Gå til innhold

Kunne dere vært sammen med en mann uten eller med lav utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men du virker jo svært sammensatt.

Fortsetter under...

Skrevet

Enig med HI. Men føler ikke for å stå frem med nick. Det forteller jo at jeg faktisk ikke syns det er noe å være stolt av. Mulig HI har det på samme måte, siden heller ikke hun står frem med nick?

Syns egentlig det er litt trist at vi er så overfladiske, samtidig kan man jo ikke hjelpe for hvem man tiltrekkes av.

Skrevet

Neida, jeg er godt gift jeg og har vært det i 10 år med en mann som har 6-årig universitetsutdannelse + en del tilleggsutdannelse etter det, så jeg fant noen på samme hylle:-)

Skrevet

Jeg holder på med bachelorgrad i realfag. Ikke den høyeste utdanningen enda med andre ord, men har store planer=)

Min bedre halvdel er håndverker. Han er alldeles ikke tapt bak en vogn, og hadde han vært det, så hadde ikke vi vært gift;-)

Jeg har 122 i iq og han har 115. Vi er ikke superintelligente med andre ord. Men vi klarer da å åpne en dør og snakke i mobilen samtidig;-)

Og som svar på spørsmålet ditt; JA, jeg kunne vært sammen med en mann med lav eller ingen utdannelse. For jeg er ikke en åndssnobb=)

Skrevet

Så du sier med andre ord at hvis du treffer en fyr du syns er råsjarmerende og tiltrekkende, har en fin og flott personlighet, elsker å lese osv osv, og så forteller han deg at han er rørlegger, så er han plutselig ikke attraktiv for deg lenger?

Ta med deg den doktorgraden din og lek med de andre oppå sine høye hester. Håper du slår deg hardt når du en dag faller av.

Annonse

Skrevet

Typen her sluttet skolen etter endt vgs.

Nå har han snart full utdannelse innen fotball og idrett. Og det har han brukt mange år på også nå.

Selv om han ikke gikk S K O L E, så har han virkelig brukt hjernen sin og funnet på mange løsninger. Brukt mange år på å komme dit han nå er, og enda er han ikke ferdig. Med det han vil.

Men det er hans valg. Støtter han like fullt ut og så lenge han brenner for noe er det greit.

Heller å bruke livet sitt på å gjøre noe med det, enn å avslutte skolen og bli en... kassamann uten noe mer utd.

Sier ikke noe galt om dette yrket, for det må gjøres! Men det er ingen som har utdannet seg for å bli en kassadame/mann.. :)

Skrevet

Jeg er helt enig med HI, skjønner veldig godt hva hun mener, og ser ikke at det skal være noe galt i å si det heller.

Skrevet

Stakkars deg HI. Går nok glipp av mye med et sånt syn på mennesker.

Jeg har ikke høy utdannelse og har ikke tenkt å forsvare meg.

Syns faktisk det er litt trist at jeg aldri har hatt sterke ambisjoner.

Men å mene at man er mindre smart fordi man ikke brenner for lang utdannelse blir litt fjernt. Ganske mye annet viktig her i verden. + at du overhodet ikke aner folks grunner til å ikke utdanne seg. Er jo ikke bare intelligens som bestemmer. Livet har jo mange overraskelser.

Selv har jeg vært mye psykisk syk, noe som har gjort skole generelt vanskelig. Er derfor stolt over at jeg kom meg gjennom yrkesutdanning som 23 åring.

Går ann å være smart på andre måter enn å kunne noen fancy ord.

Skrevet

Herregud, det er da ikke snakk om mitt menneskesyn. Jeg sier bare at jeg ikke tenner på menn som ikke har utdannelse.. Utdanelse handler faktisk ikke bare om å være smart eller ikke smart. Det handler faktisk også om hvordan man utvikler seg i løpet av de årene man studerer.

Ser ut som mange uten utdanning ikke skjønner dette poenget.

Som sagt har jeg flere venner uten utdanning. Jeg ser ikke ned på folk med lav eller ingen utdanning, men jeg kunne nok ikke delt livet mitt med en slik mann.

Er det så galt å si hvilke preferanser man har? Preferanser i forhold til partner er ikke det samme som at man ikke liker disse menneskene eller synes de er mindre verdt.

