frøet76 Skrevet 5. mars 2008 #1 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg ble sykemeldt pga psykisk ubalanse grunnet dårlig arb. miljø /mobbing og for høye prestasjonskrav. Så ble jeg gravid-glad for det, men....Er det slik at NAV kan tvinge meg tilbake i den jobben igjen? Selv er jeg helt knekt av den jobben, de har ødelagt meg helt. Er det legen min,psykologen min, eller NAV som bestemmer til sist om jeg får lov til å gå sykemeldt ut svangerskapet? Det tar på å ikke vite noe om fremtiden- økonomi osv og gå og være bekymret. Jeg har jo ikke akkurat "en god arbeidsgiver" å gå tilbake til, men en arbeidsgiver som har gjort meg syk..... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137052459-kan-de-tvinge-meg-tilbake-i-jobb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #2 Del Skrevet 6. mars 2008 er som regel ingen problem å få sykemelding under svangerskapet. det er legen som kan skrive sykemeldingen , vet ikke om en psykolog kan gjøre det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137052459-kan-de-tvinge-meg-tilbake-i-jobb/#findComment-137061209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #3 Del Skrevet 7. mars 2008 Huff, først må jeg bar si at det er fryktelig trist å høre at en arbeidsgiver kan behandle sine annsatte på denne måten. Synes fryktelig synd på deg. Men NAV kan ikke tvinge deg tilbake til jobben. Det er legen din som bestemmer om du er frisk nok til å begynne på jobb igjen. Så jeg kan aldri tenke meg at legen din tvinger deg til å gå tilbake til denne useriøse arbeidsgiveren. Det var jo en stor belastning for deg før du ble gravid og da blir det jo sikkert ikke noe lettere nå. Ikke bra for den lille heller at du ikke har det bra. Du skriver ikke noe om hvor lenge du har vært sykemeldt før du ble gravid. Du får jo kun sykepenger i 12 mnd. Etter det må du over på rehabiliteringspenger. Da har jeg fått vite av mitt NAV kontor at om en går over på rehab.penger så får en full lønn i 4 mnd.(så lenge du ikke har en årslønn over ca. 380.000) for så evt. å gå over på 66% av lønna. Dersom du da går over 4 mnd. før du har termin så får du ikke foreldrepenger men kun engangsstønad. Mulig du har rett på svangerskapspenger nå i stedet for sykepenger. Jeg er ikke så sikker på om dine problemer med arbeidsgiveren er god nok grunn til å få svangerskapspenger men anbefaler deg å snakke med legen din eller jordmor om det. Får du det så får du det samme utbetalt som du har nå både før fødsel og etter fødsel. Om du da ikke velger 54 uker permisjon med 80% lønn selvfølgelig. Og om du etter sv.permisjonen fortsatt ikke klarer å gå tilbake til den jobben har du rett på nye 12 mnd. med sykepenger så lenge som du da ikke har vært sykemeldt under permisjonen. Som du sikkert skjønner så er det et hav av regler å sette seg inn i og det er ikke så lett å sammenligne seg med hva andre har fått og ikke fått. NAV oppererer ofte med litt forskjellig praksis alt ettersom hvem du snakker med og hvor du bor i landet. Men mitt råd til deg er at du nå først snakker med legen din om du kan få svangerskapspenger så får du heller ta det derfra tror jeg. Håper du fikk noe ut av dette. Jeg vet godt hvordan du har det ang. det å gå og bekymre seg for fremtiden og økonomien. Ønsker deg masse lykke til både hos legen og med graviditeten:-) Håper du gir meg en oppdatering på hvordan det går med deg. Tone Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137052459-kan-de-tvinge-meg-tilbake-i-jobb/#findComment-137075464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2008 #4 Del Skrevet 11. mai 2008 Hei Tone! Takk for fint og opplysende hilsen. Nå fikk jeg virkelig noe å tenke på mht svangerskapspenger kontra sykepenger. Saken er den at jeg ble gravid akkurat når jeg hadde blitt sykemeldt. Omtrent på dagen! Så da spørs det jo om jeg får rett på svangerskapspenger??? Tenkte å høre med legen om dette, men det kan jo høres ut som jeg bare er ute etter mer penger?? Jeg vet nå at jeg trolig er sykemeldt ut svangerskapet, det har legen også ymtet frem om som sannsynlig. Jeg har diverse plager også i forbindelse med graviditet. Har vært kvalm til nå- er i uke 15- og trøtt, og nå har jeg også fått noe bekkenløsningssymptomer når jeg går mye. Vet ikke om jeg får svangerskapspenger når jeg ble sykemeldt først??? Det psykososiale miljøet ved arbeidsplassen min er jo helt forferdelig, og psykososiale forhold er jo en grunn til å få svangerskapspenger, men jeg vet ikke i mitt tilfelle?? Hva vil NAV si? Er jo litt redd for at de skal synes jeg er kravstor. Men ungen har ihverfall ikke godt av om jeg går tilbake til arbeidsplassen. Er det noe negativt forbundet med svangerskapspenger kontra sykepenger? Noen som vet?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137052459-kan-de-tvinge-meg-tilbake-i-jobb/#findComment-137703878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå