Gå til innhold

Råd mot overtrøtthet?? (3,5 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn blir så fryktelig overtrøtt om kvelden.

Prøver å legge han tidlig (19 - 20), men han rekker alltid å bli overtrøtt før vi er ferdige med alt som må gjøres før han skal sove.

Han bades annenhver kveld, får pupp og flaske med ekstra mm, og så skal han sove.

Så lenge han er normalt trøtt og mett og fornøyd klarer han å sovne fint i sin egen seng, men når han er overtrøtt blir han helt hysterisk med det samme vi nærmer oss soverommet. Noen ganger går det an å puppe han i søvn (men har ikke lyst til å legge han til denne uvanen heller), mens andre ganger er han så hysterisk at han ikke tar pupp engang.

Aner ikke hva jeg skal gjøre.

Ender med at det tar 2 timer å legge han...

hadde vi planer om at han skulle legges rundt 19.30 sovner han først 21-30-..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger han kanskje mer søvn på dagtid?

Vi sliter forresten med det samme, og JA, hun trener mer søvn på dagtid. Men får henne ikke til å sove mer på dagen. Så da er vi like langt....

Skrevet

Min blir fryktelig overtrøtt hvis han ikke får seg en liten havtime sånn i halv-seks tida. Hvis vi får det til (og det er ikke alltid), så legger han seg greit sånn i åtte-tiden.

I tillegg sover han (ideelt) to timer om formiddagen og ca 1 time om ettermiddagen (han er 4 mnd).

Skrevet

Jenta vår sover myyye, og blir ekstremt overtrøtt og grinete om hun ikke får disse "duppene" sine. Hun våkner ca 08:30, er våken i 1 time, sover i 3 timer, våken i 1 time, sover i 2-3 timer, og dupper til rundt klokka 19, men så er hun lys våken igjen etter kort tid, og sovner for natta rundt klokka 22.00. Jeg skulle gjerne ha lagt henne for natta mye tidligere, men det funker ikke at hun ikke får sove på denne måten på dagen, for da blir hun ekstremt forbanna og ingenting funker.. Blir søvnen hennes forstyrret slik at hun våkner før hun er ferdig, skjer det samme og hele dagen er så og si ødelagt.

Så rådet mitt er som de andre sier; mer søvn på dagtid. Straks du ser tretthetstegn(pjusker øret/håret, gjesper, sutrer) legg barnet ned så barnet får sove. Tar jeg jenta vår med en gang slipper vi mye skrik og skrål.

Skrevet

Hun er forresten snart 3,5 mnd

Skrevet

Han har nettopp hatt en periode hvor han har hatt veldig vanskelig for å sove om dagen. Noen dager har han gjerne bare sovet formiddagsluren på 45 min, og that's it!!

Han klarer rett og slett ikke å sovne...

Men nå de siste dagene har vi fåt han til å sove en god del om dagen også, så kanskje vi rett og slett skal se det an noen dager og se om det blir noe bedre nå...

HI

Skrevet

Du sier han alltid rekker å bli overtrøtt før dere blir ferdige med alt som skal gjøres. Hva med å starte på kveldsstellet litt tidligere? Da gutten vår var så liten pleide vi å stelle klart for kvelden før vi så at han ble trøtt. Deretter tok vi han ned i stua igjen og lekte litt mere med han. Det øyeblikket vi så at han ble trøtt bar det rett i seng. Da la han seg stortsett rett ned for å sove.

Nå er han seks og en halv måned, grensa mellom trøtt og overtrøtt er ikke riktig så hårfin lengre. Derfor har vi begynnt stell og så rett i seng når vi ser han blir trøtt.

Skrevet

Vi får prøve det, starte kveldsstellet enda tidligere...

Virker som om han liksom hopper over det "trøtt-stadiet". Går rett fra å være våken til å bli overtrøtt...

Og så tror jeg han har blitt litt avhengig av mammaen sin, fordi pappaen har vært borte i 1 mnd. Så når pappaen nå er kommet hjem igjen ble ting plutselig litt annerledes i huset...

HI

Skrevet

Heisann ;)

Har dårlig erfaring med å "overstyre" barnets behov. Har en sønn på 4 måneder og han spiser og sover når HAN har lyst. Han sitter MYE på fanget og pupper ofte i løpet av dagen. Han sovner for det meste på puppen og det er helt greit. Du får ikke skjemt bort et spebarn under 6 måneder. De trenger akkurat som sjimpanser og andre dyr å være nær til mors/fars kropp for å opparbeide seg trygghet. Et spebarn skal ikke ligge å gråte alene mer enn 3 minutter for når de gråter når de er så små er det fordi de har behov for nærhet, kos, mat, varme osv.

Min eldste sønn er 19 år. Han tok jeg opp med en gang han gråt og min mor sa han ble bortskjemt - men jeg fikk verdens tryggeste sønn. Han var proppfull av selvtillit og trygg på seg selv veldig tidlig. Så jeg kjører samme løpet denne gangen. Før han er 6 måneder får han pupp og kos så lenge og ofte han vil. Søvnmønsteret er det ikke så mye styr på, men han sover en lang blund på dagen og noen små. På dagen sover han i dypvogna i stua eller kjøkkenet (der jeg er). På natten i seng ved siden av vår seng. Det fungerer veldig fint for da ser han at vi er der sammen med han.

Men vi tar et bad i 19 tiden for å starte "natten". Men det hender at han sovner både åtte ti og tolv. Regner med at dette blir mer reguert når han begynner med grøt og mat...men vi får se. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...