Kludrepluten Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Jeg kunne tenkt meg til å bake brød selv. Men vi er en stor familie så det går mange brød i uka. Noen som har oppskrift på godt sunt brød? Form eller ikke form? Hvordan gjør dere det når der baker flere brød på en dag. Jeg trenger litt veiledning til hvordan jeg skal legge opp bakedagen min. Hvor mye deig lager du av gangen? Hever noe når du steker det andre? Jeg har ikke varmluftsovn, så får bare stekt 1 brett av gangen, men det går vel greit med 2 brød på brettet? HJEEEEEEEEEEEEEEEEELP
lenej :o) Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 baker 4 brød i ei langpanne da. baker ca 1 gang i uka.
Gjest dagdrømmer Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er ingen bakeekspert, brød blir aldri bra så jeg ender gjerne opp med rundstykker. Men foreldrene mine baker alltid tre brød av gangen, i form. De blir i alle fall gode;) Men innholdet har jeg ingen formening om, dessverre. Lykkes ikke helt så mine råd der vil du ikke ha=)
Sjokoladekaka Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Eg bakar 3 brød i form i slengen, det går akkurat inn i ovnen:) har ikkje fast oppskrift, men sånn ca: 1,5 kg kveitemjøl+ grovt mjøl av ønska sort = nesten 2 kg (Kan gjerne bytast ut med speltmjøl) litt kruskakli litt havregryn linfrø solsikkefrø 1,5-2 pk tørrgjær 2 ts salt 2 ts sukker smør og vatn(ca 37-40 grader) til ei passelig deig.... Elt godt. La dette heve i bollen i ca 1-1,5 timar, form brøda i formene, og la etterheve i 1/2 til 1 time. steik på nederste rille. 200 grader i ca 1 time og 15 minutt:) hehe... sånn er det med heimebaking, ein finn litt på oppskrift sjølv, og har ikkje talfesta oppskrift:)
Mikkemafian Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Hei... Jeg er ingen ekspert på gjærbakst, men har kommet meg veldig i det siste!! Oppskrift på havrebrød: 400 gram havregryn 400 gram hvetemel 400 gram samalt fin hvete 1 liter skummetmelk 50 g gjær 3 ss olje 1,5 ts salt 2 ss sirup, kan sløyfes men bli knallgodt med:) Fingervarm melk, bland gjæren ut i litt av melken. Bland i resten av melken, olje og sirup. Mix alt det tørre i bakebollen, arbeid inn væsken, elt godt. Jeg bruker kjøkkenmaskin i 5 min. Heve i min 40 minutter, gjerne foran peisen med full fyr, da vokser de som bare det!!! Legg i former (2 stk) etterheve i min 40 min. (Starter da på deig nr 2.) Stekes på 200 grader i ca 1 time. Avkjøl på rist. Når de er ferdig stekt er neste deigen klar til å gå inn i ovnen, sånn ca...
Kludrepluten Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Takk for masse hjelp og oppskrifter. Da kan jeg altså bake 3 brød i ovenen på en gang. Det hjelper jo masse. Da kan jeg jo fint bake 6 brød på en dag. Men fryse eller ikke? Vi bruker ca 1. brød om dagen, noen ganger mer. Kan jeg fryse 3 kanskje? Eller vil de falle fra hverandre når jeg skjærer i dem etter de er tint? Kom gjerne med flere råd eller oppskrifter.
Sjefsmegga Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er en lat husmor på bakefronten...men baker sånne ferdig blandinger i ny og ned..veldig lettvint....baker da 3-4 brød på et brett...
meg & to små vampyrer Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg baker rundstykker. Bruker kulturmelk og varmt vann (til riktig remp sammen) Gjær Finnhakka nøtter etter ønske (valnøtter, pistasj, cashew e.a.) havrekli finhakka solsikkekjerner finhakka linfrø Sammalt speltmel hvetemel salt Har ikke mål, tar det på følelsen, men de blir saftige og gode og hever som et uvær:)
Sjokoladekaka Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Det går veldig fint å fryse. Vi brukar berre 1/2 brød om dagen:)
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Ta vann på brødet, skorpen, før de fryses, så henger de sammen når de kommer opp av fryseren
Blopp1 Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 start med å bruke av disse ferdige brødmjølpakkene du!! Når du synes du har teken på dem,kan du begynne å mixe mjølsorter selv....!! Disse ferdige brødmjølpakkene er faktisk veldig gode. Jeg bruker å kjøpe ei pk med feks kornbrød og ei pk havrebrød,og blander de to....!!! Jeg bruker fersk gjær,litt olje og litt sirup;-))))))))))))). Får 3 brød av 2 pk med mjøl
Gjest mphs Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Vi har funnet ut at vi liker best de ferdige pakkene med solsikkebrød. Bruker to pk.solsikkebrød, 2 pk fersk gjær og lager 3 brød av det. Har de i former , hever ca. 45 min og steker 45 min på 200 grader. Når jeg setter inn brødene i ovner lager jeg en ny runde deig og når de første brødene er ferdigstekt er de andre ferdig hevet og klar for ovnen. Har da 6 brødformer med slippbelegg. Hvert brød koster da ca.12 kr og er veldig gode og grove. Laget faktisk 15 brød nå på lørdag:o) Holder på å fylle opp fryseret til etter fødsel.
Sånn kan det gå Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Her har vi ingen "bakedager", men det går en del flere brød her hos oss enn dere, så vi baker 4 store brød (1 1/2 -2 liter væske) minst 5-6 dager i uka. Vi baker dem i form. Det er akkurat plass for det i vår ovn. Vi har ingen oppskrift, men slenger bare oppi div. ;-)
trønderbærta :) Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 baker 8 brød i gangen. steker 4 og 4 på langpanne. de er kjempe goe:)
Kludrepluten Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 3. mars 2008 Takk for kjempemange gode tips. Det med å blande to ferdigblandinger hørtes jo lurt ut! Det skal prøves. Da blir det jo litt eget likevel, selv om det nesten er litt juks Flere oppskrifter tar jeg gjerne imot. Tenkte å spare på linken til tråden her. Bakedag skal jeg ha på onsdag! Da blir familien glad. Det er jo så godt med nybakt brød. Det med vann på brødet før frysing var lurt. Men har jeg vann på toppen eller på hele brødet tro? Noen som vet det?
Mikkemafian Skrevet 3. mars 2008 #16 Skrevet 3. mars 2008 Vann på toppen. Du kan også fryse brødene før de blir helt kalde. Da blir de mindre tørre og smulete i tillegg til at skorpen sitter bedre på... Del dem i to, det hjelper også på skorpeløsning...
Kludrepluten Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 3. mars 2008 Takk Trilletralle. Det skal jeg prøve! Det hørtes lurt ut. Gleder meg nesten til onsdag jeg nå altså
trønderbærta :) Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 4 kg hvetemel 1 kg flerkornbrød 3pk tørr gjær cruskakli (passe mye!) 3-4 ss sirup (lys) 150g smør litt salt 3l lunket vann bland alt det tørre sammen, ha i vann, sirup og smør, bland godt. la det heve i ca 2 timer, bak ut halve deigen (4brød) la de etter heve ca 30 min.smør med smørfeit oppå brødene før steking. stekes på 200 grader ca 1 time +- når de fire første står i ovn pleier jeg og bake ut resten å la de etterheve til de første er ferdig stekt. velbekomme!!
Du og jeg og vi fire Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 Her er brødene mine, blir alltid vellykket! Baker mine i kjøkkenmaskin! 1 pk ¨dansk rugbrød 1 pk matpakkebrød ca 4 dl hvetemel 2 pk tørgjær 15 dl lunken vann hev Baker ut i 4 brød og legger de i form. Hever litt slik at det blir en liten hvelv over kanten på brødformen. De gangene jeg har etterhevet for mye blir de ryene. Steker på 200 grader i ca 1 time.
skorpion-74 Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 Min brødoppskrift: 2 dl havregryn 7 dl sammalt hvete-grov 2 dl sammalt rug - grov 2 dl solsikkekjerner 4-5 ss linfrø 1,5 pk tørrgjær 1 ts salt Bland dette i en bakebolle. Varm opp 1,4 l vann til litt over 37 grader. Ha i hvetemel til deigen blir passe tykk. Hev i 50 min. Bak ut 3 brød som settes i former. Etterhev i 30 min. Stekes på rist midt i ovnen på litt over 200 grader i 50-55 min. Når du ar tatt de ut av ovnen avkjøler du de på rist. Pensle toppen av brødene med vann. Når jeg legger brødene i ovnen til steking, lager jeg en ny deig, som da er ferdighevet når de første brødene er ferdigstekte, og jeg kan da bruke formene igjen.. Uansett hvilken oppskrift du bruker, lykke til med brødbaksten!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå