Gjest Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Ikke meningen å tråkke noen på tærne med dette innlegget, skjønner jo at de som bruker ordet mener det godt. Men helt erlig synes jeg ordet er ganske meningsløst på en måte, kjøper heller et kort der det står "vår dypeste medfølelse" på eller noe sånnt. Kan vel være fordi jeg er nordlening =) (kondolerer høres vel enda rarere ut på min dialekt enn på bokmål)
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Liker heller ikke ordet. Føler det er et kaldt ord, som ikke uttrykker følelse og som man kan bare slenge ut i løse lufta uten noe betydning. hehe...
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 det er et rart ord, men synes også det ville blitt litt rart å si min dypeste medfølelse når jeg tar noen i hånda som har mistet noen. litt sånn literaturaktig. men på kort. JA!
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Syns det er ett upersonlig og kaldt ord. En klem er myyyyye bedre.. På ett kort hadde jeg valgt å skrive "vår dypeste medfølelse" eller noe.
Sessa ruger igjen... Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Jeg mistet farfar i november og mormor nå i forrige uke... har fått høre kondolerer en del ganger nå. Føler vel i grunnen ikke noe spesielt for ordet og synes kanskje det er bedre når noen sier "så leit med mormoren din, jeg tenker masse på deg!" Men kondolerer er jo en veldig fin måte å si at man føler med noen på, da det ikke kan misforstås.
☆Anonymia☆ Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 syns det er veldig følelsesløst og kaldt,men når man ikke kjenner personen man skal si det til,så syns jeg det er greit...da viser man at man bryr seg samtidig som å ikke tråkke på noen personlige grenser..
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Synes det er et veldig upersonlig ord Bruker det aldri selv
Yrha Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Hmm.. ja, det er et kjemperart ord! Har problemer med å si det. Skal man si bare 'jeg kondolerer', eller 'jeg kondolerer bestemora di' eller 'jeg kondolerer bortgangen til bestemora di' eller 'jeg kondolerer så masse'...??? Hva er riktig? På trøndersk blir det forresten 'Æ kondolere', så det blir ikke mindre rart av det.
Himmel og hav Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Jeg synes kondolerer er et verdig og respektfult ord. I det ligger det både medfølelse og omtanke for den som har mistet noen. Jeg likte det ikke da jeg var yngre, men jo eldre jeg blir jo bedre liker jeg det. Det ligger jo like mye følelse i det ordet som i et "så leit", det kommer jo bare an på hvordan men sier det og hvordan man mener det. Jeg vil heller at noen skal si "kondolerer" til meg i en begravelse enn å få 20 "jeg er så lei meg..."
prekæs Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Helt greit, men bruker det ikke så mye selv. Viktigste er jo egentlig meningen bak en kondolanse.
Mamma+2 Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 Har inntrykk av at det hovedsaklig er de eldre som bruker dette ordet. - og at de i våres generasjon heller bruker andre ord. Har selv opplevd å miste et barn i fødsel - og må si at jeg syns det ordet var så rart. Var faktisk veldig få som sa det - da syns jeg det betydde mer at folk kom bort å ga meg en klem- blikk og en klem sier mer enn mange ord følte jeg. Ellers mottok jeg mange brev og kort - og sms der mange heller brukte ordet - Tenker Masse På Dere i Sorgen. Det er nok heller et ord jeg bruker selv også i slike sammenhenger - Tenker på dere.....for det er jo det jeg gjør.... Men vi er alle forskjellige.
Odine! Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 "Kondolerer" er det triste motstykket til "gratulerer". Det virker rart fordi vi skjelden har bruk for det, og det kommer fram ved død, og ellers aldri. Jeg synes ordet er fint, høytidelig og dekkende. Det kan være vanskelig å formulere seg riktig, særlig overfor mennesker man ikke kjenner så godt. Da er dette ordet fint å ha.
ano`num *17.03.10* Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Jeg mistet bestemoren min for et par uker siden. Var mange som kondolerte da. Synest det var vanskelig jeg. Vanskelig å vite hva jeg skulle svare. Et "takk" syntest jeg ble feil. Samme som "takk for at du synest bestemoren min er død". Vet det ikke er slik ment!! Men hver gang jeg takket -i mangel på annet å si - var det slike følelser jeg fikk. Enda jeg viste at den som sa det til meg mente det godt. De fleste som sa det manglet nok andre ting å si også. Siden det ikke var godt kjente som sa det til meg. Kom jo stort sett fra venner av mine foreldre, naboer og andre bekjente. Jeg synest hvertfall det er bedre å kondolere, enn å ikke si noe! Jeg la også merke til at presten, og de fra begravelsesbyrået brukte ordet mye! Det mener jeg er helt feil! Jeg vet av en som jobbet for et byrå en tid. Han sa kondolerer i starten. Før han fant ut at det ble feil. For han følte jo ikke med de det gjaldt i sorgen. Det var jo (stort sett) ukjente mennesker han ikke hadde hatt et forhold til. Han følte vell mer med de i sorgen, for den hadde han jo opplevd selv også. Så han fant seg noe annet å si. Som ikke ble like personlig, men ikke upersonlig og kaldt heller. Husker ikke hva det var altså. Men. Vil tro det var noe sant som "føler med dere i sorgen". Når en står midt i det selv er det jo lett å glemme at det ikke rammer hele verden.
Bøggly Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Kondolerer er et godt ord å bruke der andre ord ikke strekker til, eller du ikke klarer å si så mye. At noen synes det er følelseskaldt og meningsløst, er vel heller fordi det ikke blir så mye brukt. For meg, som etter hvert, har vært i mange begravelser (både som privatperson og som representant for arbeidsplassen) er kondolerer et verdig og deltakende ord.
Sistah*G07*J09* Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 jeg er også nordlenning. Å hater ordet kondolerer, høres ut som noe man sier bare fordi man må. Jeg liker heller at noen sier "jeg, føler med deg og dine" eller noe sånt. Det høres mye bedre ut
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 Da min beste venninne mistet jenta si dagen før termin,så klemte jeg henne og godt og husker faktisk ikke hva jeg sa... Jeg brukte det vel da en av mine eldre naboer døde,og de kjente jeg ikke så voldsomt godt... Så for meg kommer det litt ann på situasjonen, hvem som er død. hvor godt jeg kjente de osv..... Men, jeg ville ikke brukt det på et kort, da ville jeg heller skrevet "Vår dypeste medfølelse" , uansett til hvem det var.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå