Gå til innhold

Kunne dere vært sammen med en mann uten eller med lav utdannelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har kompleksklumpene julegilde, ser jeg. Skal ikke mye til før enkelte får vridd sloggien så hardt til at blodtilstrømmingen til hjernen kuttes, tydeligvis. Er vel ikke akkurat kjettersk at HI sier at hun helst tiltrekkes av en oppegående, lesende, velorientert mann, og heller ingen oddsbombe at du finner flere lesende blant dem som faktisk har valgt å lese - dvs tatt en utdannelse utover det helt basale.

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du treffer en som utfordrer deg intellektuelt,og avslører at han er en snekker....hva da?

Skrevet

Jamen oppegående,lesende og velorienterte mennesker kan da være frisør,snekker,rørlegger,kjørelærer,omsorgsarbeider osv.Ambisjoner og intelligens går da ikke hånd i hånd?

Skrevet

Spørs kanskje på hvor langt de har kommet på "livets skole"....

Nå skal jeg vel egentlig ikke uttale meg siden jeg er godt gift med en med utdannelse. Men må egentlig si meg litt enig, er ikke særlig tiltrekkende å diskutere fotballresultater eller odds.....

Men i motsetning til deg (sett bort fra at jeg er gift) så kunne jeg godt hatt en og annen sportsmann på hylla hjemme jeg :o)

Skrevet

Det er jeg sånn delvis enig med deg i, men det er noe med referanserammene - jeg hadde gjerne hatt en snekker eller hva som helst om han leste Bakhtin og Derrida og Labov på fritida, velta seg i romaner, ikke kjøpte ikke-aviser som VG og Dagbladet, og sånn bortetter. For det er ikke yrket snekker det er noe i veien med, men jeg vil ha en som tar mine referanser. Ambisjoner i form av posisjon og penger har jeg et relativt måtelig forhold til, men ikke utsyn.

Forøvrig er det heller ikke tiltrekkende med akademikerspirer som synes det er sexy å innrømme at de aldri har sett en hammer.

Skrevet

Det kan de Honey Bee, det skjer bare ikke så ofte;-)

Annonse

Skrevet

Kunne ikke vært sammen med noen uten utdannelse, da penger faktisk spiller stor rolle her i heimen. Når det er sagt, så har både jeg og samboer "bare" yrkesskole og fagbrev. Det betyr ikke at vi er mindre intelligent enn deg, tjener dobbelt så mye som mange andre jeg kjenner med høyere utdannelse, vi følger med i verden og kan FAKTISK en goood del om ting og tang. Og personlig syns jeg det er greit at gubben også interesserer seg for verktøy, biler og diverse andre "manne-ting". Greit å ha en handyman i hus, og det tenner meg faktisk! Hadde ikke tent på en geek som snakket som en professor hele tiden og ikke hadde sosial intelligens i det hele tatt. For det forbinder jeg nemlig med de som tar høyere utdannelse, null sosial intelligens, de bruker all sin tid på lesing og studier og har ikke noe sosialt liv i det hele tatt... ;)

Skrevet

Og der torpederte du kjapt påstanden om at du er velorientert.

Skrevet

He-he, sug lut, kunne ikke sagt meg mer enig...;-)

Skrevet

Når skal folk med lav/ingen utdannelse forstå at man ikke tar utdannelse utelukkende for å tjene mye penger...? Hele tiden skal det liksom poengteres at " jeg har nesten ingen utdannelse, men tjener myyyyye mer enn de jeg kjenner med lang universitetsutdannelse" osv.

Tror dere virkelig man bare tar lang utdannelse for status og penger?

Du bare forsterker mitt inntrykk av at folk med lav/ingen utdannelse har store komplekser.

Folk med lang utdannelse er ikke nødvendigvis geeks uten et sosialt liv. Det er bare noen få som er slik, men poenget er jo at man gjerne ikke har mange venner med lang utdannelse når man ikke har det selv, så da vet man ikke det.

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til med lav utdannelse, så har jeg ingen komplekser overhodet. Det jeg skrev om geeks og null sosial intelligens var ment litt ironisk iforhold til HI sitt innlegg. Jeg har mange venner med lang utdannelse, mye pga. jobben min som krever høyskole utdannelse, men siden jeg har mye erfaring fra tidligere, er jeg kompetent i den stillingen jeg har.

Penger har masse å si, tviler på at det er mange som utdanner seg i over 7 år bare for å få en lavtlønnet jobb som man trives i. Og de fleste jobber man må ha høy utdannelse i, lønnes også deretter.

Syns bare innlegget egentlig er litt latterlig, sammenligne IQ og EQ med utdannelse... HI må gjerne poengtere så mange ganger hun vil at det er det som tenner henne/ikke tenner henne, men den røde tråden som går igjen i hele innlegget er latterlig!

Skrevet

Hvorfor har ikke de uten lang utdannelse venner med lang utdannelse??En av mine aller beste venninner har ingen utdanning og selv om jeg har høyere utdanning har vi da masse å snakke om!!!Herregud de sitter ikke akkurat og klør seg i rævva alle som ikke har tatt utdanning da!!!

Skrevet

Igjen, hvor velorientert er du egentlig hvis du tror at lange utdannelser nødvendigvis betaler seg i Norge?

Annonse

Skrevet

Ja, jeg kunne fallt for en med lav eller uten utdannelse. Så lenge det gikk an å ha en vettug samtale om livets videreverdigheter, og ellers det som foregår rundt om i verden.

Skrevet

Igjen, vi snakker nå om hva man tiltrekkes av..

Jeg har også flere venner med lav eller ingen utdannelse, men det er vel klart at man ofte får venner "på samme hylle". Like barn leker best osv..

Skrevet

Du sier stadig det jeg tenker, sug lut.

Fusckface understreker gang på gang hvor lite orientert hun er..

Skrevet

Sier du jeg ikke er velorientert fordi jeg påstår at man stort sett blir lønnet etter utdannelse? Det er for dumt...

Og mange av påstandene til HI er helt latterlig og vitner om at hun ikke er velorientert, overfladisk og ikke vet hva hun snakker om.

"Kaller det ikke utdannelse en gang, jeg, når det er på videregående nivå..." og "folk med lavere utdannelse har store komplekser." "Alle vil vel være sammen med noen som er pen?"

Hehe, så dumt, at. Førsteintrykket går som regel på utseende, men jeg vil heller være sammen med en som er mindre pen, men har en vakker personlighet. Og da spiller ikke utdannelse veldig mye rolle.

Skrevet

Du fremstår faktisk som svært lite samfunnsorientert FusckFace..

Nei, man blir ikke stort sett lønnet etter utdannelse i Norge. I den vestlige verden, vil jeg faktisk påstå at Norge er et av de landene hvor lang utdannelse betaler seg dårligst. Jeg har bodd i flere ulike land.

Det mest lønnsomme økonmisk sett, er å ta en lav yrkesrettet utdanning på videregående nivå, for så å begynne å jobbe. Ingen studielån, bra lønn (som ofte henger sammen med mye svart arbeid, men det er en annen sak..) osv.

Nei, faktisk kaller jeg det ikke utdannelse når det er på videregående nivå. Ser på det som en del av grunnskolegangen.

Er det en stor overraskelse for deg at en persons utseende har noe å si på tiltrekning mellom to kjønn eller to av samme kjønn for den saks skyld??

Skrevet

Store deler av det akademiske Norge utdannes rett inn i staten. Statsansatte er ikke akkurat lønnsvinnere. Så å påstå at man får lønn etter utdannelse faller på sin egen urimelighet. Professorlønn fra ltr 64, synes du det er lønn som fortjent? Lønn som står i forhold til utdannelse?

Skrevet

Som jeg sa, førsteinntrykket går ofte på utseende, men etterhvert blir man også kjent med PERSONEN, og da spiller ikke utseende så mye rolle lengre.

Skal ikke si hva du fremstår som...

Skrevet

Du er nå søt også da knulletryne:-)

Skrevet

Jeg er egentlig litt "rasist" mot dumme mennesker, og kan godt innrømme det. Jeg har alltid satt pris på utdannelse, og jeg trodde at håndverkere var litt dumme. Hadde masse fordommer, og måtte virkelig se hvor teit jeg hadde vært da jeg møtte mannen i mitt liv og han var rørlegger! Han er smart, ikke litt smart, men sånn super smart. Interesserer seg for mye, og kan masse om det. Vet sikkert mer om trening og ernæring enn de som studerer dette, leser ting stadig vekk, og han har ofte hjulpet meg til å finne på oppgaver og argumenter, og innvendinger mot forskningsresultater.

Jeg kan heller ikke si at han er lite ambisiøs. Han er rørlegger, tar mesterbrev nå for å starte for seg selv, også har han et annet firma ved siden av. Han jobber 7 dager i uken, og er virkelig flink i faget sitt.

Men ja, like barn leker best. Det vet alle som har lest litt sosialpsykologi. Men, det er ikke dermed sagt at en akademiker og en håndverker ikke kan være like...

Skrevet

Jeg pleide å tenke som HI da jeg var yngre, og før jeg møtte mannen i mitt liv. Jeg har 6 års universitetsutdannelse, mens han har kun videregående. Før jeg møtte han var jeg bare sammen med "likesinnede"... I min mann fant jeg en som var kreativ og kunstnerisk, tolerant, politisk engasjert, en stor humorist, samt musikalsk - ingen av disse egenskapene hadde min tidligere kjærester hatt. De var svært flinke og engasjerte i faget sitt (forholdsvis finans, økonomi og kjemi...), men når det kom til ting ut over det så var de stort sett ganske uinteressante - dvs. de var snille, greie, kjekke, smarte, sporty, men manglet det lille ekstra.... I det hele tatt noen temmelig tørre og kjedelige typer i forhold til han jeg har nå, synes jeg ;-) Selv om vi har ulikt utdanningsnivå, så kan han veldig mye om ting jeg ikke kan, og motsatt - han har en enorm kapasitet og entusiasme for mange ting. Han er i dag selvstendig næringsdrivende - og ja - du kan si at penger er hovedmålet, men enda viktigere for han er å drive med noe som er like mye en hobby som en jobb. Som en konsekvens av dette sluker han bøker omkring sitt fagfelt, bare fordi han synes det er gøy - ikke fordi det står på pensumlista, samt at han følger med i aviser og blader på alt som er. I tillegg har han en rekke hobbyer, som historie og musikk f.eks. Han er i det hele tatt svært kunnskapsrik på mange felt - han kan mer enn de fleste jeg kjenner faktisk - og vi mangler aldri noe og snakke om! En annen ting som også er positivt er at vi hele tiden kan lære av hverandre, fordi vi driver med forskjellige ting :-)

Hovedpoenget her er nok at utdanningsnivå ikke trenger å ha så mye å si - det viktigst er at man har kjemi, at man viser interesse for hverandre og hverandres jobb og hobbyer, at man deler samme humoren og har felles verdigrunnlag.

Skrevet

Jeg sier ikke at du tjener mer enn meg selv om du har høyere utdannelse.

Har man to personer i samme stilling der den ene har lavere utdannelse enn den andre, så har mest sannsynlig den med høyest utdannelse høyest lønn.

Og har man høy utdannelse, har man også flere jobber å velge mellom, derav større sjanse for høyere lønn. At du har valgt en jobb med lav lønn er ditt problem.

Skrevet

Det er utrolig fasinerende å se på hvordan du løper ned i skyttergraven og skyter vilt rundt deg, fuckface;-)

Du sier du ikke har komplekser, men alle de rettferdiggjørende og forsvarende innleggene dine tyder på det motsatte.

Vi snakker ikke om to personer i samme stilling med ulik utdannelse. Håper det ikke er en overraskelse for deg at man ikke kan få hvilken som helst stilling med såkalt realkompetanse;-)

Hvem sa at jeg hadde valgt en jobb med lav lønn? Det er sant at jeg tjener ikke all verden mens jeg tar doktorgraden, men etterpå blir det kanskje noe bedre. Men så var det dette med at det ikke nødvendigvis er lønnen som avgjør de valgene man tar..

Ser ut som pengene er det som betyr noe for deg fuckface, og at du måler suksess i penger. Tragisk for deg, men om det gjør deg lykkelig so go ahead...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...