Gå til innhold

noen med glutenallergi..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Planlegger for påsken her, vi skal på hytta sammen med broren min, han har med seg kjæresten sin, hun har glutenallergi..

Trenger noen tips; finnes det glutenfrie pølser? Kan jeg lage glutenfrie pølsebrød? Oppskrift? Hva med vafler? Kan jeg lage d m glutenfritt mel? Hva med saus til kjøtt, kan jeg bruke maisenamel? Er det hvetemel i tacoskjell?

Hjelp.. Please..

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har glutenallergi. Det finnes pølser uten gluten. Det er bare å lese på innholdsfortegnelsen. Jeg er ikke veldig plaget av cøliaki, så jeg har aldri vært så flink til å sjekke hvilke pølser som er helt uten gluten og ikke... I en del butikker finnes det bra utvalg av glutenfrie varer. De har f.eks en del på Meny og veldig mye på Ultra. Ellers finnes det også i helsekostbutikker. Mye av det ligger fryst. Det går an å få kjøpt Toro glutenfrie vafler, hvor jeg tror du bare tilsetter vann. Ellers går det fint an å lage med glutenfritt mel -glutenfrie vafler er faktisk veldig veldig gode:D Brun saus kan du også få kjøpt; kan gjerne bruke rosepeppersaus, men finnes også Toro brunsaus som du får kjøpt på Helsekost. Den er stor og koster nesten 100 kroner...;( Men du kan gjerne bruke maisenamel. Toro bearnesaus er også uten gluten. Det er ikke hvetemel i tacoskjell:)

Lykke til med matlaging:)

Skrevet

Har ikke cøliaki selv, men vet endel om sykdommen og har laget ganske mye mat uten mel.

Tror ikke det er mel i pølser, men sjekk på pakningen for sikkerhets skyld.

Jeg har prøvd å lage glutenfrie pølsebrød, men de ble ikke vellykket. Har funnet glutenfrie lomper hos helsekosten. Spør der. De har ofte endel gode varer der. Vafler og div. kaker går helt greit å lage når du erstatter vanlig mel med glutenfritt mel. Vanlige matbutikker har ihvertfall ferdig lys og grov melblanding. Maisennamel og taco vet jeg ikke.

En huskeregel er å sjekke alt.

Mel kan dukke opp i flere nesten utenkelige ting, og det kan skape veldig ubehag for personen med allergien.

Lykke til!

Skrevet

Hei.

Jeg har en sønn med cøliaki, så det å unngå gluten vet jeg endel om.

Pølser: de aller, aller fleste pølser er glutenfrie. Kjør safe, bruk Gilde eller vanlig Prior, billigpølser er noen ganger spedd ut med hvetemel.

Pølsebrød vil jeg anbefale å kjøpe ferdig, de er ikke så lette å lage. Finnes frosne i de fleste større matvarebutikker. (mega, meny, ultra, osv.)

Vafler finnes i egen melblandingspose fra Toro, ligger stort sett blant andre glutenfrie varer i tidligere nevnte butikker. Vaflene blir faktisk ganske gode. Tilsett vann/fett og stek. Røra kan også tynnes ut til pannekakerøre. Pass på å vaske over vaffelhjernet, og ikke server den første plata til personen med cøliaki. (den kan du jo kose deg med selv?)

Maisenamel er fin til saus, jeg bruker mengder av den til å strø rett i gryta. Ellers så er noen sauser fra Toro også glutenfrie, bare les på at de ikke inneholder hvetemel m.m.

Tacoskjell skal det ikke være gluten i, men les innholdslista for sikkerhets skyld. De vanlige er trygge. (Santa Maria, Coop osv.)

Ellers, pass på å ikke blande sammen arbeidsredskaper, skjærefjøler, osv.

Lykke til, dette går nok bra.

Du kan jo også høre med din brors kjæreste, hvordan hun ordner seg.

God påske.

Skrevet

hei. Skal hjelpe deg litt:-) Takk og pris for Toro, de har endel glutenfritt. De har vaffelmix som er glutenfri. Det samme er langpanne sjokoladekake og sjokolademuffins. De har grov og lys melblanding, og den lyse er fin å bruke til å gjevne sauser med. Kan også brukes istedet for hvetemel i vaffler (og ellers samme oppskrift) Ellers er endel gryteretter glutenfri, hvertfall rondane viltgryte. Den er god. De fleste pølser er glutenfri, men se på varedeklersajonen og ikke kjøp hvis det bare står "stivelse". Vanlige grillpølser fra gilde er hvertfall "ja"mat. Eller kan du bruke maisenna og potetmel til gjevninger. Hvis du bruker Santamaria-serien til taco er alt glutenfritt.

Brød har hun sikkert med selv. Men husk å være nøye i forhold til å ikke søle mel og brødsmuler i den maten som tilberedes. Og at pålegg ikke "smules til" av brødmaten.(hvis hun er veldig allergisk,da. Best å være på den sikre siden.

ang pølsebrød: det er vanskelig å bake med glutenfritt mel. Det er klissete og smulete og kreves mange års erfaring... He he.. neida... Men bak heller lumper/potet-kaker. Søk etter oppskrift på nettet. Veldig godt og enkelt.

Og en ting til: Det er veldig hyggelig for den som har cøliaki å bli tatt hensyn til og "tenkt" på når det handles inn og lages mat. Du er snill;-)

Skrevet

Tusen takk for alle tips jenter!! Ser ut til at vi kan få til det meste av den vanlige hyttekosematen da:) Fint å være litt forberedt, første gang vi møter denne damen også!

Takktakk :D

Annonse

Skrevet

Så flott at du tenker på henne også:) Mannen min har cøliaki og han kvir seg alltid når vi skal i bursdager og til middag hos folk fordi de glemmer av at han ikke kan spise sånn og sånn så han blir ofte sittende uten noe.Han blir like glad hver gang noen har husket på han:)

De kakene til almondy er også glutenfrie:) Daimkaka er kjempe god:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...