Gå til innhold

Krav på å jobbe kun 80% etter permisjonen- stemmer det?? HASTER!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt at arbeidsgiver er forpliktet til å la deg jobbe kun 80% i året etter permisjonen eller noe sånt.

Er det sant?

Skal begynne å jobbe idag og vil gjerne jobbe 80%, men må vite 100% at det stemmer før jeg snakker med sjefen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også på...

Jeg har ikke barnehageplass før til høsten, så jeg vil veldig gjerne jobbe 80% frem til høsten. Men gruer litt for å spørre i tilfelle de setter seg helt på bakbeina.

Hvor kan vi lete etter denne infoen da tro?

Skrevet

Her kan dere lese om det:

http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/faktaside/vis.html?tid=28158

Man har altså ikke krav på redusert arbeidstid, men arbeidsgiver kan ikke bare avslå fordi han har lyst, det må være en vesentlig ulempe for bedriften. Det er vanskelig å si noe konkret om hva vesentlig ulempe er, men leser dere informasjonen i linker er dere hvertfall kjent med regelverket:)

Skrevet

hm interessant, visste ikke dette. Vet dere hvordan det er viss man skal søke ny jobb? (Håper å begynne i ny jobb etter permisjonen). Kan de la være å ansette deg pga at du ønsker redusert arbeidstid?

Skrevet

Så klart de kan la være å ansette deg. Om du søker på en jobb som er 100% og sier du kun vil jobbe 80% er det jo ikke sikkert de er intresert. Men kan jo være heldig å få den om du er er god søker.

Skrevet

Jo men tenkte på at viss man f.eks er gravid har de ikke lov til å legge vekt på det når de skal ansette. Tenkte kanskje det var det samme her, siden det er en rett man har. Elles kan man jo bare la være å si det, og så si det etter at man har fått jobben....

Skrevet

En tidligere kollega av meg søkte ny 100% jobb, og når hun hadde fått den søkte hun redusert stilling, med 20%. Dette var kontorjobb i staten, så hun fikk innvilget. Man gjør det man må gjøre;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...