Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 min lille kan krabbe, reise seg intill ting, gå rundt border, gå ved hjelp.. (og sitte, rulle osv..) men kan ikke vise hvor stor hun er, klappe når vi synger klappe klappe kake, ikke er hun med på lille petter edderkopp, vinker ikke hade, peker ikke, gjør ikke borte-BØ heller.. gjør deres sånt? min venninnes baby er 7mndr og gjør alt det der.. min har ikke ro nok til å sitte og se på oss engang! min er et år om en uke.
Musemor med tre søte små Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Går langt bordkanten støttet med en hånd. Går 1-3 skritt uten støtte når han glemmer å holde seg. Krabber som et lite lyn. Reiser seg opp på gulvet uten støtte og "danser" Vinker å sier hade når vi går og hei når vi kommer. Skratt ler at petter edderkopp og klapper søte. Sier mamma, pappa ja og nei. Gjemmer seg, f.eks bak døren, og spretter frem igjen i full latter. Tror det er en egen versjon at borte-borte-tittei han har funnet på. Tror det var det. Sikkert noe jeg har glemt. Er 1 år idag
makkapakka med spire Skrevet 5. mars 2008 #3 Skrevet 5. mars 2008 Mini er 1 år neste uke og han Kryper i full fart reiser seg opp uten å holde i noe Nå går han bare mer og mer alene, ikke lenge før han springer:O) Vinker Klapper Spiller på munnen Elsker å leke borte-borte tittei lek, hvor han gjemmer seg bak en dør eller stol ol Gir mange koser spes vi spør om å få en danser.. masse elsker musikk.. Nå kan han også anse uten å holde seg fast i bordet:O) Viser hvor stor han er sier mamma, pappa, lys, pus Vi spør.. "hva sier pus?" og han sier Maa Tror det var det meste ja..
Prøve"røra"2014 Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Min gutt som også er 1 år i dag * krabber * reiser seg opp på to inntil alt mulig, å går rundt stoler, bord o.l * vinker når vi sier hade * sender slengkyss * koser oss, familie, bamse o.l om vi spør, eller vi får et kyss på kinnet * klapper søte med en gang han hører sangen, eller noen sier klappe * danser ved å vrikke på overkroppen, stående eller sittende * leker borte- tittei ved å gjemme seg bak tepper o.l * sier noen dyrelyder når han kikker på dyrene i boka * hermer også etter politibilen * viser hvor stor han er * om jeg sier hvor er lyset eller månen så kikker han etter det * spiller på munnen, liker at vi hermer * spiser mye mat selv og drikker av glass helt selv * kommer ofte med en bok eller leke å sier: "der" (eller det sier han til alt da). Veldig oppmerksom. Liker å bla i bøker. Sikkert mer også.. Men han har ikke sagt noen ordentlig ord enda, hvertfall ikke fodi han vet hva de betyr. Men det kommer vel snart=) Hehe dette blir jo litt sånn skryteinnlegg. Men de er jo flinke, de lærer mye på det ene året!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Har ei frøken på 14mnd, ho kan gå, snart løpe også klappe vinke gi klem klatre opp og sette seg alene i tripp trapp stolen ringe med telefonen. leke borte- titt tei lek kan spise selv, men ikke helt holde glass selv enda kle på seg lue og sko(litt flaks og da..) sier mamma, pappa, hei, hade, vovvov, besta, tante, dadda, sutte, borte holder blyant selv og tegne veldig glad i å se i bøker begynt å skjønne poenget med putteboksen gir gobit til hunden vår henter handkremen min og tar handen min frem og dytter tuben mot den for å få noe ut av den går opp trapper, men ikke ned sparke og kaste ball og finner på mystisk vis ALLTID en sutte uansett hvor sikker jeg er på at alle ligger i hylla.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 1 åringer kan faktisk ganske mye så skal en begynne og ramse det opp her blir en no aldri ferdig, hehe....
