Gå til innhold

Klarer dere å holde et ordentlig ryddig og rent hjem...når dere har en baby i huset? Trenger litt praktiske råd her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får ikke gjort noe sammenhengende i huset med en 7 mnd gammel baby. Når han sover prøver jeg å slappe av selv fordi jeg er så sliten. Må jo ha det litt rent og ryddig, også pga babyen.

Derfor lurer jeg på om jeg har for høye forventninger ang. dette, derfor lurer jeg på hvor dere ligger lista? Ev. noen praktiske råd tas i mot med takk.

NB: Alene om omsrogen, så jeg kan ikke svinge en mann i huset til å gjøre noe :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror vi kvinnfolka tenker litt for mye ¨på å holde huset reint og ryddig.. Selv er jeg iallefall veldig "ryddig", og liker å ha det pent rundt meg.. Får ikke gjort så mye når han er våken, men når han sover på dagen så får jeg gjort en del. Med katt og hund i hus må jeg støvsuge stort sett hver dag. Helt sikkert ikke nødvendig, men syns det er greit tilfelle det kommer besøk.

Tar oppryddinga stort sett når han har lagt seg, eller sambisen gjør det mens jeg driver med sønnen eller omvendt. Ikke så lett når man ikke har noen til å hjelpe seg. Men du MÅ ikke ha det prikkfritt.. Tror ikke folk reagerer på litt rot når man har barn..

Gjør det når du orker, og ta små sjauer når babyen din sover;)

Skrevet

Ikke så lett det der nei, spesielt siden du er alene også i tillegg. Men man kan dessverre ikke forvente at man får gjort så mye sammenhengende med en baby rundt seg. Får heller ikke gjort så mye på dagtid her, da han sover lite på dagtid. Men jeg pleier og rydde, tørke støv, vaske klær mens han leker på golvet eller er sammen med meg. Støvsuging og golv vask tar vi om kvelden.

Ikke alltid vi får gjort så mye og jeg har innsett at man er nødt til å senke krava litt. Men det er jo selvgølgelig greit at golvene er sånn nogenlunde siden de leker på golvet hele dagen.

Hvordan er det for deg og få litt avlastning/at noen kan passe litt på babyen, mens du ordner litt?

Masse lykke til

Skrevet

Ja det må tas når babyen har lagt seg for kvelden...har ikke sjans å få gjort noe sånt på dagtid..kanskje litt støvtørking bare.

Ikke ha altfor høye forventniger, det er tross alt bedre at du bruker energien din på babyen din. :)

Skrevet

Tror bare man må senke skuldrene og slå seg til ro med at man ikke rekker alt med baby i huset. Her gikk det sånn noenlunde med 1 barn, men nå som det er 2 ser det ikke ut til tider....:-( Kjenner jeg ofte blir frustrert for jeg bruker endel energi på husarbeid, men en liten stund etter husvasken ser det ikke ut igjen. Så¨jeg prøver å si til meg selv at man må overse litt hybelkaniner til tider. Du sier at du må ha det rent og ryddig pga babyen, men husk det er ikke bra å ha det for sterilt heller :-) Du har det sikkert bra nok! Så tar man heller noen skippertak innimellom. Her tar jeg badet ganske ofte, så støvsuger jeg heller resten noen ganger

Skrevet

Her har vi løst det med å ha vaskehjelp en gang i uka, og ellers står støvsugeren konstant lett tilgjengelig, og kluten likeså... Og så får heller et par hybelkaniner leve livet sitt dersom jeg ikke har tid til å svinge støvsugeren rundt før hun som vasker kommer til oss igjen. For her går all tiden bort i klesvask og rydding av kjøkkenet når ikke gullgutten skal ha full oppmerksomhet... :-)

Ellers har vi begynt å prioritere det gode liv... turer, besøk hos venner, cafebesøk og andre koselige ting! :-) Det er så viktig å nyte tiden NÅ!!! ... og nå, og nå, og nå... :-)

Skrevet

Å tørke støv er en ting. Men da blir det jo ikke rent. baktereier osv. forsvinner ikke da. Våre foreldre og besteforeldre ser LETT om vi ikke vasker og bare støvsuger gulvene;)

Jeg prøver å vaske gulvene to ganger i uken. Det er jo fort gjort. Bruker ikke vaskebøtte da jeg synes det er uhygenisk. Dyppe en fille nedi skittent vann liksom. Da må en i så fall bytte vann 100ganger!

Så jeg bare vasker og skyller, vasker og skyller. Da blir det RENT.

Men, ingen forventer strøkent hus, men dette er for egen velvære :-)

Skrevet

Litt støv og bakterier har de små bare godt av, det er vanligere i Norge i dag at de utsettes for for lite støv enn for mye. Jeg er sikker på at du har det ryddig nok! Senk kravene, og bruk energi på babyen og annet som gir deg mer energi.

Dersom du ikke har mye tepper og sånn er en swifferkost eller lignende raskt å fare over golvet med, den tar støvet og med en spray tar den mange flekker og.

De felste av mine venner som har barn sier de senket lista mye raskt når de fikk barna :) tror det er helt vanlig.

Skrevet

Tenkte bare å si at du kan kikke innom flylady.com der fikk jeg litt inspirasjon til å drive med husarbeid =:)

Skrevet

Jeg har begynt med å ha litt system i ting, da blir det lettere å rydde. Feks så har lillegutt en lekekasse her i stua, og på kvelden etter han er lagt, rydder jeg sammen alle lekene, legger til side treningsmatte og babygym osv.. Har også mine håndarbeidgreier i en verktøykasse fra biltema osv.. Da blir det enklere å få unda ting som ligger, og veeldig fort gjort å vaske over gulv og andre flater :)

Skrevet

Hehe, flylady.net var genialt!! Takk for tips!

Jeg syns vi har begynt å få ganske gode rutiner her hjemme nå. Jeg har en lekematte på badet, på vaskerommet, kjøkkenet og i gangen (og selvfølgelig på stua), sånn at lillegutt er med meg uansett hvor i huset jeg holder på.

Og Mei Tai'en hadde jeg ikke klart meg uten, den sitter han i når jeg støvsuger! Det er faktisk artig å støvsuge med en liten mann på ryggen som følger med! :)

Stua har blitt rensket for unødig rot, sånn at det er kjempelett å støvsuge og dra moppen over. Jeg støvsuger ALLE flater, mye lettere enn å tørke støv.

Tips: invester i en profesjonell mopp. En stor og stødig mopp gjør vasking mye enklere (Jif-moppen har jeg kasta).

Kjøp plastkurver og en stor lekekasse til å ha leker og andre babyting oppi.

Oi, nå tar jeg helt av. Husarbeid har blitt en liten besettelse hos meg, fordi vi holdt på å drukne i hybelkaniner i høst! Men et rent hus er ikke det viktigste i livet!! Kos dere bare!

Skrevet

Jeg passer på å holde gulvene rene, støvsuger dem om morran og vasker dem en gang i uka ellers (hvis det ikke er behov for mere.), bare så det ikke er noe på gulvene som jenta mi kan putte i munnen. For ho spiser allt ho finner på gulvene, om det er møkk eller støv eller en kjeksbit som er mistet der er ikke så nøye.

Ellers får jeg satt på en vaskemaskin hver/annen hver dag etter behov og da må jo klærne henges opp og brettes sammen/legges bort også.

Tar også oppvaska stort sett hver dag.

Andre ting som å tørke støv tas etter behov og mulighet.

Nå har jeg en mann som kan ta noe også da hvis jeg er sliten eller ta seg av snuppa mens jeg gjør ting.

Men stort sett er ho veldig fornøyd med å leke på gulvet alene i 30-45 minutter om gangen, så da gir det mulighet til å gjøre ting inimellom.

Ellers stresser jeg ikke med å få det gjort. Har jeg ikke tid fordi jenta mi krever masse så får heller leiligheten være litt rotete.

Skrevet

Vi prøver å holde det ryddig - da synes jeg det også er mye lettere å vaske. Så kjedelig hvis man må bruke lang tid på å rydde først.

Fint å finne en fast plass for ting, så det blir lettere å rydde.

Passe på å ta med seg noe når man forlater et rom, f.eks ta med seg en skitten kaffekopp når man går fra stua til kjøkkenet eller en genser på kjøkkenet når man skal inn i soverommet.

Gullet sov nettopp en halvtime og da vasket jeg kjøkkengulvet og badet.

Men generellt har vi senket kravene noe.

Sambo er opptatt av å ha de ryddig, men ser ikke så godt hybelkaninene, de irriterer meg mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...