Gå til innhold

Hvordan er det når de eldre får kreft, de får ikke like god behandling som yngre mennesker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien til S har fått brystkreft. Hun er over 60 år, og jeg mener jeg har hørt noe om at når man når en viss alder så gjør de bare en begrenset jobb med å få deg frisk igjen?

Fortsetter under...

Skrevet

Det er ikke den erfaringen jeg og min familie har med helsevesenet,tviler på det altså.

Skrevet

Det er i hvert fall slik jeg opplever det bestefaren min nå. Vi har flere leger i aller nærmeste familie som sier han ville fått behandling og operasjon i løpet av 2-3 dager om han var i 20-årene. Det har gått 1 mnd nå...

Papirer blir ikke videresend, alt må purres på og ingenting går av seg selv. Jeg skjønner at de strever mer for å redde noen i 20-årene, men noen minstekrav burde det da være.

Skrevet

Men jeg mener jeg har hørt noe om at hvis du får kreft og du er over en viss alder, så får du f. eks ikke cellegift.

Skrevet

Ja, det kan jeg bekrefte, vi måtte kjempe for at farmor skulle få behandlingen hun fikk, hun fikk vel ca 1år ekstra og noe bedre livskvalitet pga det...men hennes krefttype var dødelig uansett, coloncancer med spredning.

En annen ting er at eldre mennesker ikke tåler like kraftige kurer i forhold til yngre sterkere mennesker, siden de ofte trenger lengre tid til å bygge opp igjen immunforsvaret etter en hard cellegift kur.

Og ja, de skal kansje sette inn noe mere ressurser på feks en 30år gammel småbarnsmamma enn feks en 70år gammel bestemor..hvis dere skjønner meg...sykehusene har begrensede midler i dag og må rett og slett foreta slike hjerte skjærende valg og sette inn kreftene mest på de som har en sjans til å berge seg...

Derfor er forsikringer, sparing osv så viktig, for da har man råd til behandligen som koster når den dagen kansje skulle komme...

Skrevet

Celledelingen går senere når de er eldre, så noen ganger tror jeg de lar naturen gå sin gang og satser på palliativ behandling i stedet (smertelindring).

Annonse

Skrevet

Har ikke hørt det, men vil vel tro det blir individuelle vurderinger. Hvis personen er over 90 år og veldig svak i utgangspunktet kan det jo være at de ikke tåler behandlingen? Vet ikke altså - bare tanker.

60 år vil jeg tro er "ungt nok" uansett.

Skrevet

Jeg har også den erfaringen, men da har det dreid seg om mennesker som er over 80. Jeg har en slektning nå med kreft hvor de kun gir smertelindring, han er godt over 80, og ville, ifølge legene, ikke tåle hverken operasjonen eller etterbehandlingen. Det er en tøff beskjed å få, men jeg synes det er en klok og ansvarlig avgjørelse fra sykehusets side. Det er like viktig å vite når man ikke skal behandle noen som når man skal.

Men jeg tror nok at legene ser på mer enn kun alder når de vurderer hva som skal gjøres. Det spiller nok også inn hvilken allmentillstand og generell helse pasienten har, og ikke minst prognose.

Skrevet

Min bestemor på 82 år fikk oppdaget tarmkreft nå i januar. Fastlegen sendte henne på kontroll på sykehuset pga forstoppelse og der oppdaget de svulsten. De opererte innen en uke tror jeg og virker som de har tatt der veldig seriøst. Hvis det hadde vært spredning ville hun fått cellegift. Men det var heldigvis ikke spredning.. :o)

Tror det er flere ting som avgjør hva slags behandling eldre får; type kreft, hvordan sjansene er for å bli bra, om pasienten har krefter og vilje til å kjempe mot sykdommen osv.. Ellers er det kanskje også dessverre sånn at legene må prioritere, ikke vet jeg..

Men jeg vil da tro at en dame på litt over 60 år vil få den beste behandling, hun kan jo fint ha over 20-30 år igjen å leve.

Skrevet

Hun det gjelder er i fin form ellers, og er relativt sprek for alderen. Har 5 barn, 10 barnebarn og 3 oldebarn.

Skrevet

Mom2Two: ang papirer som ikke blir videresendt ol... Det behøver ikke å ha noen ting å si at han er gammel, en kamerat av meg fikk kreft når han var 30år og opplevde akkurat det samme. Han skulle bli henvist fra et sykehus til et annet, det første sykehuset nektet å sende henvisning videre (og sykehuset han skulle til sa de ville godta en foreløbig henvisning) eller epikrise til fastlegen før de hadde fått svar på alle prøver, noe som tok mange uker. Han hadde ikke engang noen til å sykmelde seg, men heldigvis gjorde fastlegen det selvom hun egentlig ikke skal det så lenge hun ikke har fått tilbakemelding fra sykehuset.

Ellers så tror jeg, som flere har sagt her, at hvordan de behandler en person kommer med an på hvordan han vil tåle behandlingen enn alder i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...