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 koselig tråd:o) snuppa mi er straks 13 måneder og hun har konsentrert seg mest om snakkinga hun. hun kan si: hei, hade, se, der, mamma, pappa, pus, vov vov, emma, anders, magnus, sara, petter, farfar, cindy, er det deg?, se der, mø, bæ, voff,pip pip, lys,pupp, bok og hun kan synge litt av bæ bæ lille lam ellers så kan hun krabbe, reise seg opp etter ting, gå med gå bilen, danse, klappe, leke bø tittei, elsker å se i bøker, stå selv uten å holde seg en kort stund, hente seg sko i gangen og krabbe rundt med de på henda (hehe) det var det jeg kom på i farta...men som alle andre så er det sikkert en del jeg har glemt;o)
♡¯`°•Amelia07 og Mathea09•°´¯♡ Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 hun er også med på lille petter edderkopp også kan hun si tut tut = bil:o)
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Når gutten min var ett år og to mnd kom han med sin første setning. Middagen ble servert, først en kalkunpølse som han knasket litt på, og så la jeg spaghetti oppå pølsen på tallerkenen så han ikke så den lenger. Dermed satte han sine store blå glugger på vidt gap og sa fortørnet: PØSHE BOTE BOTE BÆKK!!! (oversatt til forståelig norsk: pølse borte, borte vekk!!) var litt stolt da ja... *ler* blir en bra historie å dra frem til konfirmasjonen. han er forøvrig en som har snakket på både inn- og utpust siden. ;D ellers så gikk han når han var ett år og et par uker, vinket og klappet og sang og sa ganske mange ord. men nektet plent å sove både om dagen og natta. tror han var redd for å gå glipp av noe...
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 -han kan gå og løpe, veldig stødig på beina -han kan hoppe, gjerne i senga el sofan -gå opp og ned trapper (eller da krabber han) -gå opp og ned i sofan, og videre opp i vinduskarmen (de er breie, så der står han og roper bil hver gang en kjører forbi... og d er veien ned til sentrum!, så d blir endel ganger i løpet av dagen. står også og banker på vinduet/vinker til de som går forbi) -vinke -sier hei, gakk-gakk, lys, bil, mamma, pappa, mmmm (når noe er godt) æsj (når noe er vondt eller når han er mett) -hvis vi spør hva hesten sier, hviner han som en hest. hvis vi spør hva nissen sier, lager han innover lyd (i vår familie spør nissen om "d er noen snille barn her" på innoverpust) -ta av og på lokk på ALT mulig (noe som er d gøyeste for tiden) -slenge seg uti vannet i bassenget når han sitter på kanten, og forvente at jeg drar han opp fra under vann (noe jeg seff gjør, hehe) -vise hvor stor han er -vise hvor sterk han er (tror d ligger et bilde hvor han viser d i albumet mitt, hehe) -klapper når jeg spør om han kan gjøre det, og klapper hver gang han får til en utfordrende leke (f.eks når han klarer å putte på riktig klosser i riktige hull, da klapper han for hver han klarer) -stable klosser -henge og slenge i bordkanten på spisebordet vårt -danser ved å vrikke hoftene/magen veeeldig fra side til side -gaper høyt når jeg spør om å få se i munnen hans -henter bøker, bamsen sin, sutten e.l. ting jeg spør om han kan hente -løper foran for å vise rommet sitt hvis noen spør om å få se rommet hans (som han fikk på lørdag, han er tydelig stolt, hehe) -lager "vrooom" lyd når han ser en bil, eller hvis vi spør hva bilen sier -prøver å ta på seg sko stadig vekk, men d går lettest med våre store;) -spiser grøt selv, men d blir jo litt gris -leve seg inn i tv. han ser på pingu av og til, og da gråter han med tårer i en spesiell scene hvor lillesøsterens vogn og dukke blir påkjørt, og hun blir veldig lei seg. og når selen klemmer "labben" sin. er masse mer, men dette ble langt. hehe, de kan jo så mye rart i den alderen, er en skikkelig gøy tid. han er 13 mnd da:)
Meg og bøllegutta!! Skrevet 6. mars 2008 #11 Skrevet 6. mars 2008 Min 1 åring kan Gå og løpe. Klatre ned fra sofaen og andre ting, har skjønt greie med snu seg liksom. løpe ute med vinterdress og støvler!! si mama, papa, der, mat. me ( melk) Bærer rundt på store ting som barnestoler ( sånne lave) Finner alt han ikke skal finne og river det ned. vinker. kjører med lekebiler. klapper ta dobbel biceps og utrolig mange andre ting : ))
fiona71*2pp Skrevet 6. mars 2008 #12 Skrevet 6. mars 2008 Snuppa er 1 år og 14 dager .. Hun kan : * Gå og løpe selv. * Klatre opp trapper * Har endelig skjønt at man må snu seg for å klatre ned fra sofa * Sier : se der, mamma, av å til pappa, hei og hade når vi kommer eller går. * Bærer rundt på store bamser og koser. * gir kos når som helst, og klapper gjerne trøstende på skuldra og sier : åh åh (tror hun har det fra lekestua:) * Greier håret sitt. * Spiser brød, og grøt selv.. (fortsatt litt gris da) * Klapper til klappe klappe søte. * danser med armene, vrikker på overkroppen, og går opp å ned i knærne når hun danser. * Henter kjeledressen og lue når vi ska ut. * prøver å kle på seg lue, sokker o.l selv. * Bable i telefonen * Husker hvor hun har lagt ting. * Henter det vi ber henne om, og vet selv hvor det er. * Nynne sanger * Leke borte bø, hysterisk morsomt. * leser/babler og blar i bøker * Rote i veska til mamma ) Sikker mer men det er vanskelig å komme på..Gleder meg bare til det blir flere ord, hun var så tidlig ute med motorikk, så jeg vet ikke om hun ikke orker å lære seg ord.. Hun gjør seg jo forstått he he...
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #13 Skrevet 6. mars 2008 Dette tror jeg ble en tråd for "se så flink min baby er!"- mødrene! Det er generelt overvekt av ettåringer som ikke kan løpe, men her virker det som at det er noe alle kan. Min gutt er 13 mnd. - kan ikke gå (eller løpe, hehe) - kan ikke klappe - kan ikke snakke (med unntak av at vi med mye godvilje tror han prøver å si takk, hallo, mamma, der, -men det er veldig variabelt og veeeeldig utydelig) Han kan lage bevegelser med hendene til en annen sang enn klappe søte Han kan danse Følge enkle instrukser (spille piano, lukk igjen, kom hit, hvor er smokken, mamma få kyss, osv) Lager smattelyder hvis jeg sier "skal vi spise" reise seg og gå langs med møbler hoppe i senga/sofaen når han holder seg i noe gå når han holder i ei hand. vinke (men gjør det ikke alltid) peker på ting borte bø (på sin måte) Han kan få ut cd plata av spilleren (dessverre...), og han kan lukke gjen luka, og kan trykke på play (så han får til å sette på musikk). Kan dra ut alt dopapiret fra rullen (og gjør det så snart han får sjansen...) kan bla i bøker kan stable klosser, hamre på ting, bruke putteboks, kjøre med bil og si brrrom Til HI: Husk bare at alle barn er forskjellige! Jeg har også vært fæl til å sammenligne med andre barn, måtte ta meg i nakken og konsentrere meg om å være glad for alt barnet kan, i stedet for å bekymre meg over det han ikke kan!! Skulle gjerne sett at han kunne både snakke og løpe, men det kommer jo!! Jeg er helt sikker på at hvis du setter deg ned og skriver en liste med alt hva din unge kan, kommer den til å bli lang. (min ble faktisk mye lengre enn jeg hadde trodd før jeg begynte å skrive )
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #14 Skrevet 6. mars 2008 HI: Det at han ikke har ro til å sitte å se på dere engang er bare at han er nysgjerrig på nye ting, ting han kan finne ut på egenhånd:) Utforske sin egen lille verden, utrolig hva dem lagrer oppi hjernen sin før det plutselig kommer at ras av nye ting for dere å se! Barn er jo så forskjellige, babyen på 7 mnd'r lærer av å følge med på hva mamma gjør og viser, deres liker best å undersøke å finne ut på egen hånd! Virker d som på meg ihvertfall:) Og det er jo en sunn måte å lære på da, han er flink til å underholde seg selv, og d er jo skikkelig positivt det
lise-79 Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 1 år og 2 uker her. *gå inne og litt ute, men foretrekker en hånd ute *klappe *koser tepper og bamser og oss *vinker og sier hade *sier mamma, lampe, ball *gjemmer seg bak stoler ol så vi skal finne henne Ikke bekymre deg. barn er så foskjellige i utviklingen på denne tiden... Kanskje din lille er flink til andre ting -spise, sove om natten og andre ting man setter pris på... min er nesten fullammet til nå, og sliter med andre ting... nyt hver dag..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå