Gå til innhold

Er det normalt at bena går helt ut i siden før dem lærer å gå ordentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har begynt å reise seg opp nå. Han går så vidt bortover også. Men begge bena går helt til siden (om dere skjønner). De peker ikke rett fram i det hele tatt.. Barnelegen kikka på det, men da hadde han ikke begynt å resie seg opp selv, å sto sånn bare noen ganger. Å seff. ikke når legen kikka. Noe å bekymre seg for? Retter det seg opp når han begynner å gå?

Han hadde hakefot ved fødselen, men vet ikke om det har noe å si egentlig..

Han krabber heller ikke ordentlig. Han aker på rompa. Med det høyre benet forran (bøyd), og det andre bak. Bytter aldri på hvilket ben som ligger forran. Om han reiser seg opp på alle 4 så klarer han ikke krabbe, men drar bena med seg. Vet at alle barn har forskjellige krabbetekniker. Men kan det være derfor bena hans peker utover når han reiser seg?

Lurt å la han gå mest mulig barbent (evt. sokker med antiskli) eller med sko? Er det geit at jeg holder han i hendene å lar han gå nå som han har begynt selv?

Setter stooor pris på svar! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt at beina går utover, det øker balansen, så de er ganske lure de små. Bruk mest mulig uten sko. Skoene støtter i anklene, og de trenger ikke den støtten, men å lære hvordan de skal stabilisere seg selv. Greit å holde i hendene, men ikke overdriv. Han kan dette litt, men det er bare trening for beina og balansen.

Skrevet

Helsesøster sa til oss at jo tidligere de begynte å gå og stå - jo mer "Sjaplin" blir de i beina. Lærte de å stå sent ville føttene peke forover. Hun mente det ikke var bra at man lærte de å stå for tidlig men forklarte ikke noe mer om hvorfor dette ikke var bra.

De sier jo så forskjellig fra helsest til helsest.

Skrevet

Nå er gutten min 1 år i morgen da, så veldig tidlig ute er han jo ikke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...