Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 og blir navnetoppnavnene belastende? Hva skjer med navn som Elias og Sofie for eksempel?
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Mange mener jo at såkalte poppisnavn, navn som er veldig populære over et par år, senere omtales som harrynavn fordi det er så mange av et bestemt kull som heter dette. Vet ikke om så mange tenker på det, er vel ytterst få som møter en person og tenker "hun hadde et harry navn". Alle navn har sin sjarm, uansett. Jeg tror bare at navnene må bli likt av mange, men er jo selvsagt ingen ulempe om Mette-Marit hadde fått en datter nå som het Emma.. Tror jeg, men vanskelig å si hva som skal til! Kanskje noen andre kan svare bedre på dette...? ;-)
Vannmann35 Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Tenk dere følgende perioder: Topp 10 i 1960: Anne Bente Inger Marit Kari Hilde Tove Grethe Nina Liv Marianne, Linda Topp 10 i 1970: Anne Hege Hilde Monica Anita Nina Heidi Marianne Tone Kristin Topp 10 i 1980: Anne Camilla Katrine Marianne Linda Elisabeth Lene Kristin Monica Silje Bare for å illustrere... Hvor spenstige synes dere egentlig disse navnene er? Ingen av dem jeg vil kalle direkte harry, men heller mer vanlige og kjedelige. Navn man kanskje er veldig lei, og ikke kan tenke seg å kalle egne barn. Det er det jeg tror skjer med navnetoppnavn etterhvert - de glir over i historien som "typisk 2000-navn"... Akkurat som Linda og Monica var den store hit'en på 70-tallet :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 jeg tror at navn som tobias, mathias, jonas, noah og kasper har blitt så poppis nå grunner i at mange vil finne et litt "uvanlig" eller spesielt navn til gullet sitt, men så er de også redd for at barnet skal bli mobbet hvis det er navn som ingen har hørt om, så de velger såkalte "nye" navn. dette er absolutt pene navn, som de har hørt noen ganger, kanskje på små barn, men som ikke sees på som vanlig blant folk. (dette kan også være gamle navn som er så gamle at omtrent ingen heter det lengre, som Oskar) Dette fører til at flere heter det, og flere hører det, og flere vil kalle barnet sitt det, med den tanken at det var jammen et fint navn som er litt spesielt, men fortsatt brukt, så dermed ikke rart og mobbeoffer-emne. tilslutt heter så mange krabater disse navna at de av ingen blir sett på som skjeldne og spesielle navn lengre, men heller kjedelige, fordi så mange heter det, og færre folk kaller barna sine dette igjen. etter noen år blir disse navna forbundet så sterkt med det tiåret de var virkelig populære, at de kanskje blir sett på som harry. sånn tror jeg at et popis-navn blir født. hehe.. det vil jo alltid være navn som er på topp av navnetoppen, men tror kanskje at det var flere som fikk navnet anne når det lå på navnetoppen, enn antall emma'er når det lå på topp. tror altså at det er større spredning nå, tiltross for at mange små har navnetopp-navn
Vannmann35 Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Jeg tror poppisnavn blir født fordi mange leter tilbake i slekta og kaller opp etter f.eks. tippoldefar Tobias... Navn som mange kanskje het før i tiden, og når mange nok gjør dette så dannes poppisnavn. Har selv oldeforeldre som het Johan, Johanne og Håkon bl.a. Navn jeg ser er stigende i popularitet. Velger jeg å bruke de - noe som jo ville vært hyggelig, ja da står jeg i fare for å havne i poppisfella selv...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Dette har jeg også lurt fælt på! Har det kansje en slags pyramide effekt? Sånn at når en får navnet Fillip, så følger flere på fordi det er fint? Ikke vet jeg... For en stund siden begynte jeg å få litt dilla på navnet Leon. Syntes det var tøft og fint. Jeg hadde hørt det navnet for flere år siden, men visste ikke om noen som het det. Men så begynte jeg å jobbe i barnehage, og plutselig dukket det opp flere og og flere med dette navnet! 1 i "min" barnehage, og 5 i noen av de andre lokale barnehagene. Og da fant jeg ut at dette navnet var utrolig populært, noe som overrasket meg, siden jeg trodde det var et sjeldent navn! Samme med Julie og Lukas. De navnene har jeg likt kjempelenge, uten at jeg visste om noen som het det. Og så fant jeg ut at det også er kjempe populære navn! Og Anna har jeg tenkt å bruke som navn hvis jeg får en datter, som oppkalling etter min oldemor. Og så er det også populært! Jeg blir nesten skremt når alle "mine" navn dukker opp på navnetoppen! :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå