4pårad Skrevet 3. mars 2008 #1 Del Skrevet 3. mars 2008 Har snakket med Lånekassa idag og skriver litt om infoen jeg fikk her, sikkert fler som lurer på noe av det samme. Det står en del på Lånekassa sine sider også, tar ikke med det her. Søk studieplass på vanlig måte. Når plassen er mottatt søkes det permisjon, og etter fødsel søkes det om fødselsstipend. Om man har termin iløpet av sommeren har ikke det noe å si så lenge man har vært student i forkant. Jeg har termin i august og får ikke startet studieåret men det har ikke noe å si. Fra fødsel regnes det tre uker tilbake, siden jeg var 50% student ifjor får jeg 50% fødselsstipend for de første ukene, og 100% for alt som gjelder neste studieår. Fødselsstipend har ikke tilbakevirkende kraft - det vil si: Om man etter endt permisjon ikke ønsker å gå tilbake til studiene endres ikke stipendet til lån. Det har man mottatt og ferdig med det.--> Om jeg melder meg opp til videre studier og tar permisjon fra det trenger jeg ikke begynne på det om jeg etter permisjonen har endret syn og heller ønsker å være hjemme videre eller gå ut i jobb. Så lenge man mottar fødselsstipend kan ikke far ta imot foreldrepenger. Han kan ta fedrekvota på 6 uker men ikke noe mer. Forsørgertillegg kan man få om samboer/ektefelle ikke tjener over en viss sum. For ett barn er summen i overkant av 22 000,-, for 4 barn er det overkant av 29 000,-. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137029540-litt-info-fra-l%C3%A5nekassa/
Totettitett Skrevet 5. mars 2008 #2 Del Skrevet 5. mars 2008 "Så lenge man mottar fødselsstipend kan ikke far ta imot foreldrepenger. Han kan ta fedrekvota på 6 uker men ikke noe mer." Men: dersom far tar fleksibelt uttak av fødselspenger, så får dere begge deler! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137029540-litt-info-fra-l%C3%A5nekassa/#findComment-137056898
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå