Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 Han blir hysterisk for ting som: 1) Han skulle åpne døren, hvorfor gjorde vi det? 2) Han sto opp midt på natten i går, ville ha vann, men han skulle sitte i sengen først og da måtte det være mamma som måtte hente vann, ikke papa... 3) Han ville gå ut uten lue først, og da vil ha han lue på...Han ba faren si høyt at han trengte lue før han gikk ut. Da tok han lue på... Hva er det han driver med? Dette er ikke noe nytt heller. Vi må spørre ham f.eks. om han vil at vi skal skjære skiven hans i to, eller om han vil ha smør på den ene siden eller den andre... Er det noen som kjenner seg igjen, eller er det noe som feiler han?!!!
trebarnsmor Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Det første som slår meg er trass, men om du er veldig urolig for det, kan du jo ta kontakt med helsesøster. Går han i bhg? Isåfall, er han likedan der? Er han sånn bare mot dere, eller resten av fam også? (besteforeldre/tanter/onkler) Vår tre-åring har også mye av det samme, sorterer oss foreldre veldig. Noen ganger er det kun jeg som får hjelpe, andre ganger får jeg ikke være sammen med ham en gang, bare pappa`n, og den værste trusselen hans om jeg er streng mot ham er at jeg ikke får ligge over hos ham.... Han også kan være såpass sta til tider at han f.eks skal sitte på bestemte steder ved påkledning, hyle om noen kommer opp trappa før ham, for han ville opp først (har to storesøstre som elsker å terge...), men jeg har aldri vurdert at det skal være noe "galt" fordi. For meg er det en normal oppførsel på en tre-åring. Men ta kontakt med hs om du er usikker ;o)
ariel78 Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Jeg tror dette er veldig normalt for 3 åringer! De vil gjerne bestemme selv og tester ut foreldrene. Feks i dag tidlig har sønnen min styra fælt, ville i bhg, vil ikke, skal dit skal ikke dat. Om og gjøre og gjøre motsatte av hva vi sier så hvis vi skal få han med må vi foreslå at vi skal være hjemme osv:-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Han går i barnehage ja. Har spurt dem om han er trass der, men de sier nei. Jeg har da ikke gått inn i detaljer på hvordan han er trass med oss... Men, det beroligerer meg litt å lese hva dere skriver. Ble så usikker i dag. Har håndtert dette som vanlig trass før, noen ganger gir vi inn(pga tid mangel osv.).. de fleste ganger er vi bestemt og sier en bestemt nei. Prøver også å forklarer til ham at vi kan ikke alltid forstå eller vite hva han har planlagt i hodet :-)...
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 Slapp av, dette er heeelt normalt og ikke tro at det går over med det første! Min eldste er 5 år og har fortsatt sånne "raptuser". "JEG skal trykke på knappen... JEG skal ha skiven delt sånn, ikke sånn! PAPPA skal tørke..." etc etc etc. Trass, grenser og nyoppdaget egen vilje.
Ametyst Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Jeg må innrømme at jeg trakk litt på smilebåndet nå, for din 3-åring har de samme faktene som vår har. Han kan gå fullstendig i fistel og hyle og bære seg hvis jeg f.eks. skulle komme i skade for å slå av lyset for det hadde han tenkt seg o.s.v. Jeg er helt sikker på at det ikke feiler gutten din noe på grunn av dette.
Sweet caramel Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Min jente er snart 3 år, og er også slik:-) Er til tider meget slitsomt, må telle til 10 noen ganger ja! Men sånn er det bare, stort sett alle går gjennom det i større eller mindre grader.
winneboo Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Helt normalt vil jeg tro Min 2,5 åring kan også finne på sånne ting. Jeg har hvertfall aldri tenkt at det kan være noe psykisk galt med henne. Hun har sine smarte dager å sine ikke fullt så smarte dager, hvor hun vil og mener så mye rart..hehe..men vil tro det er helt normalt
Kjukka Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Hehe, må flire litt nå... Var på besøk hos ei venninne idag, og hun passa på dattera til en annen venninne av meg, som er 3 år. Og når faren kom for å hente henne, så var det krise at han tok på den venstre skoen, før den høyre, at hun fikk "feil" is, selv om isene var prikk like, at jeg vinka til henne, før venninna mi gjorde Tror ungen din er helt normal jeg
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Ah..det var så godt å høre at det ikke er bare min gutt som oppføre seg sånn, men hvordan kunne jeg vite det hadde jeg ikke spurt her inne. Så takknemlig for DIB og dere kloke damer som tar took til å svare meg. Håper det går over en dag. Tror det som virker veldig bra hos ham er at vi sier et bestemt nei. Da slutter han med en gang, men med en gang han merker at vi er svak, kjører han på. Men vi prøver også å forstå ham og la han bestemme ting ganske ofte :-) Takker:-) Mvh HI
sarahrara Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Dette er helt normal oppførsel fra en 3 åring. Det er nå dere får bruk for tålmodigheten deres. Jeg har ikke vært så flink til det og blitt sint på datteren min når hun holdt på sånn. Dette førte til at hun ble sutrete og sint tilbake fordi hun hele tiden forventet en sint reaksjon fra meg istedenfor en mild rolig og tålmodig respons. Dette har jeg nå gjort noe med og ser allerede etter et halvt år at det begynner å hjelpe. Nå er det mye lenger imellom de sinte anfallene hun får, og de varer ikke så lenge som de gjorde i starten. Hun er også mye roligere mot andre etter at jeg ble rolig mot henne. At jeg er rolig mot henne betyr ikke at jeg går med på alle innfallene hennes, men at jeg reagerer og forklarer på en rolig måte hvorfor hun ikke kan det hun setter seg fore. Hyler hun etter at jeg har forklart sier jeg bestemt men rolig enda engang det jeg har bestemt og prøver å spørre henne om hun er sulten, trøtt eller har lyst til å lese en bok o.l Ofte gjør hun sånne ting fordi hun er trøtt eller sulten, eller også noen ganger fordi hun vil ha oppmerksomheten min. Og da er det like greit å gi henne mat, søvn eller oppmerksomhet - det er jo det jeg er her for
småmåsen Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 jeg skjønner ikke hvorfor alle skriver sånn om trass.. jeg har en skikkelig sta og selvstendig 3 åring som legger seg ned å hyler rett som det er ( har ikke så godt språk så det er ikke alltid jeg forstår hva hun mener)... men jeg liker det... jeg tenker at hun kommer til å bli stor og stå for den hun mener og vil og hun gir seg ikke så lett... ( jeg har nemlig en storesøster som gjør alt vi vil hun skal gjøre og som lar seg lede til alt)... ungene skal jo bli selvstendige og ikke får de bestemme når de skal legge seg, hva de skal spise, om de skal shoppe i 4 timer og de kan få se på tv hele dagen... ja da må de jo få bestemme hvilken lue de skal ha på seg og hvilken side smøret skal smøres på... jeg ønsker meg da barn med meninger og egne grenser... jeg har jo ikke lyst på et barn som aksepterer at voksne trykker ned og overkjører mitt barn... bestemm deg hva som er viktig at du får bestemme.. og så bestemmer du deg også får at han skal få bestemme noe han også.. uten at du kamper på det... med litt medbestemmelses rett på de rette tingene skal du se det roer seg og at han blir morrsomere å ha i hus... for øvrig helt normal og sunn oppførsel
sekke Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 trass og gjøre alt selv kan jeg tenke meg.. min datter er så snill og rolig alle andre steder enn hjemme.(godt er det for resten) høres helt normalt ut synes jeg
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Normalt. Hvorfor tror du ungen er syk? Stakkaren må da få lov å prøve seg litt frem her i verden?
Meg og bøllegutta!! Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Er det min 3 åring du har hatt på besøk?? hehe........ Han kan og klikke hvis vi åpner dører, lukker døra, trykker på heisknappen eller lidnende hvis han hadde tenkt å gjøre det........ Og nåde deg hvid du skjærer brødskiva feil eller ikke lar han helle oppi glasset selv........... Da er hundre og helvete løs!!!!! Er de ikke festlige?? : ))
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #16 Skrevet 10. mars 2008 Hehe høres ut som min 3-åring det. Her i huset er det han som bestemmer;)
To tette + snart ei med flette Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Hehe, det der høres ut som min nesten 3 åring Han er veeeeeldig klar på hvordan ting skal gjøres/være, går det ikke hans vei er det bare å sette tålmodigheten på fullt og prøve så godt man kan å megle seg til en løsning som fungerer for både liten og stor. Eldstemann (på 4) var aldri sånn, så fikk meg en overraskelse jeg godt kunne vært foruten med lillen Det er nok det de kaller trass, det at de har oppdaget at de faktisk kan styre hverdagen sin osv... Her bruker heldigvis lillen å ta litt etter storebror så håper det gir seg snart. Kan ikke si annet enn at du ikke burde gi etter på hver eneste ting, da tror jeg det bare blir verre. Ser her at det hjelper litt når jeg forklarer hvorfor vi må ha det sånn og sånn, hvis du forstår!?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 Hihi nei det er nok bare trassen som setter inn.Har ei jente på 8 og en gutt på 3 så dette har vi vært igjennom før.Jenta til veninna mi forlangte at begge foreldrene skulle gå på kiwi å handle med putetrekk på hodet .Slitsom men litt morsomt også når du tenker etter.Lykke til!!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Du har nok fått svaret nå; - det er helt normalt Og som andre sier, bruk vett! Du bestemmer de store tingene, la gutten bestemme de små. Om buksa og genseren ikke macher en dag - Pytt! Det viktige er at gutten ikke fryser. Jeg har en 4 åring som ofte ikke ser ut i måneskinn, hun har heldigvis etterhvert blitt så stor og forstår at jeg setter foten ned hvis hun vil gå med shorts i januar, men så lenge klærne er varme, betyr det mindre om hun ser sprø ut Husk å skryte av gutten din når han velger en lue, om den ikke er helt den du ville valgt, så er det jo bra at han skjønte at han måtte ha lue... Gjør sånn uansett hva det gjelder, SKRYT over det som er bra, SE etter det som er bra. På den måten bygger du selvtillit hos barna, de får følelsen av å mestre noe. Beregn lengre tid, når gutten absolutt vil klatre inn i bilen selv, og det tar tre ganger så lang tid enn om du hadde gjort det... Det er gutten din som vil bevise for seg selv, og deg, at dette klarer han selv. Gi ham skryt - ikke skynd på ham! Jeg vet at det er vanskelig, og det krever en god porsjon tålmodighet, men du får så mye igjen for det
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 åååååååå du skulle hatt treåringen min du,hehe.. han er så innmari vrang at han kan sitte på do å HYLE i 45 min, bare for at jeg glemte å spørre om han skulle ha hjelp.. (men husker jeg å spørre kan han hyle like lenge for det..) eller setter koppen hans på "feil" sted på bordet.. osv osv... i det uendelige. men han er en fullstendig oppadgående gutt, veldig flink. så er nok bare trass han er en engel i b-hagen da:)
alvefrøken Skrevet 10. mars 2008 #21 Skrevet 10. mars 2008 I alle dager?? Du kan da ikke mistenke at den type oppførsel er symptom på mentale problem??? Det der er HELT normalt!! Trass og øving i selvstendighet er det, og det er jo bra at han viser egen vilje. Barn vil gjøre ting selv, og helst skal det gjøres på måten de hadde tenkt, eller kan de bli lei seg og frusterte.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #22 Skrevet 10. mars 2008 Kjnner dette igjen...trass...han tester ut grenser med de han er mest trygg på, mor og far.
nenja Skrevet 11. mars 2008 #23 Skrevet 11. mars 2008 Her er det likt, han blir 3 i juli og er veldig varm av seg. Det hjalp og bytte til en tynnere pysj og la han få sove uten dyne (han sparker den av seg fordi han er varm, mens jeg kan ligge i samme seng og være kald med stor dyne på meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå