Gå til innhold

Keisersnitt

Anbefalte innlegg

Fikk en gutt i 2005. Etter at fostervannet gikk, og riene kom å gikk i 3 dager,med 4 modningspiller og kun 3cm åpning, ble det bestemt keisersnitt. Hadde da prøvd lystgass som jeg spydde av, petedin for å roe meg ned i håp om at det sku "løsne". Var helt utkjørt etter di 3 døgnene..Bare gråt og gråt på slutten.

Selve ks var fantastisk, i det spinalbedøvelsen var satt var alt topp. Gutten min fikk en infeksjon pga at det gikk 3 døgn etter fostervannet gikk, men han stabiliserte seg etter noen dager. Der å da var ting forferdelig og alt føltes usikkert. Barnelegen var hysterisk på fødselslegen siden han hadde latt det gå 3 døgn og dermed utsatt gutten vår for livsfare. Hele deres diskusjon fikk vi med oss. Noe som skremte oss enda mer.

På samtalen før vi reiste hjem ble vi lovt at neste fødsel skulle jeg få planlagt keisersnitt. Jeg skulle ikke bekymre meg for at jeg noen gang skulle måtte oppleve det samme igjen. Jeg følte at jeg virkelig hadde fått gjennomgått. Alle di timene med rier som skulle ført til fødsel, og så selve ks.

Nå er jeg igjen gravid i uke 24. Og når jeg nevte at jeg var lovt ks for jm på kontrollen, himlet hun med øynene og bynte å snakke om at natulig fødsel var det beste for mor & barn. Hun bare overhørte meg totalt, og sa at jeg ikke skulle bekymre meg. Ingen fødsler var lik sa hun. Det lovte ks var ikke ført i noe papirer.

Kjenner at panikken tar meg, det knyter seg i magen, og jeg vil bare kaste opp.

Jeg var innstilt på det planlagte ks, og nå må jeg hvis sloss for det.

Føler meg bare så trist å lei, redd for mitt liv og barnets. Vet ikke hva jeg skal gjøre.. Noen gode råd?

Er det dessuten ikke vanlig at det gjerne blir ks på andre når man hadde det på første?

Er så redd...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137032396-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!!

For det første, bytt jordmor hvis du har mulighet til det! Ingen jordmor bør si sånt til deg når du er redd..... Ja så klart vag fødsel er det beste, jada jada, vi vet det, men det er ikke like naturlig for alle å føde vanlig. Din jordmor skal ta angsten din på alvor og tilby hjelp og hvis du ikke får det av henne må du finne noen andre! Det handler ikke bare om å føde et barn. Man skal også glede seg, og ikke minst ha det fint ETTER at barnet er født også. Jeg fikk også samme behandlig av fastlege og byttet TVERT.... Jeg anbefaler deg å gjøre det samme.

For det andre, ja når man har hatt et ks er det vanlig at man får det neste gang også, men ikke alltid. Man vurderer hvert svangerskap for seg og hvis det ikke er noen "grunn" til ks blir det vanlig fødsel. DERFOR MÅ DU sørge for at sykehuset vet at du ønsker ks pga tidligere opplevelser. Det er slik i det norske helsevesenet at du må fikse til selv, dessverre, så du må nok stå på litt selv for å få ks... Det er sykehuset som bestemmer til slutt om du får ks, det skal tas hensyn til dine ønsker og derfor må du få komme til samtale på sykehuset du skal føde på.

Tilslutt vil jeg si at det er fritt sykehusvalg i norge, skulle du bli nektet ks på sykehuset du skal føde på kan du søke deg videre til et annet sykehus. Vet ikke hvor i landet du hører til? men det er mange sykehus som tar kvinner med fødselsangst på alvor.... bla Ahus, ullevål, riksen.... det er så klart litt lettere å søke seg rundt om kring hvis du får hjelp av en lege... kanskje høre med fastlegen?? el en annen jordmor? evt at en ALVORSPRAT med den jordmora du har nå! Du har ingenting å tape på det... si i fra!!!!!!!

Lykke til.... send meg gjerne en pm hvis du lurer på no... hilsen ei som fikk ks pga fødselsangst til tross for at jeg var førstegangsfødene.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137032396-keisersnitt/#findComment-137036818
Del på andre sider

Hei!

Snakk med fastlegen din, og be om at han sender en henvisning for samtale med en gynekolog på sykehuset om ønsket ditt om keisersnitt. På sykehuset har de en mappe på forrige fødsel, og den er det vanlig å gå igjennom. Synes ikke jordmora di har rett til å uttale seg, når hun ikke har kunnskapen om din forrige fødsel.

Ps du kan velge om du vil gå til jordmor/lege annen hver gang eller om du bare vil gå til lege. Det beste er å gå til folk du føler "jobber for din sak", og er det en gynekolog du ønsker å komme til på sykehuset, så få legen din til å skrive gynekologens navn -stilet brevet til ham..

Ønsker deg lykke til!!! Jeg også hadde hastesnitt sist, og fikk uten problemer planlagt ks denne gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137032396-keisersnitt/#findComment-137049456
Del på andre sider

Heisann , snakk med fast legen din og be om en henvisning til sykehuset pga fødselsangst.

Jeg gjorde det og fikk planlagt ks..Da jeg fikk datoen letta jeg 20 kg..Det er ikke alltid en vaginal fødsel er best,er jo ikke så bra å bekymre seg heller da..

Lykke til ikke gi deg.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137032396-keisersnitt/#findComment-137132666
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...