Gå til innhold

SAMBOEREN MIN HAR BARNET VÅRT FOROVERVENDT I FRAMSETET!! HVA SKAL JEG GJØRE??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har fått for seg at han skal ha sønnen vår på 10 mnd ved siden av seg i bilen FOROVERVENDT!!!! Det er IKKE airbag i bilen, men jeg vil fortsatt ikke akseptere at han skal sitte forovervendt foran..

Jeg har han forovervendt i baksetet i min bil nå pga bilen mangler noen festningsmuligheter for at setet skal stå bakovervendt (noe jeg straks skal forandre på)

Men min samboer mener at det ikke er noe forskjell å ha han forovervendt bak eller foran, men det mener jeg at det er.. På statens vegvesen har jeg bare funnet info om barnesete og airbag, men vil ha info om borovervendt foran UTEN airbag og hva som er forskjellen med forovervendt i baksetet og i passasjersetet..

Har så klart prøvd og si til samboer, men han tar eg ikke på alvor før jeg kommer med en bekreftelese svart på hvitt at det er farlig. Noen som kan hjelpe meg med å finne en slags link til ett sted hvor dette står tydelig??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da din unge også!!! Jeg hadde absolutt ikke akseptert det. Det finnes en film på nettet, som viser forskjellen på forovervendt og bakovervent sete, i kræsj. Vis han den.

Skrevet

Send en mail til Trygg Trafikk, hvor de kan gi deg et godt svar på det du lurer på og så kan du vise det til samboeren din. Da har du jo noe konkret å vise til fra fagpersoner, slik at han kanskje forstår at det _er_ farligere å sitte fremovervendt.

Skrevet

For det første så skjønner jeg HI`s dilemma.

Men ikke svaret ditt SIlje og isak, for det er da hans unge også...

Skrevet

HI spør jo ikke om info ang bakovervendt/forovervendt. hun vil ha svar på om det er farligere å sitte fremovervendt i forsete enn fremovervendt i baksete...

jeg kan ikke tro at det er noen stor forsjell egentlig? hva verre kan skje i fremsete? ungen får jo like mye nakkesleng og det som verre er i baksetet...

Skrevet

det er ikke noe forskjell på å ha barna forover vendt når de sitter bak og når de sitter foran.. så må si at du gjør jo akkurat det samme som han når du lar han sitte forover vendt også.....

det aller viktigste er å ha dem bakover vendt... uansett om det er foran eller bak. er ikke noe farligere å sitte foran enn bak.. det har iallefall jeg lest meg fram til... så lenge man ikke har air bag på da

Skrevet

Går vel for samme sak så lenge barnet sitter fremovervendt og airbag ikke er slått på.

Men en som solgte meg et bilsete sa den tryggeste plassen i bilen var bak, midt i. Så kom høyreside bak.

venstreside bak.

Men nå nevnte han ikke foran da, da vi uansett hadde airbag.

Men fix slik at du får barnet bakovervendt igjen du, så slipper dere diskusjonen :)

Skrevet

Gå inn på http://sikringavbarnibil.blogspot.com

Her er litt info fra en mail jeg fikk fra hun som har opprettet denne nettsiden:

” -Det er ganske alvorlig at så mange som 8 av 10 barn mellom 1 og 3 år ikke er sikret på beste måte ved at barnet sitter med ryggen mot kjøreretningen. Dette omfanget av problemet er dessuten bekreftet i en annen fersk undersøkelse. Det er en utrolig stor sikkerhetsgevinst ved å la de minste barna sitter bakovervendt. Det er overraskende at ikke flere foreldre har tatt denne viktige informasjonen inn over seg, sier leder for skadeforebyggende arbeid i If, Jan Olav Nilssen.” Sitatet er hentet fra en artikkel i Asker og Bærum Budstikke.

*Bakovervendt barnestol har en skadereduserende effekt på 90-95 %, en forovervendt bilstol har en skadereduserende effekt på 50-60 %.

*Inggard Lereim (viseadm. direktør ved Ullevål universitetssykehus, leder av Norsk Trafikkmedisinsk forening, professor i skadekirurgi og en av landets fremste eksperter innen trafikkmedisin) etterlyser en lovendring som sier at alle barn opp til fire år skal sitte bakovervendt.

Lereim var en av pådriverene for at det ble innført lovpålagt sikring av barn i sin tid. Det i seg selv sier at dette er et alvorlig tema...

Norsk videofilm: Sikring av barn i bil. -ANBEFALES!

Kollisjonstester:

Sammenligning forovervendt/bakovervendt (Amerikansk):

50 km/t - forovervendt/bakovervendt:

http://www.tryggtrafikk.no/Norsk/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/filestore/Barnibildittansvar320x240.mov

Skrevet

ser ut som det er mange som ikke helt leste innlegget.. problemet til HI er at mannen lar barnet sitte FORAN og ikke BAK!!! det er ikke en diskusjon om det er tryggest med forover eller bakover vendt sete...!!;)

Skrevet

Jeg blir helst rystet, bare av å lese overskriften!!!

Du bør gå inn på denne siden, finn frem de værste eksemplene på hva konsekvensene av hans uheldige valg av barnets sikring i bilen kan bli. Vis han disse, og spør om han kan stå for de valgene han tar!

Og hvis han fortsetter, ja da vet jeg jammen ikke.

http://sikringavbarnibil.blogspot.com

Gjør ditt beste - LYKKE TIL!!! STÅ PÅ!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Om du har det forovervendt i baksetet eller i forsetet er same shit. Like farlig. Det skal være bakovervendt både foran og bak. Og helst bak. Jeg var på trafikksikkerhetskurs på torsdag i sist uke, og da spurte jeg. Problemet er at nakkemusklaturen til unger ikke er ferdig utviklet, og ett bakovervendt barnesete fikser dette. Hjelper lite om man har setet bak i bilen, når det er forovervendt.

Skrevet

Hvis din 10mdr gamle gutt er under 9kg, så gjør dere begge noe ulovlig, da babyer under 9kg SKAL sitte bakovervendt.. Plasseringen i bilen har ingenting å si for nakkeskadene barnet kommert til å få hvis dere krasjer. I en front mot front kollisjon er det farligst å sitte framme, da de matrielle skadene kommer i front, i en sidekollisjon er det farligst å sitte på den siden man krasjer på, ja, dette er i grunn helt logisk.. Bakfra er ofte i lav fart og sjelden med enorme materielle skader, derfor er bak tryggest. Men så lenge sønnen deres sitter framovervendt så er han utsatt for nakkeskader, uansett hvor i bilen han er plassert..

Jeg vet du ikke spør etter det, så min mening om å snu en baby på 10mdr framovervendt skal jeg holde for meg selv..

Når det er sagt, så kan dere i stor grad regne med å merke protester hvis dere skal snu barnet igjen, etter at han har sittet framovervendt i framsetet, men FULL utsikt over alt som skjer.. Hvem vil da bli degradert til bakovervendt sete i baksetet?

Skrevet

hei mamma til markus :)

hadde ikke akseptert det jeg nei...!!! vi har ei jente på 13 mnd og han har en gutt på 6 år fra tidligere forhold. T.O.M. han på 6 får ikke sitte foran for meg. Jeg jobber i ambulansen og har sett en del stygge møteulykker (front mot front) og ved slike er det absolutt ingen tvil om at det er best for barn og sitte bak! selvfølgelig kan man få en bil i siden å bli truffet... uansett hvor man sitter, men konklusjonen vil da si at det er tryggest å sitte baK!! Det må da han også forstå...

lykke til!

Skrevet

Hei mamma til markus!

Fint at du er innstilt på å snu sønnen din snart igjen (bør skje raskt, før han har vendt seg til å sitte forovervendt...)

Argumenter for å sitte bakovervendt har du nok av (filmer, skriftlig, du er jo også klar over dette).

Argumentet for å sitt BAK og IKKE FORAN i en bil er nettopp at bak til høyre (statistisk sett) den TRYGGESTE PLASSEN i bilen (vel, egentlig er det i midten abak, men der kan for en del være vanskelig å plassere bilsetet..). Det er derfor så godt som alle barn/babyer sitter der.

Flest (alvorlige) kollisjoner visstnok forfra/fra siden, og da er bak til høyre best sted å sitte. DET er argumentet du må bruke overfor samboeren din.

Lykke til!

Mammaen til lille snupp

PS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...