Siljemor2 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Hei hei ! Lure på om det er andre her inne med barn som har anal atresi. Eg har ein gut på 7 mnd som har det. No har eg begynnt å gje han graut ,men han har så problemer med å få det av seg igjen. Hadde vore kjekkt å komme i kontakt med andre foreldre som har erfaringer med denne sjukdommen Gjerne nokon gode råd angående mat og slikt.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Hei, gå inn og registrer deg på www.foreldrehjelpen.net
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Hei, gå inn og registrer deg på www.foreldrehjelpen.net Anonym ---------- Du glemte vel å gi noen tilleggsopplysninger nå???!!! Like etter at du har registrert deg på foreldrehjelpen så kommer det jo en tiggermail om innbetaling av medlemsavgift på kr. 400,-......... KANSKJE EN GOD IDE Å VARSLE OM SLIKT FØR DU INVITERER FOLK OVER PÅ ANDRE FORA!!!!!!!!!!
-Cordelia- Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Vesla har ikke analtresi, men mye av de samme problemene som barn med dette. Movicol har vært løsningen for oss. Ellers har vi prøvd alt mellom himmel og jord, med vekslende hell. Jeg vil også anbefale foreldrehjelpen.net, der er det andre med barn med anal atresi.
Siljemor2 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2008 Takk for tipset Eg e ik så desperat at eg betale 400 kr for d ,nei. Nok ein gong,takk ! Dei har sikkert gode råd der og sånt men ....
-Cordelia- Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Siden du er så innmari oppdatert, du hissige anonym, kunne du vel i samme slengen skrevet noe om hva de 400 kr (hvis man VELGER å betale) går til?
-Cordelia- Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Du får veldig mange gode råd der inne. Og du trenger ikke betale 400 kr, det er FRIVILLIG. Så ikke hør på hissig-proppen over her...
Siljemor2 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2008 Ok er det sånn og forstå... Ja,ja eg kan jo gå innom å sjå ka det gjelder Takk for tipset !
Siljemor2 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2008 Movicol ? Kva er det for noko ? Aldri høyrt om det . Kan det hjelpe på avføringa ? (den går så himla treigt)
-Cordelia- Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Det er et pulver som du blander ut i vann, og som drikkes (eller gis på knapp på magen, det gjør vi). Fås reseptfritt på apoteket. Vi bruker ca 3 teskjeer pulver i 1/2 dl vann, og dette gir vi hver morgen. Vesla er 2 år. Har dere noen hjelp fra barnekirurgen? Stomisykepleier? De kan mye om dette, og det er tusenvis av ting man kan prøve før man går til det skrittet at man begynner å bruke movicol (som vel strengt tatt ikke er godkjent til brukt på barn, men må man, så må man). Duphalac,x-it, og lactulose, er ulike navn på ett og samme middel (flytende) som du får kjøpt på apotek, dette er også reseptfritt. Dette ødelegger ikke tarmen, og kan helt trygt brukes over lang tid. Vi begynte med 2-3 ml morgen og kveld da vesla var 6 mnd. Men siden hun drakk så lite, ble bare avføringen enda hardere av dette. Men absolutt verd et forsøk, hvis dere ikke allerede har prøvd det. Men som sagt, det er "tusen" ting å prøve, så blir litt vanskelig å ramse opp alt her. På barnenevrologisk avd på riksen er det egne sykepleiere som jobber kun med urin/avføring, de er kjempegode på dette. Høres ut som dere kanskje skulle snakket med en lege om dette? Kort oppramsing; rikelig med væske, morsmelk er topp, malt, massere magen, trimme med beina. Noen blir harde i magen av banan. Svisker kan du koke og gi, det er løsende på magen. Håper du ble littegranne klokere.
Siljemor2 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. mars 2008 Takk for mange gode tips ! Er på jevnlege konrolla på riksen,og får god oppfølging der. No har vel min gut den lavaste graden av dene sjukdommen,så det er ikkje så voldsomt mykje styr med det. Har drevet med blokking no eit halvt års tid,men det er det slutt på no. Bruker malt i grauten og sviskemos i tillegg. Det funker for såvidt bra. Men enkelte dagar føler ein at ingenting hjelper.Ja,ja... men takk for tipsa
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Dummeste jeg har hørt, det trenger du virkelig ikke
snuppsnupp Skrevet 18. mars 2008 #13 Skrevet 18. mars 2008 Hei Siljemor2, Har du hørt om NFA foreningen for alle med anorectale misdannelser? Råder deg til å gå inn på nettsidene til foreningen og se litt der. Vi har ei datter på 17 mnd og er kjempeglad for at vi ble med i foreningen.Masse tips og godt å møte andre i samme situasjon. Her er adressa hvis du ikke har den... http://www.analatresi.no/ Vi bruker også movicol men du skal vel helst forhøre deg med legen din før du bytter. Håper det går seg til,vi har mange utfordringer i vente med vår snuppe....men det skal nok gå seg til etterhvert. Lykke til:-)
benedicte&smiley Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 Hei! Jeg har en gutt med analateresi, han er straks 10 mnd. Han har akkurat lagt tilbake stomien sin. Så nå Går det i ca 20 bleier i døgnet her.. og en meget sår stump kan du godt si:/ men har ikke hatt problemer med at det ikke kommer ut... enda i allefall, men jeg har svisker i grøten hver gang.. men hvist du vil ha kontakt er det bare å ta kontakt:) hyggelig å prate med noen i samme situasjon. Hilsen benedicte
Winge Skrevet 28. september 2008 #15 Skrevet 28. september 2008 Heisann! Jeg har en gutt som er født med analatresi, og han er nå 13 mnd. Han fikk lukket stomien sin for en uke siden, og nå skiftes det og skiftes det bleier. Han er så sår at jeg får vondt selv når jeg ser det. Avføringen er fin og han har sluppet å bruke avføringsmiddel, og det i seg selv er jo positivt. Men må innrømme at jeg synes det er tøft nå. Han skriker mye på grunn av sår bak, og han gjør seg ofte ut. Det er i de situasjonene jeg tenker tilbake til hvor godt han hadde det med stomi. Ingen smerter. Men det er nok bare nå mens det står på som verst. Kan jeg spørre hvor lenge denne værste sårheta står på ? Hvordan går det med sønnen din nå ? Vet dere om musklaturen funker som den skal ? Jeg ønsker virkelig kontakt med andre i samme situasjon! Skriv gjerne mail til meg om du har anledning. - [email protected] Vennlig hilsen Julie & lille Tobias
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #16 Skrevet 27. oktober 2008 se på Analatresi.no. der har de tips om sår stump og salver. Analatresi foreningen er topp:) meld deg inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå