blir gal Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 hva skal en 17-18 åring med barn?det har blitt så lettvint.penger fra lånekassa og allt.akkurat som det er populært å være gravid,gå rundt med stor mage.det er vell fordi dere ser andre som er gravide.og da vil dere også være det.hvorfor så hast?jeg er 24.25 når min første kommer.og jeg føler meg ung.ikke gammel jeg.kunne venta et par år til også.føler meg snart gammel jeg.når jeg ser så mange mye yngre enn meg,er gravide.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Forstår hva du mener når du sier det virker som om det er blitt populært. Har ikke merket noe til dette blant venner og bekjente, men hørt flere venninner som har påpekt det. Forstår ikke opplegget! Men, ja, hva skal en 17-18 åring med barn? Noen synes vel de er søte og bare mååå ha en yndig liten "skapning" de kan kose med, mens andre, som meg selv og min kjære, føler oss rett og slett klar og gleder oss til å ta fatt på det kapittelet i livet vårt. Men først er det noen brikker som skal falle på plass. Går alt etter planene blir jeg mamma etter fyllte 20 år, han 21. Vi har da vært sammen i 5 år, bor sammen, er forlovet og sist, men ikke minst, elsker hverandre. Er det fælt i dine øyne, eller må en være 17-18 for at det skal være noe å stusse på? Har ei i klassen (2 år yngre) som nå har 3 forskjellige personer (!!!) hun ligger med for å prøve å bli gravid. Hun jobber seg faktisk gjennom lista med kompiser for å finne passende gutter hun kan "bruke". Mhm... Jeg synes ikke hun virker moden og reflektert nokk til å få et barn riktig enda. Selv om en vokser inn i rollen så har enkelte neimen ikke mye vondt av å vente litt. Uansett, blir feil å gå etter kun alder.. Situasjonene kan jo være så utrolig forskjellig!
Katharina88*Angelica08 Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Der kom alvospreken fra miss perfekt ja! *RisterNokEnGangPåHueAvDeg* Tror du noen virkelig gidder å bry seg om den lille moral prekenen din? Dessuten tror du virkelig ALLE PLANLEGGER og blir gravide? I mitt tilfellle NEI! Herregud! Men ja jeg blei gravid, og jeg ville vel for faen ikke drepe mitt eget barn fordet?! jeg har opplevd det jeg trenger i livet mitt jeg.. Jeg har utdannelse, bodd et år i utlandet og lever av den jobben jeg ønsker og leve av! Herregud! Sånne innlegg er idiotiske! Folk er i forskjellige situasjoner vettu..
Mamma mjaua Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 tror du at man får så godt betalt av lånekassa når man er gravid? og tror du virkelig det er populært å være gravid? hahahaha. du er virkelig morsom.selvfølgelig er det mange som er yngre enn deg som er gravide, ettersoman er fruktbar fra man får mensen (noe man før lenge før man er 24). og er virkelig ikke alle som planlegger å bli gravide. nå får du slutte å skjære alle som er yngre enn deg under en kam. syns virkelig at du kan vokse opp jeg. mange som er yngre enn deg som ikke er like trangsynte. syns ikke du virker så gammel i hodet ditt når du har et slikt syn på unge og gravide. å velge å beholde barnet fremfor å gjøre det jevnaldrende gjør, så er det veldig modig syns jeg. , så etter hvordan du bedømmer alle gravide på 17-18 så trenger nok ikke føle deg snartere ebb den, selvom du muligens syns kroppen din får deg til å se gammel ut. huff, blir så provosert.
Adora Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Enig med deg jeg Jenta88.. Velger man og ha barn i denne alderen, så er det for man vet man kan klare det. Her var ikke ting planlagt. Jeg hadde to valg, men bestemte meg for og beholde og det er jeg kjempe glad for og gleder meg masse, selv er jeg 17, blir 18 i mai og vet jeg kommer til og klare dette utmerket og når barnet er eldre er jeg fortsatt ung nok til og finne på en masse ting:) Vet om fler som har fått barn i en ung alder, de er kjempe flinke:) Ingenting er umulig om man ikke gjør det umulig;)
LeneTherese Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 I agree! jeg er 22, og syntes i begynnelsen at jeg kanskje var litt tidlig, men d var kanskje fordi jeg er midt i utdannelsen.. så d kommer HELT an på den d gjelder og hvilken situasjon en er i..
*Iselinn* Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Herregud! Syns det er dårlig at dere "hetser" jenter på 17-18 år som blir/er gravid! det er jo deres valg, og er ikke altid nødvendigvis planlagt. Jeg er selv gravid og jeg er 17!!!! det var absolutt ikke planlagt, men jeg vil ikke drepe babyen min.. Syns heller det er dere som er umodne når dere sier det dere sier!! Jeg valgte ikke å beholde ungen pga at det er populært, men fordi jeg ikke orket tanken på å ta et annet liv!! For det er slik jeg ser på det. Syns heller dere faktisk skal tenke på at det er modent gjort av de 17-18 åringene som tørr å ta det ansvaret det er å oppdra et barn.
trollmor85 Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 seriøst hvordan kan du skrive noe sånt?! hvorfor skal det være mer i orden at du som er 24 år skal ha barn enn en på 17- 18 år? selv er jeg 22 år, og venter en liten i september, men jeg var 17 år da jeg fikk datteren min, og det har vært det beste i livet mitt. Det valget at jeg fikk henne er det smarteste jeg noen gang har gjort. Jeg hadde ingen utdannelse, men startet på det etter at jeg fikk henne og nå er jeg på god vei til å få meg utdannelse. Så egentlig har jeg ikke mer orden på livet mitt nå enn jeg hadde da jeg fikk henne, men jeg vet at jeg kommer til å få det etterhvert. Greit nok at man kanskje reagerer når unge planlegger å få baby bare fordi det er stas, men ikke ta alle under samme kam. Det er faktisk veldig voksent gjort å beholde barnet når du er så ung, fordi det er ikke bare en dans på røde roser, men det er som regel det største i livet alikevel.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 hva skal noen med barn? nei det er vel det samme som du det da.. hva skal du med barn?
blir gal Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2008 har tatt abbort jeg.var 22.hadde en kjæreste jeg var veldig glad i.bodde sammen.startet ikke med sex før jeg var 20,og det er jeg glad for.jeg blei gravid,og blei tvunget til abbort.han snudde helt ryggen til meg.og i den situasjonen må man tenke veldig raskt.hva gjør jeg??gråt mye.for jeg hadde jo en kjæreste,ikke bare en jeg hadde vært bort på.og han var 30.abbort blei det.jeg har sliti forferdelig med dette.vært kjempe sjalu.så unskyld at mitt innlegg blei sånn,jeg skrev.men,har blitt så såra.når jeg har gått rundt og sett alle de unge,de som er yngre enn meg også.der går de med store mager,og stor koser seg.den følelsen er så vond.det er over 2 år siden min abbort nå.det er først nå det går bra.heldigvis går det over.men,det har føltes litt sånn-hvorfor dem,og ikke meg???dem får lov.men,jeg er faktisk litt glad nå for jeg ikke har hans barn.stakars unge.han var ikke snill.
Katharina88*Angelica08 Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Nå skjønte jeg bakgrunnen på hvorfor du skrev som du skrev hvertfall! Men jeg kan ikke annet enn å si, din tur kommer nok;) Og lykke til videre!
Frukten og To små Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Tolker innlegget ditt som at du vil ha en forklaring på hvorfor jenter i den alderen ønsker seg barn... selv ble moren min gravid med meg i en alder av 20, og jeg var ikke planlagt... men selvsagt ønsket. jeg trur heller at flertallet av jenter på 17-18 som blir mødre, ikke har planlagt graviditeten til punkt å prikke som de på 25-30 år har gjort. Det er en ung alder og en hard tid å få et lite barn. Men alle klarer det, og ikke minst med den støtten og velferdsordningene vi har i Norge i dag. Kanskje du tenker at det er en lettvint vei for de, med penger og alt.. men du må huske at flertallet av unge mødre er alene, eller at det ender i brudd..Og det er nok en vanskelig tid for de som opplever det. Er da de pengene du snakker om i HI ditt relevant da? Nei, så absolutt ikke. en engangsstønad på 30 lapper eller hva det er , er ikke mye penger å rutte med for en mor som går på vgs.
mamman t o.a Skrevet 5. mars 2008 #13 Skrevet 5. mars 2008 selv er jeg datter av en mor som hadde to små da hun var 20,å som gikk ut av sykepleierklassen med toppkarakterer da vi var små uten en krone i studielån... pappa var i militæret,så vi hadde den gang bare det som vi fikk i støtte... men utrolig nok klarte vi oss uansett... her jobber far,vi blir mest trolig samboere fra 1.april... å det største som har skjedd oss er den lille som ligger og spenner meg i magen å koser seg hver dag.... skulle jeg velge å få han for penger??? med det beløpet jeg vil få kommer jeg til å gå i underskudd så å si hver mnd.når bleier,klær,mat,min del av huslei å strømmen er betalt... men bryr jeg meg om det??nei,for etter et år med permisjon blir det allmen påbygging for studiekompetanse,for så høyskole der planen for øyeblikket er å bli regnskapsfører... her er framtiden nøye planlakt å tilrettelakt slik at vi begge skal kunne drive med det vi ønsker mest..samtidig som vi skal oppdra lillegutt til å bli en fornuftig å inkluderende verdensborger... vi har kanskje ikke råd til alt det dyre i starten,men hvem trenger det fineste å dyreste når det dette handler om er kjærlighet å samhold.... vi skal få et barn,det er ingen pengemaskin.. men et avkom etter oss som vi har ansvar for å skal ta vare på... å fordi om jeg er bare 20 år så tror jeg at jeg klarer det like fint som noen annen... siden så mange andre har klart å bevise det før meg
BarnNr.4 :) Skrevet 5. mars 2008 #14 Skrevet 5. mars 2008 Til blir gal! Skjønner godt at du blir sjalu når du ser andre går gravide, for det er det beste som har hendt meg noen gang! jeg fikk min første som 16-åring, og angrer ikke ett sekund på at jeg fikk lillejenta mi;) Hun er bare helt herlig, å vi har det supert ilag! Jeg blir 20 år nå i juni, og venter min andre prinsesse snartest. Jeg og samboeren min har vert ilag i 5 år, og har det like godt som vi alltid har hatt det. Jeg har ikke utdanning, men har tenkt å få meg det når minstejenta har blitt noen år. Samboeren min har ett firma lame sin far, så han tjener ganske så godt, så vi klarer oss utmerket.. Jeg jobbet før jeg ble gravid nå med andremann. Så at du skal liksom komme her å dømme jenter som er i den alderen blir bare heeelt feil av deg. Selv om du måtte ta abort, så skal du ikke ønske at jenter i 17-18års alderen ikke får unger.. Jeg synst at jenter i den alderen er så utrolig flinke som beholder når de blir gravide! Klart det kan bli tøfft til tider, men sånn er livet.. Det er ikke en dans på roser for de som er "eldre" heller når man har unger.. Å livet er ikke ødelagt om man får unger i ung alder, det er bare forandret;) det såg jeg en annen dame som hadde skrevet enn plass her, å synest det var ett fint uttrykk:) Stå på jenter;) jeg beundrer dere som beholder, og kos dere masse:)
blir gal Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 5. mars 2008 jeg henger ikke ut alle:-)det var ikke meninga mi.er man sjalu er det lett å bli litt dum oppi hodet.må bare si at de er veldig heldige som har hatt mulighet til å avgjøre hva de vil selv.og jeg veit bare om enkelt tilfeller.og jeg som nå har jobba en stund,og har samboer,får nesten ikke en dritt av hjelp og støtte.-)tror dem som blir tvinga til abort,og har en kjærsete som man er glad i,dem sliter mer i ettertid.
BarnNr.4 :) Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Men hva er det du vil fra til da med innleggene dine?? Det virker liksom ikke som om du har bena dine helt plantet på jorda.. Og ja, du er virkelig sjalu, men ta deg sammen å bare hold det for deg selv det du mener om unge mødre.. tror jeg snakker for alle unge mødre når jeg sier at vi er ganske så dritt lei av slenging av negative komentarer om oss.
Liagora med 2 jenter Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 De som sitter å ikke har bedre ting å gjøre enn å kritisere har virkelig ett stort problem med seg selv... rødstrømper eller hve dere nå enn er..
Frukten og To små Skrevet 5. mars 2008 #18 Skrevet 5. mars 2008 Jeg orker ikke legge så mye vekt på dette, for det er et enkelt individ som har ytret sin mening i dette innlegget. Og det er jo helt lov. Og da må man også tåle kritikk/ros. Men dette skaper bare dårlig stemning dere, hopp over tråden og kos dere heller med annen "fonuftig" lesing.
CaspersMamma Skrevet 9. mars 2008 #19 Skrevet 9. mars 2008 Skjønner godt du er sjalu (jeg var også sjalu på andre gravide før jeg selv ble gravid) Er snart 21 år og jeg og min forlovede har faste jobber, to biler og eget hus, så for oss var det helt naturlig å begynne med barn tidlig (han er 25 da) Skjønner at du antakeligvis mistet hodet akkurat idet du postet det innlegget der, for man kan jo ikke hetse andre bare fordi man er sjalu, kan man vel? Håper din tur kommer snart:) -Klem-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå