Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har nettopp runda 6 uker,og vi har ikke noe rutiner på noe når det gjelder ting og tider på døgnet. Når vi skal legge henne på kvelden, er jo det når vi legger oss. Og da kan det jo hende hun sover,og jeg har ikke hjerte til å vekke henne for å vaske henne i ansiktet og ta på pysj.. Da lar jeg henne ligge i bodyen. Samme på morran.. Istedet for å la henne skrike mens jeg vasker henne og skifter,så mater jeg først. Da kan det jo tenkes hun sovner igjen rett etter det. Så utsetter vi å ta på "dagens klær" til neste gang hun våkner.. Er dette feil? Og hva kan jeg evnetuelt gjøre annerledes? Føler meg rimelig grønn..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er lillegutt 3 uker, og det er lite rutiner enda ja...

Men på kvelden har vi prøvd å få inn LITT rutine.

Etter amming på kvelden, som jo kan variere alt fra 21-24, tar vi kveldsstellet. Bader eller steller vanlig, og tar på pysj.

Etter dette demper vi lyset litt på stua, og roer ned litt på en måte.

Så legger vi ham i senga når han har sovnet etter byssing og kos.

Nå skal det sies at vi har soverom rett ved stua.

Hadde det vært i en annet etasje hadde vi nok ikke lagt ham f.eks allerede klokken 21.00.

Og vi har allerede merket at lillegutt er vanskelig å få til å sove om han blir overtrøtt. Derfor velger vi å gjøre det slik.

Vil ikke si at dere gjør noe feil, alt må prøves ut!

Er ikke lett å vite hva som fungerer best, og det blir litt prøving og feiling:-)

Skrevet

Ingenting er "feil" :-) Men det kan være lurt å begynne med rutinene med en gang. Kveldsstellet kan du begynne med på den tiden du ønsker at hun skal legge seg etterhvert. Begynn med pysj og event. kveldsbad i perioden hun er våken ved 19:00 tiden. Noen ganger blir det litt tidligere, andre ganger litt senere. Vis at det er natt ved å ha det mørkt (i hvertfall ikke skarpt lys) og rolig, selv om hun er våken og oppe med dere til dere legger dere.

Ved 3 mnds alder begynner det ofte å gå seg til av seg selv og de får døgnrytme.

Når du mater i forhold til morgenstell tror jeg ikke har noen betydning. :-)

Lykke til

Skrevet

Du må ikke stresse med rutiner så tidlig. La babyen få bestemme. Sove når hun vil sove, spise når hun vil osv. De har ikke behov for rutiner når de er så små.

Blir litt faktisk litt oppgitt og lei meg meg når jeg leser innlegg og spørsmål som dine. Synes det er så mye skriverier overalt om hvordan man skal gjøre ditt og datt, isteden for at mamman skal stole på seg selv (noe du gjør!). Husker jeg hadde dårlig samvittighet når jeg tok opp lillegutt etter vi egentlig hadde lagt han for kvelden. Men han var jo sulten stakkar. Og det var selvfølgelig helt rett å ta han opp. Når de er veldig små trenger de masse mat om kvelden, og de tar som regel ikke natta før midtnatt. Det er helt naturlig. På kvelden har man lite og feit melk, så det tar tid før de små har fått i seg nok feit og god melk til å sove lenge.

Vi har rutiner på alt nå når lillegutt er blitt 11 mnd. Vet ikke akkurat når vi startet med det. Men det kom helt av seg selv. Har man gode leggerutiner er det lettere for de små å forstå at det er natt. Det er det samme hvilke rutner man har, bare det samme gjentar seg hver kveld. Det er ingen krise dersom ting gjøres litt anderledes en gang i mellom. Heller ikke noe problem å skifte litt på rutinene når man ser at noe fungerer bedre enn noe annet. Man må bare prøve seg litt frem for hva som passer best for akkurat din baby!

Ble langt dette, men mener bare at du gjør alt rett! Følg hjertet og lytt til babyen din (akkurat som du har gjort til nå!) Ikke tenk på at du skulle gjort ting anderledes. Tiden kommer tidsnok til å innføre rutiner, og de små lærer seg fort nye rutiner. Nyt tiden med den lille engelen din du!

Lykke til

Skrevet

Dette er jo hva man føler for selv, jeg har alltid badet gutten min mellom syv og åtte, uansett når han har lagt seg, nå legger han seg i halv åtte-åtte tiden... men dette er noe som fungerer for oss..

på morran har d ofte hendt at jeg kun har byttet bleie og gitt mat og så har vi sovet videre, nå går ikke dette lenger da han legger seg så tidlig at han vil opp i rett tid

gutten min r 11 uker

Skrevet

Takk for mange fine og saklige svar! :) Jeg prøver så godt jeg kan, men skal ærlig talt innrømme at jeg synes dette med baby er kjempevanskelig! Alle gjør så masse forskjellig,og det er veldig lett å ta seg selv i tvil hele tida.. Men takk for alle svar! :)

Skrevet

Hei, Labambie!

Synes du har et flott og avslappet forhold til babyen din, fortsett med det! At det kan være vanskelig å få til alt til samme tider og i samme rekkefølge hver dag, vet vel alle som har hatt små babyer i huset. Ikke stress med det, følg deres egne ting som føles naturlig å gjøre. Dersom det er naturlig for deg å gi mat før du steller om morgenen, gjør du det.

Det som kan lønne seg, er som de skriver over her, å gjøre litt faste ting nogenlunde likt. F.eks. bading til fast klokkeslett (uten å bli nazi på det), samme matested, dempet lys på kvelden selv om barnet er våkent osv. Da blir det lettere å få inn naturlige endringer etterhvert.

Men som sakt, ikke stress, da mister du oversikt, tålmodighet og selvtillit utrolig raskt! Stol på at dine tanker om hvordan hverdagen deres skal være er riktig for dere! Noen er A-mennesker, noen er B, noen spiser middag kl 15, noen kl 19, osv... Legg opp dagen etter det som passer for dere! DA kan du lage en liten plan for hvordan du ønsker at den lille skal utvikle seg etterhvert.

Lykke til.

Skrevet

Kjenner meg så igjen i dette! Da knærten var 9 uker(1 uke siden..) Startet vi med fast kveldsrutine(må si jeg er nazi på dette..) får han i seng mellom kl 20 og 21 etter å ha proppet han full med mat og varmet opp senga hans med risposer hehe.. Tar han aldri opp etter han er lagt!Han sovner og våkner med et smil om munnen, sukk.. Plutselig klarer jeg nå å se en rytme gjennom hele dagen. Faste spise og sovetider. Føler jeg lettere klarer å tolke hans signaler, det er fantastisk! Det innebærer at jeg har forstått at jeg desverre må si goddag før klokka er 6 da han er en morgenfugl. Tror det er riktig som bringebæret sier. Tror også rutiner er viktig tidlig, det skaper trygghet. Jeg har merket at lillegutt allerede har blitt en liten utspekulert mann :-) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...