Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Er det bare på de store sykehusene de gjør det? Jeg bor ved Volda sykehus, gjør de det der? eller må en til Ålesund eller Trondheim ST.Olav?
indigo Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 hei - duo-testen består av en ultralydundersøkelse og en blodprøve. den må tas på rett tidspunkt i svangerskapet (du får opplyst nøyaktig når det er riktig tidspunkt fra sykehuset/legen/helsestasjonen din, var det uke 12?). Kontakt sykehuset i Volda og forhør deg - man skulle tro at de kunne utføre en slik test der, såfremt de har ultralydutstyr, og det har vel de fleste sykehus? For min egen del, var jeg usikker på hvor langt jeg var på vei, og fikk tatt en enda tidligligere ultralydundersøkelse for å fastslå når jeg burde ta duo-testen. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Man kan ikke ta denne testen hos lokalsykehusene. Er jo ikke bare de tekniske undersøkelsene, man skal ha genetisk veiledning også først. Iht til pasienthåndboka: "De institusjonene som tilbyr fosterdiagnostikk, herunder også dobbeltest, skal være godkjent for dette formålet. Før fosterdiagnostikk skal paret ha tilbud om informasjon rundt de aktuelle tilbudene. Det betyr at testen per i dag gjøres i Tromsø (Universitetssykehuset i Nord-Norge), Bergen (Haukeland Universitetssykehus), Trondheim (St.Olavs Hospital) og Oslo (Rikshospitalet, Ullevål)." Jeg mener også å ha sett at stavanger har godkjennelse til å utføre testen.Men du må vel til st.olav eller bergen da. Hvis du skal ha duotest og ikke fostervann, vet jeg hvertfall ullevål ordner timen slik at du kan få både veiledning og prøven samme dag, så du slipper å reise inn to ganger. Du skal kun betale egenandelen for reisen da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå