Gå til innhold

Når skal han skjønne at han skal svelge grøten ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat begynt med grøt til lillegutt. Han er 5 mnd og 2 uker! Han drikker opptil 1 l mme i døgnet og fikk beskjed fra HS om å begynne smått med grøt. Har holdt på i over 2 uker nå, Og ALT kommer i retur nesten før det rekker å nå tungespissen! Er ganske sikker på at han ikke har klart å svelge ett gram med grøt på disse to ukene, og jeg lurer på om dette er vanlig ?

Og hvor lang tid kan jeg regne med at dette pågår ?

Setter veldig stor pris på svar! Skulle så inderlig sett at han snart begynte å ta til seg litt av grøten!

Evt noen tips på veien? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å prøve en annen type grøt?

Kanskje han bare ikke liker den, noen av disse 4mnd grøtene smaker jo ganske enkelt papp. :s

Skrevet

Jeg har prøvd 3 forskjellige grøt-typer nå, og tilog med prøvd med en liten dæsj med både maltekstrakt og også prøvd med an liten skje med fruktpurre, men ingenting hjelper! virker ikke som han ikke vil ha, for han gaper, men svelger ikke! Alt kommer i retur - uten å overdrive ;-)

Men tusen takk for tips :-)

Noen andre ?

Skrevet

jeg dytter denne ! ; for datteren min skjønner heller ikke dette med svelginga. Har også prøvd 3 typer grøt , potetmos , fruktmos - men hun lagrer det bare i munnen til det kommer ut igjen =(

Skrevet

Kanskje lage grøten veldig tynn og helle den godt nedi halsen?

Synes forøvrig det blir definetivt minst gris om jeg lar gutten ligge flatt på gulvet når han spiser. Vet ikke hva du gjør da....

Skrevet

Anonym 15:08:

Svelger ikke ungen din veldig mye luft om h*n ligger flatt på gulvet og spiser ?

Skrevet

Mini skjønte ikke hva hun skulle gjøre med grøten til og begynne med heller. Det er vanlig at de geiper grøen ut igjen fordi det er slik de er vant til å bruke tunga når de drikker av flaske/pupp. Jeg kjøpte sånne smale skjeer fra avent som jeg legger oppå tunga og etter litt trening hasdde hun skjønt at dette skulle svelges.

Skrevet

For det første: Dette med svelging kan ta litt tid!

Men, viktig å legge maten på tunga (avent skjeer er de beste i starten).

Har du forresten prøvd å ta most frukt i grøten?( f.eks sviskemos)

Men jeg ville ikke lagt babyen flat på gulvet slik en foreslo her, ha han heller på fanget eller i en vippestol.

Prøv forskjellige typer grøt, og hver tålmodig! Dette kan ta tid.

Men til syvende og sist, hvis du holder på veldig lenge kan det jo hende han ikke liker grøt?

Skrevet

Det tok meg nesten tre uker å få lillegull til å lære seg å spise! Vær positiv og gi oppmuntrende ord og la han få leke med skjea og kline med maten (smekkekåpe er tingen!), lag smattelyder og lat som du spiser selv. Vi fikk tips om jordbær og banan mosen etter å prøvd mye og den funka her og så blanda vi den med grøt gradvis. Aventskjeene er smale og fine. Sett han i vippestol rett forran deg og sett deg på gulvet slik at han ser deg hele tiden og gi masse ros.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...