Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Jeg og min kjære satt her om kvelden og snakket om hvis vi fikk barn og hva det/de skulle hete. Vi fant ut at vi har litt forskjellig smak når det kommer til navn! Vi var enige i at å kalle opp er en fin ting å gjøre. Men han var ikke så begeistret for de navnene jeg kunne tenkt meg å bruke, og motsatt. Men jeg tror, at hvis vi fikk barn, ville kansje guttenavn bli lettere å bli enige om enn jentenavn. For på jentenavnsiden hadde vi svært forskjellige meninger! Det var så stor forskjell at vi bare måtte avslutte dette temaet og le. F.eks så sa jeg at jeg ville oppkalle etter min bestemor Anna. Han liker ikke navnet Anna, og ville heller gjøre det om til Annabell !!! Huttetu! Jeg synes ikke det var fint i det hele tatt, og syns det mistet liksom litt av sin betydning og glans. Han liker også navn som Michell, Isabell og Aleksia! Han har bodd noen år i Amerika, og reiser en god del rundt i verden, så han liker internasjonale navn. Jeg synes så klart ikke det er galt, men jeg vil heller ha et litt mer norsk navn. Og hvis han skulle velge et navn fra familien som oppkalling, så ble det Borgny!! Det synes jeg er tungt og hardt. Så det eneste vi var enige om var Anna Michell... Og ingen av oss syntes kombinasjonen var noe særlig fin egentlig! Så vi var bare nødt til å le av hele greia til slutt :-) Men er det noen her som har slike erfaringer? Eller som har råd eller komentarer? Og hva synes dere om disse navnene? Jeg synes dette var nokså innviklet. Vi skal jo ikke ha barn akkurat nå da, men jeg greier ikke helt å la være å tenke.
Anne Marte Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Haha. Dere holder på akkurat som samboer og jeg gjør. Ikke lett det der... Kanskje man føler man har "lov til å være vanskelig" når det ikke er aktuelt enda? Må iallefall si at jeg synes kjæresten din har elendig smak i jentenavn. *erte* Jobber med å få Thale på jente-listen hos kjæresten. Får se hvordan det går, men har vel ikke de høyeste håpene... Og tør jeg foreslå Sarah som er temmelig internasjonalt? Lykke til! Godt å vite man er flere i samme båt!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 He he he! Så bra vi ikke er alene! Ja, jeg er enig, han har elendig smak i jentenavn ;-) Heldigvis var guttenavnene "hans" noe bedre, selv om at også her kom et par underlige forslag. Men her ble vi enig om Marius ;-) Sara var et bra forslag. Takk :-) Thale? Ja du får prøve å bearbeide han. Er jo lov å prøve seg! Lykke til ;-)
Vannmann35 Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Kjenner meg veldig igjen her - så du er ikke alene :-) Samboeren min liker navn som Philip, Morgan, Felix, Vanessa og Michelle bl.a., mens jeg liker Gustav, Othilie, Johanna og Johan bl.a. Likevel skjer det plutselig at han plutselig liker et navn jeg ikke trodde han ville like - som Haakon, Anna og August, mens jeg har fått litt mer sans for Felix (som er hans storfavoritt).... Så jeg tror vi skal klare å bli enige til slutt, selv om vi nok må kompromisse litt :-) Når det er sagt så må jeg si at jeg synes Annabell er nydelig, så to skjønne søstre på God Morgen Norge - de het Annabell og Cordelia - så da falt jeg litt for disse to navnene :-)
Jeanskin Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Med eldstejenta lagde vi en liste hver med jente- og guttenavn. Så byttet vi lister og strøk ut de vi ikke ville ha. Etterhvert fant vi tre navn som begge ville ha, og endte opp med to av dem (dobbeltnavn). Ikke lett dette med navn! Hvis dere lager en liste over en ukes tid, og bytter, så kan det jo hende dere har noen like! Lykke til!
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 5. mars 2008 #6 Skrevet 5. mars 2008 Det vi har gjort er å kjøpe en billig navnebok, så har vi ligget på senga og strøket ut de navnene som en av oss (eller begge selvsagt) ikke liker. Da har vi tilslutt stått igjen med et knippe navn som begge synes er fine, og med begge de to første har vi funnet navn som begge syns er veldig fine Elimineringsmetoden Denne gangen har vi ikke kommet så langt, og enn så lenge er vi et stykke fra hverandre når det gjelder favorittnavn
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 5. mars 2008 #7 Skrevet 5. mars 2008 Men det er klart, hvis dere ikke engang er gravide, så har dere i alle fall god tid til å finne ut av det. Og folk forandrer jo smak etterhvert. Hadde jeg fått barn 3-4 år før jeg gjorde, så hadde jeg gått for svulstige dobbeltnavn. Brage Alexander var lenge favorittguttenavnet mitt. Mens da vi ble gravide så var jeg veldig stri på at jeg ønsket et enkeltnavn til barnet, det ble alt for mye med dobbeltnavn. Så kanskje har en av dere, eller begge, forandret mening om navn innen dere kommer så langt som til en spire i magen
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #8 Skrevet 5. mars 2008 Takk alle sammen for for gode råd og forslag :-) Å lage lister og bruke elimineringsmetoden er nok kjempelurt. Dette skal jeg absolutt huske på den dagen jeg blir gravid! Forhåpentligvis er det ikke så altfor lenge til ;-) Og selvfølgelig, man forandrer jo smak etterhvert også. Før likte jeg litt tøffe og mer "moderne" guttenavn som Kenneth, Remi og Steffen. Men nå liker jeg mer og mer navn som Johannes, Henrik og Marius. Og det er jo litt artig å fantasere om hva sine framtidige barn kan hete! ;-) Og det er jo litt viktig at barna får navn man liker, i og med at man skal bruke disse navnene resten av livet. Så jeg skvatt litt da jeg oppdaget at min kjære og jeg har så forskjellig navnesmak! Men det er jo viktig at man begge to er enige om navnet ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå