Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Er jeg det?? Er så luta lei av at klær o.l. lukter og har flekker. For litla har fått det i grøten da hun ikke liker tranen på skje eller sprøyte. Er det dumt å bare gi slike d-dråper?? Er jo ikke disse fett syrene i da men... Er det noe annet man kan gi? Litla er 4 mnd.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 nei guri er jo absolutt ikke dårlig mor av den grunn. er jo opp til hver enkelt hva men gjør. vi har ikke gitt snuppen noe vi. ikke tran og ikke d-dråper og han er 7mnd og har klart seg fint.
mumimammaen Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 NEi du er ingen dårlig mor pga det. Da HS var på hjemmebesøk etter je fødte fikk vi tran. Da sa je,hva hvis ikke ho vil ha det. Da kan du gi D-dråper sa ho. Ellers så får man kjøpt omega-3 med smak. je tenkte å prøve den nå. prinsessa er 4,5mnd. vi prøvde foressten tran,men det kom i retur hele tiden. så vi har gitt D-dråper.
"gullet" Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 mange som bare gir D-dråper, jeg har ikke begynt m noe enda, min er 2,5 mnd, han får mme så der får han dekt d meste tror ikke d er noe annet man kan gi
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 D-dråper? Finner det forskjellige typer? apotek eller helsekost? kan man feks gi biovit?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Neida, du er ikke dårlig mor om du ikke gir tran. Det finnes forskjellige løsninger på tranflekk-luktproblemet ditt. Som de andre skriver over kan du gi D-dråper, eller du kan gi barnet tran før kveldsvasken.... eller i et varmt rom i huset uten klær..... Før badet....? Selv gir jeg tranen om kvelden og før kveldsvaskingen/kveldsstellet. Da gjør det ingenting om det blir litt søl, jeg legger også gamle filler (som er rene) under haken før jeg gir tranen og dette går som regel bra ;-)) Du er iallefall ikke en dårlig mor om du ikke gir tran ;-))
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Da er jeg dårlig mor også. Han spiser så mye forskjellig nå, så jeg tror han overlever likevel!
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Ga d-dråper til han kom opp i 3-4 måltider med fast føde da.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #9 Skrevet 5. mars 2008 Jeg begynte å gi tran, men ble som du sier bare søl av det. Hjalp ikke med smekke, for her gulpes det mye og da kom det likevel tran på klærne hans og våre.... Gikk over til d-vitamin dråper (kjøpt på apotekt) og gir han det på skje. Han får mme(nan2) og der er det tilsatt fett-syrer i.Så da regner jeg med han får det han trenger :-)
Fruktmos- 2 prinsesser:) Skrevet 5. mars 2008 #10 Skrevet 5. mars 2008 Med største brukte vi d-dråper for hun bare spytta ut tranen Går enda bra med tran til minsta, men bytter tiol d-dråper om hun også begynner å spytte ut Tran setter stygge merker på klærne ja
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #11 Skrevet 5. mars 2008 Det er stort sett bare i Norge vi gir tran til små barn. Men resten av Europa har fine, sunde barn de også. Slapp av. Viktgste er D-vitamin så dråper holder i massevis.
Mamsen og lillegutt Skrevet 5. mars 2008 #12 Skrevet 5. mars 2008 her er det d-dråper det går i.... har hatt en gulpegutt,og da vil eg ikkje ha tran på alt... han får det enten i grøten eller flasken med melk... det smaker ingenting,og det er 5mikroskopiske dråper,så det kan alle få i ungen sin...
Mariamin Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 Jeg gav D-dråper når jeg ammet, men nå har jeg sluttet med det. Nå går det i mme her. Den er vel tilsatt D vitaminer eller??? Gir ikke dråper lenger nå. Kanskje jeg burde?? Noen som vet?
Sommerfugl78 Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Jeg gir D-dråper og linolje med omega 3 som jeg har kjøpt på helsekosten. Blander det i grøten til lillegutt. Han er 6 mnd nå.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 Man skal visst gi D-dråper selv om de får mme. Min gutt får kumelk (1 år), ekstra lett med tilsatt D-vitamin, å jeg fikk fortsatt beskjed om at jeg skulle gi disse dråpene ved siden av. Men han trengte ikke noen andre vitaminer, da han spiser så mye annen mat. Men jeg fikk beskjed om at biovit og sanasol skulle dem ikke ha før etter 3 år.. Men vet jo ikke om det stemmer med boka.. Men du er da ingen dårlig mor om du ikke gir tran. Men du kan jo gå over til de dråpene, man er ingen dårlig mor om man ikke bruker dem heller. Men D-vitamin er viktig for utvikling av hjernen (mene rjeg det var, glemt det i farten). Å man får i seg lite av disse D-vitaminene på annen måte. Jeg har perioder hvor jeg ikke har gitt dem selv, vært litt sløv, glemt dem osv. Men prøver å skjerpe meg.. For faren til barnet mitt har dysleksi, å jeg tror disse vitaminen er viktige å huske på. Spesielt hos oss, da dysleksi er arvelig.
mamman til snupp Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Dattra mi er 3 mnd, hun ville ikke ha tran så hun får Biovit.
malingus Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 D-dråper er helt flott! Samboeren min er svensk, og han hadde ikke hørt om å gi tran til babyer engang. Og du er IKKE en dårlig mor, nei!
***Juanita*** Skrevet 5. mars 2008 #18 Skrevet 5. mars 2008 Vi gir heller ikke tran. Ga D-dråper i begynnelsen og tilsetter nå linfrøolje (som er rik på omega-3) i grøten. Men: Får inntrykk av at noen gir Biovit (eller Sanasol) i stedet for tran. Skjønner ikke helt vitsen med det - inneholder ikke Biovit bare multivitamin og ikke omega-3?
mamazon <3<3<3 Skrevet 5. mars 2008 #19 Skrevet 5. mars 2008 Ga opp tranen temmelig fort vi og, bruker D-dråper. D-vitamin er spesielt viktig her i det mørke, kalde nord fordi vi ikke har så mye sol - sollys er en av de største kildene til D-vitamin. D-vitamin er viktig for opptak av kalsium, altså for beinbygningen. Ny forskning viser også en sammenheng mellom mangel på vitamin D og kreft. Det er tranens fettsyrer (omega 3) som er gunstig for hjernens utvikling, men så vidt jeg har skjønt går dette i melka hvis mor spiser mye nok av det (Tran/feit fisk osv). (?) Har selv aldri fått tran og regner meg selv som normalt oppegående ;-)
***Juanita*** Skrevet 5. mars 2008 #20 Skrevet 5. mars 2008 Legen på helsestasjonen sa at det ikke går nok omega 3 over i melka. Noe jeg synes er irriterende er at helsestasjonen ikke forteller at det også finnes omega 3 i andre typer oljer. Feks linfrøolje. Vi begynte ikke å gi oljen før ungen var 4 mnd, men han kommer vel fra det uten varige mén..
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #21 Skrevet 5. mars 2008 Selvsagt ingen dårlig mor selv om du ikke gir tran. Bare til info så skal fettsyrene i tran være bra for hjernes utvikling.
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #22 Skrevet 5. mars 2008 Klart du ikke er en dårlig mor. Du er bare uvitende...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå