Mariamin Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Hei dere. Jeg skal snart til legen med min sønn på 5 år. Han må ta blodprøver i armen. Lille gutten har kun gått opp 600 gram på et år og dessuten bæsjer han 5-6 ganger om dagen. Veier nå 14,5 kg... Han har desverre legeskrekk etter en veldig ubehagelig opplevelse på legevakta for ca 1 1/2 år siden ( noen leger skulle ikke hatt lov til å behandle barn!!). Jeg har kjøpt Embla (?) krem som vi skal smøre på. Vi har laget et stort nummer ut av at dette er tryllekrem som gjør at man ikke merker at de stikker. Vi har også sagt at han må se på mamma når de stikker. Premie i etterkant er en selvfølge:-) Er det noen som har erfaring med dette eller har noen gode råd? Tar i mot med takk. NB jeg er selv ikke redd for sprøyter, så han får ingen dårlige følelser fra meg...
HegeAE Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Tok blodprøve av dattera mi her sist mnd pga tidligere innlagt for dehydrering. Vi tok den på lab'n på sjukehuset. Vi prøvde først hos fastlengen, men det til inga nytta. Ja, ho måtte holdast fast. Dei var 2 stykk. Ei hold armen i ro og ho andre tappa blod. Det beste er å forstelle kor flink han er heile tida. Og la han sitte på fanget ditt og, Mi er 4,5 år. Og at det kan bli ein del blodprøver ja. Det beste er å ta blodprøver i fingeren. Men, det gjer dei vel der dei har barneklinkikk. Der vi tok blodprøven var det over på 1-2-3. Ja, det var vondt og utan bedøvelse. Men, bruk EMBLA. Det skal sitte på ei stund før ein stikker. Ta på om morgonen før ein skal til legen for å ta blodprøven. Dattera mi har blitt veldig flink til å ta "blodprøver" av dokker og meg ikkje minst det med kulepenn.... Viss det er mogleg, BRUK folk som KAN BLODPRØVER ja.....
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 5. mars 2008 #4 Skrevet 5. mars 2008 Få han til å se en annen vei en der de stikker ,ha med noe å distrahere han med. Snakk om premien han skal få etterpå.
Lille Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har jobbet mange år med å ta blodprøver. Det viktigste er at han sitter på fanget ditt og at du legger den ene hånden din under albuen hans og den andre holder du i hånden hans og "bretter" armen hans ut. Du må IKKE slippe, men holde i et fast grep. Det mange foreldre gjør er at de slipper fordi at de syns synd på ungen sin eller for å trøste. Da bommer den som skal stikke fordi at barnet da får mulighet til å trekke armen unna. Så tror jeg ikke på at det er så veldig lurt å love sinnsyk store premier. Da underbygger man jo på en måte at det er farlig, hvis du lover store ting. Det er lurt å legge på Emla, men gjør det på begge armene. Jeg har begynt å si til sønnen min at det er vondt akkurat i det de stikker, men etterpå når de har stukket er det greit. Og at det selvsagt er lov å gråte hvis han syns det er vondt. Forklar han hvorfor du holder armen hans stramt, han skjønner sikkert det. Tror det er lurt å ikke snakke så veldig mye om dette,men bare forklare at det må gjøres og at han selvsagt får velge seg en premie etterpå. (de har jo alltid et eller annet dilldall til barna der han tar prøven) Jeg tror at jo større nummer dere lager ut av dette desto mer redd blir han..... Lykke til ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå