Gå til innhold

Lurer på noe om amming og vekt.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita tulle som er født 34+4. Ho var 2500 ved fødsel, og har nå etter fire uker tatt igjen fødselsvekten (2545g (om man) )!

Har fått streng beskjed om å vekke ho vær tredje time for å amme, men når ho ikke våkner når jeg prøver å vekke ho, og ho sovner etter to sup på puppen hva skal jeg gjøre da.... lage "baluba" hele natta eller la ho sove?

Har eldre tre barn som jeg og trenger å være utvilt for, og lille snuppa sier vel i fra når ho er sulten!!?

Hva mener/tror dere med litt lenger prematurerfaring en meg ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er det som har gitt beskjed om det?

Når jeg var på sykehuset med prinsen min (født 26+5) fikk jeg to forskjellige beskjeder av de på sykehuset.

Noen sa jeg måtte vekke han hver 3. time, mens noen sa jeg skulle la hen sove.

Noen sa også at jeg måtte vekke han på natten, mens andre sa jeg kunne sove...

Sønnen min er flaskebarn, vet ikke om det har noe å si

Skrevet

hei,

Jeg ammer dattern min, (født i uke 29+6) Jeg vekket henne den første uken, men som hi skriver, de våkner av seg selv, man ser at de har et mønster, også går du kanskje jevnlig til veiekontroll på hs, så da følger du med litt på hvordan det går. jeg hadde på vekkerklokken de første nettene etter at jeg bestemte meg for ikke å vekke henne bare for å sjekke at alt var bra. hun la fint på seg, og hun har alltid vært sånn at hun ikke spiser vis hun ikke er sulten, så var lite poeng for oss å drive å vekke henne hver 3 time.

prøv deg frem å finn ut hva som er best for deg, og barnet ditt, som du skriver, det er kjempeviktig å få litt sammenhengende søvn. Lykke til:)

Skrevet

Våre barn er veldig like :) Mi tulle ble født i uke 34.5 og var 2480 gram. Vi fikk beskjed bare etter noen dager om å la henne bli selvregulert fordi hun spiste godt og la på seg. Det har gått kjempefint, og hun er i dag en frisk og rask jente på 8 mnd :)

Skrevet

Jenta mi er født i uke 27.Da vi ble utskrevet veide hun 2200 gr.Hun sovda gjerne 6-7 t i strekk uten mat.På sykehuset sa de at det var helt greit.Men etter noen dager begynte jeg å vekke henne hver 3 t og matet henne.Syns det ble for lenge mellom måltidene og syntes hun fikk for lite i seg.Etter noen dager våknet hun selv hver 3 t for mat.Hun har hatt fin vektøkning.Da jeg sa dette på helsestasjonen sa helsesøster at det var rett når de var så små.Når de blir større og spiser mer på dagen er ikke dette så nøye.De skal ha ca 15% pr kg hroppsvekt i døgnet.

Skrevet

Guten min ble født i uke 34 og han var i overkant av 2 kg da vi reiste hjem. Fikk beskjed om å amme han hver 3. time på dagtid, men om natta skulle han få sove til han våknet selv. Han spiste ikke så mye til hvert måltid, men hadde likevell fin vektoppgang.

Skrevet

Takk for alle svar :-)

Jeg har fått beskjed av hs om å vekke.... men mener at ho sier i fra selv, og vi er jo på hs en til to ganger i uka og veier....den kurven ho har lagd seg der er helt fin i "buen" hun skal følge! føler det blir litt mye å vekke ho å tvinge i ho pupp, hehe, ikke lett å dytte puppen i munn på ho når ho ikke vil ha lissom;-)

skal på hs i mårra igjen, får se hva de sier da!

Skrevet

Mi største ble født 34+3. HUn var 2485g ved fødsel.

Jeg fikk beskjed om å vekke henen hver 3. time.. Gjorde dette til hun var 8 uker.. Når jeg tenkte at jeg ENDELIG skulle få sove, så våknet hun selv hver 3. time..

Nå fikk jeg gutten min 34+2. Han var 2640g ved fødsel. Med ham har jeg fått beskjed fra nyfødtintensiven om at barn under 3,5-4 kg bør spise minst hver 4. time..

Ved 6. ukerskontrollen var han 4340g, så nå vekker jeg ham ikke lenger. Men går sjelden mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid uansett.. Har hatt én natt der han sov 5 timer i strekk.. (snakk om spreng!)

Skrevet

Det er sikkert forskjellig fra baby til baby, men hvis du har fått beskjed om å vekke hver 3. time så bør du gjøre det.

Lillemann ble født i uke 32. Han var 2200 da vi kom hjem. Måtte vekke hver 3. time i begynnelsen. Fortsatte med vekkerklokke til han var over 3 kg, men da hadde han begynt å våkne av seg selv.

Skrevet

......og sånn går det når helsepersonell følger boka si og glemmer å bruke de hjernecellene de skulle ha hatt ;)

En prematur og dysmatur baby har godt av jevnlig og tilstrekkelig mating. Men, en baby har heller ikke godt av å bli tvangsvekket etter 3t01min bare fordi noen med hvite klær har lest det! De aller fleste babyer finner fort sine egne (u)vaner..........

Og i tillegg, desto mindre prematur/dysmatur, desto mindre viktig å stå klar med vekkeklokka og nedtellingsur.

Og, desto mer babyen følger sin egen lille kurve helt riktig, desto mer større grunn til å slappe av ;)

Pluss at selv de minste premature har næringsvett ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...