Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Er det farlig for barnet? Var på mr når jeg var cirka 4 uker på vei. Har egentlig ikke vært urolig for dette, men det ligger jo litt å kverner i bakhodet.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Kan ikke finne noe som tilsier at det skal være farlig nei.. MR er jo ikke røntgen, så det er jo ikke noe problem. Magnetstråler er vel ikke farlige?? Vet egentlig ikke, men finner ikke noe på det.. =)
Babyluren Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Hei. Jeg tryna på sykkel 6 måneder på vei, og ødela skulderen. De hadde problemer med meg på legevakt/sykehus fordi de ikke fikk undersøkt skulderen skikkelig. Pga. graviditeten var det ikke aktuelt med verken røntgen eller MR. Alternativet var ultralyd av skulderen. Jeg vil nå likevel ikke tro det har blitt gjort skade på fosteret da du var fire uker på vei, og graviditeten ellers har forløpt normalt, men skal du tilbake så si at du er gravid og derfor ikke bør ha MR. Prøv å ikke bekymre deg for dette.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Jeg fulgte barnet til på MR før jeg ble gravid, men fikk da spørsmål om jeg var gravid, for det kunne være skadelig. Men som nevnt tror jeg du har vært der så tidlig i svangerskapet at det har lite å si, men du kan jo nevne det når du skal til legen eller jordmor.
jcam Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 hei. jeg ringte til min fastlege i går for jeg skulle egt på MR i dag. Å det fikk jeg streng beskjed o at det skulle jeg ikke på. Så mitt råd til deg er at du snakker med legen din om dette. men jeg fikk som sakt beskjed om å ikke dra.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Det anbefales ikke, men det finnes ikke sikre holdepunkter som sier at det skader fosteret. Fant et svar til deg på lommelegen.no: "Sannsynligvis er det ufarlig å ta MR selv om man er gravid. Imidlertid er det naturlig nok ikke så mange studier som kan dokumentere dette sikkert, da man selvfølgelig ikke vil eksperimentere med gravide. For å være på den sikre siden unngår vi å gjøre MR i de første 20 ukene med mindre det er svært viktig å gjøre undersøkelsen. Det er gjort MR på gravide før dette uten at det er noen sikre holdepunkter for at dette gir skader på fosteret. Vennlig hilsen Dr. XX, røntgenlege"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå