Gå til innhold

hvordan gjør dere det med ferie og permisjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Hei,

jeg har også termin 11.juli, så jeg går ut i permisjon 20.juni. Jeg kommer nok til å ta de fire dagene før fri, slik at jeg ikke jobber mer etter 14.juni. Vi skal også ta 54 uker.

Så tar jeg hele min permisjonstid (uten noe ferie inkludert), som gjør at jeg er tilbake på jobb 22.mai, da mannen min tar over. Så skal han få lov til å være helt alene med babyen frem til og med 3.juli - da er de 6 ukene for han over. Så regner jeg med at vi tar ferie fra da, og at babyen begynner i barnehage i begynnelsen av august. Jeg har hatt ganske mye ferie i år, men kommer til å spare 5 dager slik at jeg har 6 uker ferie neste år (har 5 uker normalt), og at jeg tar ut det i sommerferie, julen (julen 2009 er skikkelig crap - man burde spare endel feriedager til denne) og evt litt på høsten.

Jeg spurte personalsjefen min om det å være tilbake på jobb i mai og så jobbe litt over en mnd og så ta ferie - og hun mente det var en veldig god idé! Da blir overgangen til jobb litt mykere, og det blir lettere å starte for fulle mugger til høsten igjen da.

Så det er min og mannen min sin store permisjonsplan! Jeg har funnet ut at det er helt totalt perfekt å få barn i juli, med tanke på permisjon, barnehage etc! :-)

Jeg vil bare komme med en liten kommentar til dette...

Jeg syns at mannen skal få ha permisjonen sin i fred. Tror det er viktig for at babyen og mannen skal få et godt bånd, og at mannen skal lære hvordan håndtere babyen på egen hånd. Tror det blir vanskeligere for mannen å lære dersom kona står bak ryggen hans og han vet at kona er der og kan løse alt han ikke klarer... Pluss at faren også fortjener å bli kjent med babyen helt på egen hånd og skape et bånd til den. Men det er min personlige mening, da... Vet at det er veldig vanlig å ta ferie når faren har permisjon...Men mannen min skal i alle fall få 6 uker helt alene med ungen!

Hadde egentlig lyst til å ta fram til jul til mamma, så dele 3 dager mamma / 2 dager pappa om våren, for jeg og tror det er viktig at pappaen får alenetid med bebien.

Men pga jobb til mannen min, får vi muligheten til et halvt år utenlands om våren. Og siden jeg er lærer, og potensielt kan ha permisjon fra siste skoledag nå før sommeren tom. siste skoledag neste år hvis vi tar 54 uker og pappa kun får 6 uker (som passer veldig bra jobbmessig), så gjør vi det sånn. Da får jeg "all" permisjonen, men så får vi et utenlandsopphold samtidig :) Det syns vi var kjekt.

Jeg er enig med de som synes pappaen skal få noe permisjonstid aleine. Jeg tror det vil føre til at far og barn blir kjent på en helt annen måte enn om mor tar hele permisjonen.

Vi har planer om at jeg skal bruke opp min ferie i år enten i løpet av høsten eller over jul ( dersom jeg får lov til å overføre den til neste år). Da kommer jeg til å ha ferie samtidig som samboeren min har permisjon. Denne tiden har vi lyst til å bruke på en ferie.

Planen er så at samboeren min så overtar resten av permisjonen etter ca 7 mndr. Han får da resten av det året vi har tenkt å ta ut. Egentlig synes jeg han skal få halve tiden, men det er mest praktisk å vente til beibien ikke skal ha pupp til alle døgnets tider lenger. I min jobb lar det seg nemlig ikke gjennomføre å ha ammetid. Jeg kommer derfor til å ta over halve tiden for å være på den sikre siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...