Gå til innhold

Blir barnet automatisk medlem i statskirken hvis en av foreldrene er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og du må aktivt melde det inn i en annen organisasjon (Feks Humanetisk Forbund) om kirkeskatten skal tilfalle noen andre enn kirken. Har jeg hørt da....

Skrevet

Oj... dette visste ikke jeg... Vi skal ha navnfest på Rådhuset med Human Etisk forbund, men vi er ikke medlemmer. Så tassen min blir medlem av statskirken uansett? :-)

Skrevet

Nei, blir vel ikke det?

Vi har ikke døpt datteren vår, og vil ikke at hun skal være medlem før hun eventuelt ønsker det selv. Jeg er medlem (er døpt, ikke konfirmert, har bare aldri meldt meg ut), mannen min ikke - han har meldt seg ut.

Sjekket nå på hjemmesiden til Den norske kirke, og der står det (under utmelding): "Dersom du ikke er døpt er du heller ikke medlem av Den norske kirke. I så fall er det ikke nødvendig å melde seg ut av kirken."

Da regner jeg med at datteren min ikke er medlem, selv om jeg er det.

Skrevet

Er i akkurat samme situasjon som "ertabertasukkererta", og håper virkelig ikke han automatisk regnes som medlem når vi ikke ønsker det - men det skulle ikke forundre meg!

Skrevet

Barnet blir ikke medlem - men blir oppført som "tilhørende" under den forelderen som er medlem. Dvs. at han/hun mest trolig vil få brev med tilbud om f.eks. konfirmasjon når den tid kommer, eller ulike opplegg som kirka tilbyr til barna.

Hvis en ikke døper seg før 18 år vil en bli strøket fra registeret.

Så nei, de blir ikke medlem i den forstand at de betaler kirkeskatt når de blir voksne.

Vil en ikke ha brev fra kirka må en melde seg ut.

hilsen ei som jobber med det.

Skrevet

Nei =) hvis man ikke døpes blir man ikke medlem av statskirken. Uansett hvorav mor eller far er det eller ikke. Min mor var medlem i statskirken men ikke min far (han er ikke døpt) Kunne ikke ha han som fadder til mine barn ettersom han ikke var medlem av statskirken.

Skrevet

LOV OM DEN NORSKE KIRKES ORDNING, §2*

Bare person som er bosatt i riket og norsk statsborger bosatt i utlandet kan være medlem av Den norske kirke. Barn anses fra fødselen å høre inn under Den norske kirke såfremt foreldrene er gift og en av dem er medlem av den. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.

Er foreldrene ikke gift når barnet blir født, anses barnet fra fødselen å høre inn under Den norske kirke såfremt moren er medlem av den. Får faren foreldreansvaret alene eller sammen med moren før barnet fyller 15 år, og han er medlem av Den norske kirke, anses barnet å høre inn under denne hvis det ikke fra før tilhører et annet trossamfunn. Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke.

Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren.

....tja, dette var oppklarende...eller?

Skrevet

..forresten så fortsetter det slik:

Melding etter nr. 2 og 3 gis av foreldrene i fellesskap etter at barnet er født. Har en av foreldrene foreldreansvaret alene, gis meldingen av denne. Har ingen foreldreansvaret, kan melding gis av vergen.

Retten for foreldre eller verge til å gi melding etter nr. 2 og 3 vedvarer til barnet fyller 15 år. Har barnet fylt 12 år, skal dets mening høres når det er anledning til det. Barn som etter bestemmelsene i nr. 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke. Den som er over 15 år, kan melde seg inn i eller ut av Den norske kirke. Ingen kan bli medlem av Den norske kirke så lenge han er medlem av et annet trossamfunn. Er han ikke tidligere døpt, må han la seg døpe etter Den norske kirkes ritual. Innmelding i og utmelding av Den norske kirke skjer ved personlig henvendelse til den kirkebokførende prest på bostedet. Utmelding kan også skje skriftlig. Er vedkommende bosatt i utlandet, rettes henvendelsen til den kirkebokfarende prest på hans siste bosted her, eller såfremt han ikke har hatt bosted her, til den kirkebokfører som departementet** bestemmer. Melding etter nr. 2-4 skjer ved personlig eller skriftlig henvendelse til den kirkebokførende prest på barnets bosted. Er barnet bosatt i utlandet, gjelder regelen i første ledd tredje punktum tilsvarende. Den som mottar henvendelse etter reglene foran, skal påse at lovens vilkår er til stede, foreta registrering i kirkeboken og gi attest om det som blir registrert. Kongen** kan gi nærmere regler om fremgangsmåten ved innmelding og utmelding og melding etter dette nummer, herunder om hvilke opplysninger som kan kreves. Vedkommende departement** avgjør i tvilstilfelle om en person skal anses som medlem av Den norske kirke.

* Endret ved lover 13. juni 1969 nr. 23, 8. april 1981 nr. 7. - Jfr. Grunnl. §2 og lover 13. juni 1969 nr. 25 kap. 1, 8. april 1981 nr. 7 §32.

** Kirk- utdannings- og forskningsdepartemente, jfr. res. 28. nov. 1969.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...