Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Noen som har erfaring med zoloft i svangerskapet? Og hva gjorde dere etter fødsel,ammet og fortsatte med medisin? Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre....trappet ned på medisin da jeg ble gravid og tar nå 50 mg pr.dag (1 tabl) Vil så gjerne amme dette barnet også, som jeg har gjort med de to andre......men klarer jeg å slutte med medisin?? Eller kan jeg amme med den dosen?? Hvor mye går egentlig over i melka?? Veldig takknemlig for svar!!! Snart mamma til 3.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 Jeg kan svare deg ut fra det vi faktisk vet om Zoloft, har ikke brukt det selv, men studerer medisin. Man skal prøve å slutte helt med medisinene under svangerskap, men man skal alltid tenke på evt problemer dette vil gi deg, og om de vil være verre enn å gå på det ut graviditeten. Man vet veldig lite om hvilke skader det vil gi forster under utvikling, men det finnes dyreforsøk med høye doser som viser at skjelettet hos foster ble mindre utviklet. Under amming skal man ikke bruke Zoloft i det hele tatt. Dette fordi det går over i melken og barnet kan få abstinenssymptomer, samt at det jo ikke er så lurt å tukle for mye med hormonene i hjernen når hjernen utvikler seg, som den gjør mye hos alle barn. Det er viktig å trappe rolig ned før man slutter helt på zoloft.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 jeg gikk noe på det i svangerskapet. desverre fikk jeg det utskrevet av legen uten info eller noen form for behandling. det hjalpt lite også, så jeg sluttet mot slutten av svangeskapet. lider av fortrening, så husker ikke om jeg fikk noen reaksjon på det. barnet har ingen syptomer på at det er "anderledes" pga tabelettene. men man skal ikke bruke det under amming, som ovenfornevnte skriver.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Her er det som står i felleskatalogen: Overgang i placenta: Sikkerhet ved bruk under graviditet er ikke klarlagt. I dyreforsøk er det sett økt antall dødfødsler samt lavere overlevelsesrate og kroppsvekt for avkom. Ved doser 2,5-10 ganger maks. human daglig dose (mg/kg) ble sertralin assosiert med forsinket ossifisering hos foster, trolig sekundært til effekt på mordyr. Sertralin skal bare brukes hvis fordelen oppveier en mulig risiko. Overgang i morsmelk: Går over i morsmelk. Preparatet skal ikke brukes under amming. Bruk under graviditet eller amming kan gi seponeringssymptomer hos barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå