Gå til innhold

HS sier at det har for tidlig å begynne med brödskive.. straks 7 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som vil ikke ha gröt. Må nesten tvinge i han noen skjeer.

Middagsglass og fruktpureèr går greit.

Ringte HS idag for å sörre om jeg kan så smått begynne med skive men hun sa at det var for tidlig??!!

Skulle avvente med gröten i noen dager og pröve igjen. Vi har prövd forskjellige typer og tatt pauser i noen dager men samme sak.

Likevel mener hun at vi skal avvente, og at jeg heller fortsetter å amme så mye som mulig.

Jeg vil gjerne amme frem til han blir ett år men vil også at han skal bli vant med fastföde..

Hva mener dere? Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Gjest vierge&musovic
Skrevet

De sier det samme her og. De sier at det er ikke noe vits med brødskive før 9mnd.

men at vi kunne godt buke middagsglass for eldre

Skrevet

Snuppa min startet med brød da hun var litt over 7 mnd og hun elsket det! Var raskt opp i to brødmåltider hver dag, hun foretrekker det istedenfor grøt. Nå er hun 9 mnd og spiser 3-4 skiver hver dag + middag, frukt og litt pupp. Jeg sjekket ikke med HS - stoler mest på magefølelsen min jeg :) Syns du skal gjøre det som passer dere best, han er vel klar for det ettersom han ikke vil ha grøten sin?

Skrevet

Jeg fikk høre av hs at jeg kunne begynne med brødskiver etter 6mnd viss hun hadde fått noen tenner...

Skrevet

Kan jo forsøke med velling først (flaske) og så gå over til grøtt. Smaker mye det samme.'

Skrevet

Vi begynte med brød ved 6 mnd, hun var lei grøt. Brød er mye bedre, der kan man jo variere litt med pålegg etc, og det glir ned som bare det. Ikke noe fra HS om at det ikke er bra!

Skrevet

Gutten min har fått brødskive siden han var 6 mnd. Tenner fikk han ikke før han ble 8 mnd. Jeg begynte med brødskive fordi han ikke ville ha grøt, og hs sa at de anbefaler at en venter til ungen er 9mnd før en begynner å gi brødskive, men vil ikke ungen ha grøt så er det bare å begynne med brødskive istedet. :)

Skrevet

Det der er bare tull!!! Jeg ble anbefalt å beg med brød når min andremann var nesten fire mnd. Han nektet å spise grøt. Vi brukte selvfølgelig glutenfritt, men det var ikke noe probl. Derfor er det bare tull at ikke din på 7 mnd kan beg med brød. Bare finn brødet fram du og prøv. Det er ikke farlig. Jeg blir så irritert over hs som kan finne på å si sånt.

Skrevet

jeg snakket me hs i dag faktisk for lillemann på nart 8 mnd ikke vill ta til seg noe føde. å hun sa at noen barn liker ikke grøt uansett merke så d var bare å begynne med skive. hovedsaken er jo at barna får i seg næring. min nekter allt han da:( allt fra mat til flaske-tutkopp. så nå når jeg har litt lite melk blir jeg bekymret rett å slett. han har nesten ikke spist på 2 uker.

men syns du kan begynne me brødskive jeg. hs mi sa at jeg kunne ha prim,smøreoster,leverpostei,eggeplomme og smør på skiva:) Lykke til da,håper han liker skive bedre enn grøt:)

Skrevet

HS her sa til oss at vi godt kunne begynne med litt brødskive nå. Gjerne la dem grise litt og spise selv. Han er 7 måneder og har tatt grøt helt fint.

Skrevet

Det høres veldig rart ut. Jeg fikk beskjed om at vi kunne begynne med brød fra 6 mnd, og fikk også beskjed om at det var viktig å begynne med brød også før de fikk tenner, for det er viktig for dem å trene gommene.

I heftet "Mat for spedbarn" står det "Barn begynner å vise interesse for brødmat på alderstrinnet sju til ti måneder. Det er store individuelle forskjeller, og du gjør rett i å vente til barnet selv er interessert." Så ifølge det er det ikke for tidlig å prøve det ved 7 mnd.

Min eldste begynte med skive ved 6 mnd og spiste en hel skive (i biter, uten skorpe) da hun var 6 1/2 mnd, yngstemann var ikke interessert i å smake før hun var 7 mnd, og da tok det noen få uker så var hun også oppe i en hel skive til frokost. Ingen av dem har vært særlig interessert i skive med smør, men leverpostei og smøreost er namnam.

Skrevet

Heldigvis er ikke helsesøster gud;) Gjør det som passer for ditt barn, er det å gi brød så gjør du det!

Skrevet

Det er en stund til jeg skal prøve meg fram med mat, men leste bare kapittelet om mat i "alt om barnet"i går, og det står at man skal være forsiktig med hveteprodukter fordi de kan være særlig allergifremkallende, så kanskje det var det hun mente?

Skrevet

Min nummer to ville ikke ha grøt. Etter å ha prøvd masse i omtrent en måned ga vi ham brød i stedet. Det gikk kjempefint!

Skrevet

Jeg synes godt du kan begynne med børd ved 7mnd, jeg har ikke hørt annet.

Til å begynne med kan du bruke brød uten frø, og du kan dyppe brødbitene i melk for at de skal bli "løsere".

Går så fint attte :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...