Jeg kan f. eks også ærlig innrømme at jeg ikke tenner på mørke menn, betyr det da at jeg er rasist? Jeg tenner heller ikke på overvektige menn eller menn med blondt hår, eller menn som er lave. Det betyr ikke at jeg synes de er mindre verdt som mennesker av den grunn.

Skjerpings!!!! Dere uten utdanning er så full av komplekser at det lyser lang vei.

Skrevet

Poenget er vel heller at jeg ikke ville funnet ham sjarmerende til å begynne med...

Det er ikke vanskelig å høre på måten folk snakker på f. eks om de har utdannelse eller ikke. Det skinner også gjennom i forhold til kunnskaper, forståelse av det som skjer i verden osv.

Hvis folk kunne sett forbi kompleksene sine og heller diskutert det saken dreier seg om, hadde det vært langt mer interessant. Dette blir veldig "vi på gulvet er minst like bra som dere som har utdanning så det så".

Skrevet

Selv om du ikke tenner på mørke menn, overvektige menn og menn med liten utdannelse så har livet mange overraskelser. Man kan faktisk forelske seg i en person som ikke passer preferansene man har. Plutselig er du forelsket i en mørk, overvektig mann uten utdannelse:) Å bestemme på forhånd hvem man skal like eller ikke(i en mann), gir deg mange begrensninger synes jeg. Og måten du oppfører deg på har ingen ting med utdannelse å gjøre, men sier utrolig mye om deg. De fleste med god utdannesle greier å tenke så langt at de ikke generaliserer så til de grader, og det er jeg glad for.

Vil ikke si at dine år på skolebenken har gjort deg så utrolig smart.

Annonse

Skrevet

Du verden, du snakker om å skjære alle over en kam!

Tenk, en pen og sosialt intelligent mann kan umulig være håndverker. For håndverkerer leser ikke annet enn VG de. Ingen har lest en bok, og de vet jo hvertfall ikke hva som skjer i verden!

Ærlig talt, ser du hvor latterlig du høres ut?

Skrevet

Synd for deg, HI, at du har et så enkelt syn på menn.

Du kommer deg ikke ut mye, og ikke har du mangfoldighet i vennekretsen din, det er helt sikkert!!

Trist lesning.

Skrevet

Uten at jeg gidder å lese samtlige innlegg, så har jeg litt lyst å svare deg på noe..

Du skriver at IQ og ambisjoner henger sammen. Til å være en studert person, som skryter på deg en doktorgrad (eller holder på med en) er det litt pussig at du ikke har klart å resonnere deg frem til andre mulige grunner for manglende utdanning enn IQ.

Det er svært mye som spiller inn for de valg folk tar, både når det gjelder utdanning og i livet generelt.

forøvrig er det også litt pussig at du utelukkende ser på en akademisk utdannelse som eneste riktige vei å gå, for å fremstå som vellykket. Altså, vellykket i form av å være belest og nyhetsorientert.

I det miljøet jeg har ferdes i er det nok andre kriterier som har vært tungtveiende for å fremstå som vellykket. Utdannelse kan "alle" ta, men å ha suksess innefor teater, musikk, kunst osv trengs ingen doktorgrad fra universietet. Der er det er det personlige evner som spiller inn.

Og folk innefor disse yrkene er ikke dumme og snevre, som det du gir inntrykk av at folk uten uni.utdannelse er.

Til sist så er det vel en trøst å vite at det sikkert finnes flust med menn med samme verdisyn som deg, så du finner nok noen å dele livet ditt med, du også.

Jeg har nok ikke de samme kravene til en partner som deg, siden jeg vet at det er langt på vei andre egenskaper som skal til for at et samliv skal kunne fungere enn utdannelse. EQ spiller absolutt større rolle for meg enn IQ..

Skrevet

Min mann har ingen utdannelse, og vi er sammen. Jeg var rimelig irritert en periode, og forsøkte å få ham på skole. Men når man er vokst opp med mye penger, så er det vel kanskje ikke like enkelt for alle.

Men så har vi det godt likevell vi da, fordi han tok seg sammen og startet eget firma, og så arvet han dessuten en stor andel i et digert firma av faren sin da han døde. så nå har vi ikke akkurat problemer med økonomien :P

Snakk om flaks i uflaks eller noe.....

Skrevet

IQ utelukker ikke EQ KaMA..., faktisk henger det vel ofte sammen..

Joda, jeg vet det er mange grunner til manglende utdannelse, men i det store og det hele så har alle (eller langt de fleste) full mulighet til å ta en utdannelse med det systemet vi har i Norge i dag. Det er gratis, man får økonomisk støtte underveis osv. Hvis man virkelig ønsker å ta en utdannelse, er det ikke mange grunner for at man ikke skal greie det. Selvsagt finnes det unntak, men da har du igjen disse få unntakene som bekrefter hovedregelen osv.

Hvem har sagt at jeg er enslig? Jeg er godt gift, jeg. Når snakket jeg om å fremstå som vellykket? Jeg snakket om preferanser for en elsker og partner. Jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at man er mindre vellykket om man ikke har utdannelse. Som sagt har jeg mange venner med lav eller ingen utdannelse. En av mine aller beste venninner har 1 års sekretærutdannelse. Hun er en av de smarteste jeg kjenner.

Når dette er sagt, synes jeg forøvrig folk i kreative yrker kommer litt utenom alt dette. Jeg ser ikke på dem som hverken dumme, snevre eller lite vellykkede, tvert imot. Det er jo supert at noen lykkes med slike ting. Det er tøffere enn de fleste lange utdannelser og doktorgrader.

Uansett, jeg blir litt lei av at folk tror man automatisk er godt utstyrt med EQ om man har lav IQ, og omvendt dårlig utstyrt med EQ om man har høy IQ. Det er jo ikke sånn!! Det vet du også om du ser deg litt rundt.

Skrevet

Og der har du igjen dette med at folk uten utdannelse måler lykke i penger.. Noe så trist..

Skrevet

Det er bare tull. Som sagt, du kjenner tydeligvis ingen utenfor din snevre akademiker-vennekrets.

Skrevet

Lykke kan ikke måles i penger, men heller ikke i hvor mange år du har på universitetet... Er nok helt andre ting som spiller inn der ja! Har selv over 7 års universitetsutdannelse, og en mann som kun har artium. Aldri hatt problemer med å diskutere hverken politikk, kunst eller litteratur med han nei! Jeg tror jeg kan garantere medisineren her at jeg har langt mer peiling på den type ting enn det hun har, uten at jeg skal gå i detaljer omkring hva min bakgrunn er... Men jeg kan neppe diskutere medisin med henne. Hvilken utdanning man har er egentlig ikke så relevant dersom man ikke er innenfor samme fagfelt. Har selv vært sammen med en sivilingeniør en gang i tiden - kunne bare glemme å prøve forstå jobben hans ja... Det som er relevant er hva slags type interesser partneren har - det går f.eks., som med mannen min, ann å være interessert i historie - uten å ha studert dette på universitetet....

Skrevet

Har som sagt mange venner med lav eller ingen utdannelse.

Igjen, det er ikke mitt menneskesyn vi diskuterer her, men mine preferanser i forhold til partner.

Skrevet

Å herregud Håndverkerer og fotballspillere er jo dritsexy!!!!!

Mannen min er hådverksmann og jeg syntes han er skikkelig mandig og sexy i snekkerbuksa jeg;-)

Skrevet

Tror du har gått glipp av alle smarte snekkerene og isrettmenn jeg!

Mange som leset bøker og engasjerer seg av denne gruppen også!

Vil mye heller ha en blid, omsorgsfull, utdadvent mann som er snekker enn en kjedelig kontor type!

Uansett er det umulig å ta alle under en kam som jeg ser du gjør nå:-)

Skrevet

Nei, det ene utelukker ikke det andre, men du har jo hovedsaklig hatt fokus på at det er IQ som er det viktigste. IQ hjelper deg ganske lite i hverdagen dersom du ikke klarer å samarbeide og kommunisere.

Jeg syns også det er rart at du ikke har tatt høyde for at det er ganske mange forskjellige yrkesgrupper her i landet, som faller utenom akademisk og yrkesutdannelse.

Og at vi i Norge har et likt tilbud når det gjelder utdannelse, så er det ikke et reelt valg for mange av div grunner, som f.eks hvilken oppmuntring (eller manglende oppmuntring) i oppveksten, hvilke sosiale kår man faktisk kommer fra m.m.

Det er bare så fryktelig rart at du ikke tar hensyn til alle de momentene som spiller inn.

At du vurderer mennesker etter så snevre kriterier er bare tragisk. Du går på den måten glipp av mye verdifull erfaring og mye flotte mennesker.

Jeg tror fremdeles at jeg lærer noe av de aller fleste menneskene jeg møter. Jeg tror at alle har noe verdifullt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...