Gå til innhold

Anbefales det at 8-9 mnd. babyer skal drikke ca 500 ml i døgnet? Teller grøten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For det er jo melk i grøt også.

Gutten min drikker for tiden ikke så mye melk som 500 ml i døgnet, men han elsker grøt da. Spiser ofte dobbel porsjon både til lunsj og kvelds.

Skal snart til hs, så tenkte snakke med henne om dette.

Hva tror dere, jenter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det anbefales ca 500 ml i døgnet, og melk fra grøten teller. Min sønn drikker heller ikke så mye melk fortiden, drikker av og til litt under 500 ml. Han er 7 mnd. Det som er aller viktigst nå er å få i barnet jern, og det får de jo gjennom grøten.

Skrevet

Min helsesøster sa det va anbefalt at babyen (min er 9 mnd) drakk 6 dl melk i døgnet! Da kommer altså vann og juice o.l i tillegg.. Han får fortsatt pupp, men jeg vet jo ikke hvor mye han drikker hver gang.

Bra at grøten teller, da! :)

Fortell hva helsesøsteren din sa, da, Alba33, når du har vært der!? :)

Skrevet

Mener dere at grøten teller selv om man velger sånn grøt som blandes med vann? Ble litt forvirra her.. Har selv en jente på 8 mnd, og jeg kan aldri tenke meg at hun får i seg 500 ml morsmelk i døgnet! Men hun spiser 4 gode måltider, drikker vann og får pupp 3 ganger i døgnet ca. Har ikke tenkt på at det kanskje blir for lite melk....??

Skrevet

Det er melk i grøten selv om den skal blandes med vann. Sjekk innholdsfortegnelsen på pakken, så er du sikker :)

Skrevet

Man får nok forskjellige svar fra forskjellige helsesøstere, men der jeg jobbet før permisjonen gikk vi ut fra at ca 5 dl skal holde. Men noen dager spiser barnet mer og ander dager mindre.

Skrevet

Jeg derimot fikk beskjed om at ungen drikker det den trenger. Jenta mi slutta å drikke mme da hun var litt over 7 mnd, så en periode drakk hun kun vann. Jeg ble jo bekymra for at hun ikke fikk nok, selv om jeg tilbyr ofte. Men jeg fikk til svar at vi må huske alt de spiser i løpet av en dag, er jo væske i det. Og ettersom jeg gir vann i løpet av dagen, så skulle jeg føle meg trygg på at hun fikk nok. Det er ingen fasit på hvor mye de trenger, fordi vi er forskjellige. Er jo ikke alle vi voksne som drikker mye heller.

Så lenge de får tilbud om væske, så går det nok bra:) Jenta mi drikker fortsatt ikke store mengder, men tydligvis nok for henne:)

Skrevet

Arina & prinsesse Mina: Det var veldig rart at du fikk denne beskjeden på helsestasjonen? Å slutte med melk når barna er 7 mnd er da altfor tidlig??

Skrevet

Takk for svar!

ifie:

Skal komme med tilbakemld på hva hs sier neste mandag.

Minn meg på det hvis jeg skulle glemme det :)

I og med at han spiser såpass mye grøt, så vil jeg tro han får i seg det han trenger. Jern får han nok av i og med at han får 2 ml flytende jern hver dag( pga han ble født for tidlig).

En annen ting man visstnok kan se etter om barna får nok væske, er om bleiene er tunge. Det er lillegutt sine.

Ja,ja alt man må undre på :)

Skrevet

Det var ikke jeg som kutta ut mme med vilje da;) Jeg måtte bare kutte ut fordi snuppa mi begynte å kaste opp hver gang hun fikk mme. Slik at hver dag kom frokosten i retur. Så da hun ble 8 mnd hadde hun helt kutta ut mme, og jeg gikk over til kumelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...