jeg har lite melk. Og lillegutt er ikke fornøyd etter ammingen, virker ofte mer sulten. Gir mme av og til.Noen synspunkter?
2 tette - med flette Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Har du pumpe ? Kan du ikke prøve en liten stund å pumpe deg på natten.. bare en gang eller noe for å holde produksjonen oppe ? Og prøve å drikke amme-te eller lignende som stimulerer produksjonen ? Jo oftere du legger han til, jo mer melk vil du jo få, men det kan jo ta en dag eller to da.. Prøve å få igang utdrivnigsfasen selv ?
LoveInMyTummy Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Hei! Jeg hadde samme problemet med jenta mi på den alderen. Det var så frustrende at vi begynte å gråte begge to. Men jeg holdt ut, og nå er hun 8 mnd og jeg ammer fortsatt. Når du begynner med fast føde i tillegg så vil han ikke bli så utålmodig. Det er viktig at det er rolig rundt deg, og at du sitter alene for en periode, slik at han ikke blir distrahert. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Sånn har jeg det også. Veldig frusterende noen ganger. Jeg fikk resept på nesespray for hjelpe med utdrivningsrefleksen, og den bruker jeg når vi trenger det. Hun får siste mm måltid i 18 tiden, og sover da til 5-6 tiden. Jeg pumper meg før jeg legger meg. Hun får foreløbig bare mm. De siste ukene har amminga gått mye bedre, men var veldig slitsomt når det stod på som værst.
Fyttihest Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Heisann! Nå er jo gutten din stor nok til å spise både grøt, middagsmat og fruktmos. Det jeg ville gjort er å gi pupp først, og hvis han ikke virker fornøyd så gi litt annen mat i tillegg. Du trenger ikke å slutte å amme! Men siden gutten din er blitt større, kan det hende han krever litt mer mat enn bare morsmelk. Begynn med ett måltid om dagen, og øk sakte men sikkert. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg ville ikke sluttet å amme helt hvertfall. Vi hadde også litt problemer med ammingen rundt 5mnd ved at han kava mye når han skulle amme, men jeg bare lot han kave og sutre, puttet evt inn smokken og når han hadde roet seg ned, tokk han som regel puppen likevel. Nå går det mye bedre (bortsett fra hvis det er mye spennende å se på...) så nå ammer jeg fortsatt noen ganger i døgnet og mini er 8mnd nå. Hvis du har for lite melk til at han blir fornøyd og du ikke klarer å få han til å spise oftere, må du enten pumpe deg mellom ammingene for å få opp produksjonen eller så må du begynne å gi noe i tillegg til mm. De anbefaler vel at man heller gir mat enn mme når de er over 4mnd, men det må du avgjøre hva du ønsker å gjøre. Uansett ville jeg ammet først og så gitt tynn grøt (gjerne blandet med mm så det er kjent smak) eller mme etterpå. Selv med bare litt mm får babyen antistoffene fra deg. Hvis du kutter ut amming helt til noen måltider vil produksjonen gå enda mer ned, så derfor amming først til alle måltider. Og blir det for mye styr og fortsette ammingen, så har uansett sønnen din fått morsmelk de viktigste mnd! Lykke til videre.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Og da har visst ammepolitiet fåt sagt sitt. Jeg synes du skal slutte med god samvittight om dette sliter ut både deg og ungen. Mme er helt fint, barna blir store, sterke og sunne av den også. Og så kan pappaen også mate den lille. Tro meg, det kommer dere alle tre til å nyte godt av.
Vestlandske meierier A/S Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 ring legen og få resept på den nesesprayen som starter utdrivningen det vil nok hjelpe! husker ikke hvordan den skrives, men sies iallefall sli: åksitåksin( hehe..)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Sprayen heter Syntocinon tror jeg, men legen skjønner uansett hva du mener hvis du vil prøve den. Jeg har hatt samme problem, og sprayen hjalp en del. Tror ingen mener å være ammepoliti - ønsker du å avslutte ammingen så gjør det med god samvittighet! Men hvis du har lyst til å fortsette, så kan du jo prøve den og se om det hjelper noe. Du bruker sprayen 5 minutter før du skal amme, og da kommer melka mye raskere. Du kan jo også bruke den og pumpe deg for å få opp produksjonen? Jeg får ikke til å pumpe meg uten den sprayen...
--{--{-@solstråle Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Dette er akkurat samme som jeg opplevde...har ammet helt til nå, men siste ukene hadde jenta mi skreket og vært urolig ved brystet, dette spesiellt om sent ettermiddag og kveldene... det tok virkelig på, jeg var helt fortvilet... .. om nettene gikk det bra, hun er så snille lille gullet, sover hele natten gjennom!! Uansett, jeg følte jeg hadde lite melk, tenkte om det var det som kanskje kunne være problemet, så jeg reiste på helsestasjonen for å veie henne.. Fikk sjokk da jeg såg at hun ikke hadde gått opp et gram på to uker!! Helsesøster er kjempesnill og trøstet meg, hun anbefalte meg å begynne å gi litt tilegg etter jeg har prøvd å amme jenta mi, og nå er alt så mye bedre!! Var å veide henne i går ( 1 uke siden da jeg veide henne) og hun hadde gått opp mye!! jeg ammer henne så mye jeg kan, spesiellt først på dagen, så om hun blir misfornøyd gir jeg litt mme som tilegg:= Nå er hun kjempefornøyd hele tiden!! Jenta mi er 5 mnd foresten:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå