Gå til innhold

Hjelp- skal avvenne min 10 mnd gamle gutt med mat om natta..!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt som får mme om natta. Han illskriker om vi er for trege med flaska og super i seg 220 ml i en fart, så han er tydlig sulten. Han våkner og vil ha mat 2-3 ganger pr natt og det er slitsomt både for han og oss foreldre. Dessuten må vi skifte bleie i løpet av natta for ellers renner det over. Han har fått tenner også så det er enda en grunn til å ikke gi melk om natta.

Vi har altså bestemt oss for at det er på tide med å slutte med melk om natta. Han legger seg ml 18-19 (HAN bestemmer dette, vi klarer ikke holde han våken lenger, han bare skriker, er trøtt og vil legge seg). Stort sett så er natta slik at han våkner mellom kl 22-02 og vil ha mat, våkner igjen 04.30-05.15 igjen og vil ha mat. Etter det dupper han av og er klar for ny dag ca kl 06.00. Han spiser ofte lite til kveldsmat og jeg tror det er fordi han vet at han får melk om natta igjen.

Så nå skal vi endre vanene. Men så har jeg lest her at det mange mener et f.eks 8 timer uten mat er altfor lenge, selv til så store babyer. Hvordan skal de da sove hele natta? Skal vi bare la han få melk f.eks kl 22 men ikke kl 04? Han vet jo ikke at 22 er kveld ennå men at 04 er natt..? Leste nemlig her at ei fikk skikkelig kjeft over at hun hadde latt ungene hadde skrike i to timer når hun skulle avvenne han med mat om natta, men hvis man gir etter så lærer jo barnet at bare det skriker lenge nok så får h*n det som h*n vil...

Jeg har lest en del om dette men blir forvirret over alle de rådene jeg finner. Tror det blir tøft å endre rutinene men nå MÅ vi.

Tenker at den første natta så blir han gutten min å skrike pga sult, men at han vil da lære seg at han heller må spise skikkelig kveldsmat istede for. Hjelp, er usikker og vet ikke helt hvordan jeg skal gripe dette an. Gode råd og erfaring tas i mot med takk!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At en unge på 10 mnd ikke kan gå åtte timer uten mat er bare tull. I følge min HS burde en så gammel unge være klar for å sove hele natta uten mat, forutsatt at han får nok mat på dagen så klart.

Jeg har nettopp kjørt en runde her, gutten min var rimelig kjapp til å få i seg mere melk på dagtid i stedet for på natta. Trodde det skulle bli et helvete her, men det gikk faktisk utrolig greit. For to uker siden var det pupp ca tre ganger hver natt. Nå våkner han vanligvis ikke før fem og mener han må ha litt mat. Så en klar forbedring etter bare en natt faktisk.

Tenkte også på forhånd at han nok var sulten for han spiste godt. Tok vel en times tid å roe han ned første natta, men da sov han faktisk fire! timer til etterpå:)

Bestem deg på forhånd om at nå skal det gjøres. Ta opp, trøst, og sitt der. Vær forberedt på å være trøtt!

Er i allefall helt fantastisk å få sovet noen timer i strekk igjen!!!!

Skrevet

Hvor stor er gutten din?

Vet bare at det er en sammenheng mellom god nattesøvn og at de får nok mat på dagtid.

Gutten min legger seg ca 8 og våkner igjen for mat ca halv seks. Han er stor og god, har alltid ligget høyt på vekstkurven og var tidlig til å sove hele natten.

Du skriver:

Han spiser ofte lite til kveldsmat og jeg tror det er fordi han vet at han får melk om natta igjen.

Det tror jeg er totalt feil, de kan ikke ressonere seg frem til slikt!

Tror du er i en ond sirkel der han ikke har så stor matlyst på dagen som han ellers burde hatt, fordi han har spist seg mett på natten.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd noen dager med ekstra foring på dagtid, prøv ekstramåltider og vær tålmodig slik at du klarer å dekke matbohovet hans gjennom dagen. Og det siste måltidet er jo det viktigste, at han er god og mett og har spist masse grøt.

Hvis han

Ikke tenkt:

men hvis man gir etter så lærer jo barnet at bare det skriker lenge nok så får h*n det som h*n vil...

Det kan være ganske så slemt mot et barn hvis du faktisk misforstår det og det skriker av god grunn. Og tenkt deg å skrik i 2 timer selv, da hadde du blitt sliten og ekstra sulten/tørst og frustrert.

Skrevet

Enig med anna78 om å gi han mer mat om dagen. Helsesøstra vår sa det samme til oss; kroppen må venne seg til at det er om dagen man er mett :)

Her er vi også inne i en litt vond sirkel der gullet våkner "for tidlig" for den første puppen om morran. Jeg har satt en grense på klokken fem nå (han får ingen ting før fem - fem over er ok) men må tåle en halvtimes skriking først... Vi har tatt det litt gradvis, da. Han har ikke grått i timesvis.

Har du prøvd å erstatte den første puppen med vann?

Skrevet

Vi har begynt å venne av på natta nå (7mnd), og det har gått ganske greit så lenge det er pappaen som står opp og roer henne til hun sover igjen. Men hun får fortsatt ett nattmåltid, tenkte vi skulle ta det litt gradvis. Her spiser hun også litt dårlig på dagen, antagelig fordi hun er vant til å spise på natta ja, så er derfor ikke spesielt sulten på dagtid.

Det er sikkert mange meninger om dette, men det skader jo ikke å prøve seg fram litt. Man merker jo på sitt eget barn om h*n gråter sårt av sult eller bare er sinna fordi h*n ikke får det som h*n pleier. Følg mors- og farshjertene deres - enten går det over all forventning, eller så går det ikke, og da får dere bare ta tiden til hjelp og konsentrere dere om å få i han mer mat på dagen.

Skrevet

HI her.

Er usikker på hvor mye han veier nå og hvor lang han er men han er en god og rund.

HS sa til meg at jeg ikke måtte gi etter om jeg først hadde bestemt meg for å avvenne han på natta for da ble det enda vanskeligere neste gang. Men tror nok at jeg må se det litt an ja. Synes i grunnen at 2 timer er lenge å la han gråte men får se det an på type gråt osv.

Takk for gode råd og synspunkter til dere som har svart meg!

Skrevet

Jeg sluttet med ammingen da lillemor var 10 mnd gammel, nettopp pga at hun absolutt skulle ha mat på natta og ikke slo seg til ro med vann. Jeg skulle da begynne å jobbe og vi var bare nødt til å kutte ut nattamminga hvis jeg skulle fungere resten av dagen. Så jeg reiste bort ei langhelg og det var faktisk det som skulle til. Noen netter på forhånd lå jeg på gjesterommet slik at pappan tok henne når hun våknet slik at ikke forandringen ble så veldig stor.

Du må sørge for at han får i seg masse mat på dagen. Og slit han litt ut på dagtid med aktiviteter og slikt. Han er 10 mnd så nå skjønner han hvis dere setter litt hardt mot hardt. Og av og til er det det som må til selv om det er lite festlig mens det står på. Vi har måttet tåle litt skriking men hun skjønte fort at det ikke var noen vits og la seg ned igjen og sovnet. Og ligger han ikke på eget rom så er det lurt å flytte han nå.

Skrevet

Man blir jo ofte sulten etter man har bada så kanskje et langt bad før leggetid kunne vært noe slik at han blir kjempe sulten og spiser masse etterpå

Skrevet

Hei!

Vi har en gutt som også var glad i å spise om natta. Vi har nå i helga avvent han med nattmat og det gikk MYE bedre enn forventet. Han er bare 5 mnd, men spiser grøt morgen og kveld, middag og fruktmos så jeg vet han får i seg nok mat. Vi begynte tidlig med fast føde siden han var veldig lite interessert i melk annet enn på natta. De siste ukene nå har han blitt veldig urolig om natta. Vi bestemte oss for å legge han på eget rom og prøve å kutte nattmaten.

Første natta våknet han kl 01.30 og kl 04.30. Han holdt det gående en times tid begge gangene. Satt ved senga, holdt han i hånda og gav smokk og vann når det passet seg sånn. Tilslutt sov han til kl 07. Andre natta bestemte vi oss for å ikke sitte ved senga, for å ikke gjøre han avhengig av det. Han våknet kl 03.00. Gikk inn gav vann og smokk og gikk ut igjen. Gikk inn igjen etter 2-3 minutter og gav smokken, og etter en halvtime så sov han og våknet 06.30. Og i natt som var, tredje natt, var vi bare innom med smokken kl 04.30 og han sov til kl 06.30.

Dette har gått over all forventning. Trodde han nesten skulle sulte ihjel jeg uten mat om natta siden han kunne spise to flasker med 180 ml hver natt, men han har faktisk ikke vært mer sulten om morran enn vanlig.

Hvis natta i natt også går like bra innser jeg selvfølgelig at vi har vært veldig heldige, men jeg synes uansett at disse nettene har gått veldig bra og jeg er ikke akkurat glad i eller flink til å la han ligge å skrike alene.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...